Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Harddisk viser mindre enn den er .

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det general musa sa kan kansje vere nyttig, vist jeg får noen hit som forstår det,,,=)

8328515[/snapback]

Installere servicepack 2.. Windows Update

Oppdatere bios, last ned nyeste biosversion fra hjemmesiden til hovedkortet ditt, og følg videre intstruksjoner derfra

Har du installert og valgt FAT32, så må du bytte til NTFS (NT File System)

Ta bort jumpere som evt står på baksiden av harddisken ved siden av overføringskabelen og strømkabelen til harddisken.

Men for den andre og den siste kan det kreve en reformatering. Evt bruke Partition Magic om det kommer opp en uformatert partisjon. Men først

typisk ved nyinstallering av operativsystemet, vil du ikke kunne partisjonere noe av plassen over 128GiB/137GB-grensen. Så det du bør gjøre er å åpne Disk Management og finne disken din der. Sannsynligvis vil det stå at det er upartisjonert plass på den, høyre-klikk denne plassen og lag en eller flere nye partisjoner av den. Vær obs på hva du gjør i Disk Management.

Man åpner Disk Management ved å gjøre Start/Run/diskmgmt.msc eller Start/Kjør/diskmgmt.msc, eller via kontrollpanelet (under Admin. Tools / Administrative Verktøy, Computer Management / Datamaskinbehandling).

Se om det finnes en upartisjonert del av harddisken der. Se om det er det etter hvert av trinnene jeg har skrevet opp

Lenke til kommentar

Hei. De 250 GB`en du leter etter vil du aldri få igjen, men å få tilbake 109 GB skal være overkommelig. Husk på at du vil aldri få fysisk 250 GB selv om det står det på disken.

Men uannsett. Har du en jumper stående i harddisken? Hvis ja, så napper du ut den. Regner med at den ikker er OS disk. Egentlig er det ikke noe vits å ha i den jumperen i disken, så lenge det ikke er OS disk. Selv har jeg bare Jumper i 1 av mine 7 disker som er kobla til, og det er OS disken min. Den synes jeg det er greit å ha Jumper i. Da står den selvfølgelig som Master, men å sette Jumper i disker som ikke er OS disker skaper mye trøbbel. Det er min erfaring iallefall.

Prøv å ta ut Jumperen du og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Problemet er løst, jeg følgte denne anvisningen fra micke090 : Man åpner Disk Management ved å gjøre Start/Run/diskmgmt.msc eller Start/Kjør/diskmgmt.msc, eller via kontrollpanelet (under Admin. Tools / Administrative Verktøy, Computer Management / Datamaskinbehandling). Takk for all hjelp. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...