Gå til innhold

Batterilevetid og kulde

Anbefalte innlegg

Var på fjellet i helg, og gikk på en smell. Er det noen digitalkameraer som tåler kulde bra? Canon Digital IXUS klappa sammen i minus 15...

Det ville ikke ta bilder.

Skal snart kjøpe et kamera selv, og trenger gode råd på kamera med god batterilevetid i noen minusgrader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt råd i denne sammenheng, må vel være å holde kameraet varmt? Innerlomma på varmedressen kanskje?

Uansett kameramerke, vil nok de fleste slite litt i minus 15!

Ikke minst hva LCD-displayet angår. I de fleste tilfelle blir dette ubrukelig, om det holder minus 15.

Lenke til kommentar

Hvis batteriet er av typen NiMH så vil så mange kuldegrader gjøre at batteriet ikke vil fungere. Jeg har alltid batteriene tett inntil kroppen (i skjortelommen under en tykk jakke) når jeg er ute og tar bilder under slike forhold. Jeg setter batteriene i kamera like før jeg tar bildene. Som nevnt ovenfor vil heller ikke LCD fungere særlig bra i slik kulde. Hvis luften i tillegg er fuktig må du passe på at det ikke danner seg kondens i kameraet!

-flff

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-17 10:15, skrev fl0ffy:

Hvis batteriet er av typen NiMH så vil så mange kuldegrader gjøre at batteriet ikke vil fungere. Jeg har alltid batteriene tett inntil kroppen (i skjortelommen under en tykk jakke) når jeg er ute og tar bilder under slike forhold. Jeg setter batteriene i kamera like før jeg tar bildene. Som nevnt ovenfor vil heller ikke LCD fungere særlig bra i slik kulde. Hvis luften i tillegg er fuktig må du passe på at det ikke danner seg kondens i kameraet!

Som modellflyger så vet jeg at Ni-Cd celler er

bedre egnet i streng kulde enn Ni-Mh.

Stikk innom en modellhobby butikk og spør

etter Sanyo KR-1100 Ni-Cd celler på 1100 mAh.

Har de ikke dem så prøv noen med 800 mAh eller

sågar 600 mAh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...