Gå til innhold

Konfigurere WLAN ved hjelp av Airport Extreme

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg er ny på linux, og installerte Ubuntu før i dag.

Har et Dlink DWL520+ wifi kort i pci sloten på pcen, og pcen finner det og har versjon acx111. Ifølge ubuntu.com community må jeg installere airport extreme for å få det til å funke.

Jeg har lastet ned .tar.gz fila fra sourceforge, men er usikker på ossen jeg skal installere det.

Kan noen hjelpe?

Endret av Stian87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Og gratulerer med nytt OS, da. :-)

Airport Extreme? Er ikke det noe Apple-greier da? Jeg tror ikke det skal være nødvendig for å få kortet ditt til å funke. (Edit: Eller har du en Apple Airport Extreme WLAN-basestasjon som du må få konfigurert riktig før du kan bruke det i et nettverk sammen med DWL-520-kortet?)

Make : D-Link

Model : DWL-520+

Chipset/ Driver : acx100

Supports network install? Yes

Supported in installed system? Yes

Works "out of the box": Yes

Comments : Just Works

Hva får du ut om du skriver ifconfig i et skall/terminal-vindu? Og hva med dmesg?

For å enkel styring av tilkobling av (trådløse) nettverk anbefaler jeg deg å installere pakken network-manager-gnome , da får du et ikon i systray (såfremt nettverkskortet er satt opp med riktig drivere etc).

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Hei:

Ifconfig:

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:11:95:6D:AB:1A  
               UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
               RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
               TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
               collisions:0 txqueuelen:1000 
               RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
               Interrupt:9 

Ifølge DENNE siden fungerer kortet mitt sammen med airport express. Du må se på versjon acx111, og ikke acx100.

Evt. om jeg kan få kortet til versjon acx100, fordi da skal det fungere uten "hjelp"

EDIT:

Ved dmesg:

denne meldingen gjentas mange ganger med et par siffer annerledes hver gang:

[17249959.444000] wlan0: association FAILED: peer sent response code 12 (Assoc denied (reason outside of 802.11b scope), maybe MAC filtering by peer?)

Kortet er som sagt Dlink DWL520+, og den trådløse routeren er en linksys WRT54GS

Endret av Stian87
Lenke til kommentar

Åja, det var jeg som blingset litt med acx100. Når du sier du har DWL-520+, så betyr det egentlig at du har DWL-G520+?

I så fall, fra den siden du lenket til ( D-Link | DWL-G520+ | acx111 | Yes | Yes | Yes | Works fine together with AirPort Express, using 128 bit WEP. Does not work with WPA. | 2006-03-11 | PCI) , så forstår jeg det sånn at acx111-driver etc skal finnes automatisk. Dette med at det fungerer sammen med AirPort Express (som såvidt jeg vet er et stk hardware fra Apple, et WLAN-aksesspunkt-sak) så er det vel ment at de har klart å sette opp et nettverk der de kobler til en sånn hardware-dings, og IKKE at dette er noe software som du skal (må) installere for å bruke kortet ;-) [at de forresten klarer å koble til en slik sak er vel ikke særlig overraskende sålenge utstyret benytter standarder som IEEE 802.11b/g etc.]

Forøvrig er det verdt å merke seg at det kan se ut til at "does not work with WPA". Fra denne siden ser det ut til at acx-driverne ikke støtter WPA, kun WEP. Bruker din WRT54GS WPA-kryptering? Men ifølge rico69 skal man fint kunne benytte Windows-driveren gjennom ndiswrapper dersom man ønsker WPA-støtte.

Lenke til kommentar

Check dis out: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...8Ndiswrapper.29

ubuntuguide.org har en del andre informative tricks som kan komme nyttig med og, om du er fersk :-)

Du får si ifra om du støter på problemer eller har spørsmål underveis. (det eneste kjipe kan være å få tak i de riktige XP-driveren (typisk en .inf-fil, muligens kreves det noen .dll'er eller noe også -- dette er ikke mitt fagområde akkurat) om de kun finnes som .exe-installer og man ikke har tilgang til en Windows-maskin, men tror de kan finnes på web).

