Gå til innhold

[Ran/ tyveri] Hvordan unngå tråden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å unngå et ran er vel ikke akkurat så lett, men å unngå at ting blir stjålet er enklere.

- Ikke legg fra deg utstyret _noe_ sted uten at du eller noen du kjenner sitter i nærheten.

- Kjøp noe distré utstyr (som en sekk, bag e.l) som ikke ser nytt ut eller med et digert canon/nikon/hasseblad + + + på.

- Skriv opp serienr på alt utstyret ditt. Helst nå.

- Aldri ha med deg dyrt utstyr på fylla :p

- Fiks en forsikring.

Lenke til kommentar

Å få en "profesjonell" til å gravere inn navn og telefonnummer er en MEGET god idé da objektet vil i ettertid være praktisk talt umulig å selge videre. Dermed kan du risikere at eventuelle ransmenn kaster fra seg kameraet etter noen hundre meter. En ærlig borger finner kameraet ditt, og vet hvor han/hun skal ringe ;) Forhør dere med f.eks. en gullsmed om de tar på seg andre graveringsjobber. Som regel sender de bort ringer/andre ting som skal graveres til en gravør. Sikkert mulig å få til en løsning der de graverer kameraet også.

Lenke til kommentar

Om det står gravert inn navn bla bla spiller ingen rolle med mindre det blir funnet. hindrer jo bare kameraet fra å bli solgt videre.

Når en tjuv er på tokt gransker han ikke kameraet i flere minutter før han velger å stikke av med det. Tjuven kommer ikke tilbake med kameraet visst han finner ut at han ikke får solgt det.

Lenke til kommentar
Om det står gravert inn navn bla bla spiller ingen rolle med mindre det blir funnet. hindrer jo bare kameraet fra å bli solgt videre.

8323407[/snapback]

Problemet med inngravering er jo at det blir vanskelig å få solgt det selv også.

Lenke til kommentar
Jeg leste et greit tips når det gjelder å unngå tyveri i bil.

Nemlig å legge godsakene i en bleiepose. De færreste tenker at en bleiepose kan inneholde noe verdifullt.

Mvh Tim Typo

8323415[/snapback]

Helt klart en supersmart idee :) Alle som er plaget med innbrudd i biler kjøp bleier :!:

Lenke til kommentar

Hee. Gjemme kamerautstyr i bleieposer var smart!

Men hva er det mest effektive for å unngå ran? Finnes det klistremerker som kan klistres på for å hindre ran?

Jeg hadde seriøst vurdert å la kamerautstyr ligge igjen hjemme dersom jeg skulle på en Egyptferie.

Hva med å putte en håndgranat inni batterigrepet og en luddi sikkerhetsutløser?

Lenke til kommentar

Neste kamera skal hvertfall inneholde eksplosiver som kan utløses via fjernkontroll. Batterigrepet har plass til nok C4, for å si det sånn. Skal bli en sann glede å se skurkene gå opp i røyk, og kun skoene står igjen på bakken.

I tillegg skal slagvåpen være på plass, for å tilføye noe seriøst i tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid kniv med meg, uansett hvor jeg går. Til vanlig har jeg en liten leatherman, med ekstra stort blad i lommen på jakka. Mens hver gang jeg GÅR på tur har jeg en 15cm Buck kniv i beltet. Skulle politiet stoppe meg med Buck kniven sier jeg bare at jeg har vert på tur, og når man er på tur er det jo lov med kniv.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid kniv med meg, uansett hvor jeg går. Til vanlig har jeg en liten leatherman, med ekstra stort blad i lommen på jakka. Mens hver gang jeg GÅR på tur har jeg en 15cm Buck kniv i beltet. Skulle politiet stoppe meg med Buck kniven sier jeg bare at jeg har vert på tur, og når man er på tur er det jo lov med kniv.

8327268[/snapback]

Hehe, minner meg om noe fadern (Som forresten er nordlenning) sa for noen kvelder siden ang. gjenger på Trondheim Torg som banker opp uskyldige personer:

Han: Faen om jeg noen gang er nede på Trondheim torg og jeg ser denne forbanna gjengen overfalle noen skal jeg faen meg ta den ene å denge med den andre!

Venn av familien: Hva om de resterende 20 tenåringene tar opp hver sin kniv, da har du dretti på draget da.

Han: Da tar jeg opp samekniven på 23 effektive centimeter å sier; "THIS is a knife, want to play?"

Men jeg skal faktisk tenke på å ha noe backup med meg. Pepperspray eller sånn støtgreier...

Lenke til kommentar
- Kjøp noe distré utstyr

8323259[/snapback]

Diskret mener du vel? ;)

Det er viktig å ikke legge fra seg sakene til utstilling slik at de blir en fristelse for potensielle kjeltringer.

8323309[/snapback]

Lol! Jeg bruker en veske fra Biltema som kostet 29kr som fotobag!! Det er akkurat plass til kamera og ei linse. Også nå har den blitt så skitte og hullete at hvem ville trodd at den rommet ett kamera? :blush:

Lenke til kommentar
[Ran/ tyveri] Hvordan unngå tråden?

Hvilken tråd er det jeg skal unngå?

8331466[/snapback]

Stusset på den der selv jeg... :!:

8331551[/snapback]

Alle trådene som har noe med ran og tyveri å gjøre?

ontopic: Hva med å få opp en tråd hvor det står hva du skal gjøre hvis kameraet faktisk blir stjålet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...