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Hei, driver er det minste problemet å få tak i.

Gjorde som guiden sa, men på slutten står dette:

* Now you can configure your wireless card with ifconfig and iwconfig.

e.g. Supposing wlan0 is your wireless device.

sudo iwconfig wlan0 essid "AP" key ababababababababab mode Managed
iwconfig 

* You sould now be able to see the MAC address of the access point and signal rate.

Da jeg skrev iwconfig i terminal kom dette opp:

lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

sit0      no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:off/any  
         Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: Not-Associated   
         Bit Rate:54 Mb/s   Tx-Power:10 dBm   Sensitivity=0/3  
         RTS thr:4096 B   Fragment thr:4096 B   
         Power Management:off
         Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
         Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
         Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0 

Jeg vil gjerne sette opp med en ascii key på 13 chars. Har WPA kryptering på nettverket hjemme med TKIP. Dette er en standard kryptering, så håper det lar seg ordne.

Lenke til kommentar

Den iwconfig'en der ser jo bra ut, mangler bare å koble til et aksesspunkt. Du er snart i mål!

Sjekk post #2 og #3: Jeg anbefaler deg å bruke network-manager. Sjekk oppskrift på installasjon (er ikke så vrient) på f.eks. ubuntuguide.org.

Når network-manager er installert og du får sånt pent ikon i systemtray for å koble til/fra ulike nettverk, men du ikke finner mulighet for å styre det trådløse nettverkskortet (kun kablet), så kan det hende at du må fikse litt på fila /etc/network/interfaces , men det kan vi ta etterpå om du støter borti dette problemet.

Lenke til kommentar

Hehe, støtte borti det problemet ja. Kan kun styre det trådbaserte nettverket.

Interface fila ser slik ut:

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
wireless-essid Tvetmarken WLAN
wireless-key s:*************
address 192.168.0.95
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.15

Jeg har prøvd å sette opp det trådløse nettverket før via System-Adm-networking, men da funka det ikke. Nå står den på DHCP, og wireless-key i koden over er riktig. essid er også korrekt, og ip ser ut til å stemme. Men nettverket ser ikke ut til å virke.

Lenke til kommentar

Okay, grunnen til at network-manager ikke vil gi deg tilgang til wlan-kortet ditt er pga at i "gamle da'r" da network-manager var ny og ikke var helt stabil ennå, så ville de ikke fikle med innstillingene til kort som allerede var konfigurert. Dermed, hvis network-manager finner mange spesifikke instillinger i /etc/network/interfaces , så vil det ikke røre akkurat det kortet. Men nå i dag er network-manager helt kurant å bruke (de skal fikse denne lille knote-buggen i neste ubuntu, dvs 7.04 feisty fawn, forhåpentligvis).

Løsningen for deg er å bare kommentere ut (evt. slette de, om du ikke har bruk for infoen) de konfigurasjonslinjene for wlan0 ved å sette et #-tegn først på linja, men kan prøve å beholde de to første linjene slik:

Åpne teksteditoren nano som superbruker for å redigere fila /etc/network/interfaces :

sudo nano /etc/network/interfaces

Redigere i bunnen av fila (linjer som begynner med #-tegn betyr at de er kommentarer og har ingen betydning):

[...]
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
#wireless-essid *************
#wireless-keys:*************
#address 192.168.0.95
#netmask 255.255.255.0
#gateway 192.168.0.15

Lagre fila med å trykke ctrl+o og avslutt med ctrl+x (disse snarveiene står forklart nederst i nano, der ^-tegnet betyr "ctrl+"). Nå kan du prøve å restarte nettverkene dine (for å spare en reboot):

sudo /etc/init.d/networking restart

Forhåpentligvis vil network-manager nå gi tilgang til WLAN-kortet.

(Kaaaanskje du også må restarte network-manager også:

pkill knetworkmanager && knetworkmanager &

(jeg tror da den heter knetworkmanager i KDE...))

Si ifra om du fortsatt har problemer.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...