Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch problemer med adsl


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har til nå lånt en hub av en kompis som jeg har koblet alle pcene i huset og adsl modemet inn på. Han ville ha tilbake huben, da han skulle brukke den selv, så jeg gikk til innkjøp av en slik switch:

http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=SD080S&sPrevLocation=Nettverk+%2F+Switch Når jeg nå kobler ut huben og kobler inn denne istedenfor, kommer jeg meg ikke på nettet. Hvorfor skjer dette? Det går da ikke ann å konfigurere en switch på noen måte?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skjer dette? Det går da ikke ann å konfigurere en switch på noen måte?

 

På forhånd takk!

 

Du skulle bare visst hvor mye en switch kan konfigureres :smile: Nå gjelder det nok ikke denne switchen, så tilbake til problemet.

Switchen du har kjøpt skal være oppe å kjøre når strømmen er satt i. Sjekk hvilke kabler du benytter (krysset eller ikke), og se om link lyset lyser for alle portene som er i bruk. Se etter indikatorlys enten på switchen eller på nettverkskortene/routeren. Lyser det ikke har du som regel feil kabel.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-16 23:30, skrev megselv:


Hvorfor skjer dette? Det går da ikke ann å konfigurere en switch på noen måte?



 

Huben var kanskje 10Mb/s og det du nå plugger sammen kan kjøre på 100Mb/s? Hvis det er så vil jeg gjette på at du har dårlige eller feilkoblede kabler som ikke takler 100Mb/s.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, men jeg har fortsatt ikke fått det til å virke. Jeg har adsl fra bluecom forresten, hvis det skulle ha noe å si. Jeg får kontakt mellom pcene i nettverket og alt virker strålende, bortsett fra internett. Det lyser på switchen på modemtilkoplingen, så ledningen skule være ok. Det eneste jeg synes er litt rart er at det lyser på 10mbs og half duplex. Burde det ikke være full duplex?

 

P.S Det skjer akkurat det samme om jeg bruker krysset kabel eller ikke. Switchen skal visstnok ha noe greier som automatisk krysser/ dekrysser kabelen etter hva som er riktig. Det kan ikke være at dette er feilen? At kabelen skal være krysset, men at huben dekrysser, eller omvendt?

Lenke til kommentar

Det kan jo være maskinene og ikke svitsjen det er noe gale med. Sjekk at all konfigurasjon er riktig satt opp.

Grunnen til at du får halfduplex 10mbit er nok at ikke nettverkskortet på den maskinen ikke er raskere.

 

En svitsj skal klare å gi 100mbit på to maskiner på med 100mbit nettverkskort, selv om det finnes 10mbit maskiner på samme nettverk.

Så hvis du har 2 maskiner med 100mbit kort, så kan du teoretisk oppnå den hastigheten mellom de maskinene

Lenke til kommentar

hei,

 

opplevde det samme med routern min som kun støtter 10mbit, og switchen var av typen "billig-switch" med automatisk detektering av hastighet. Selv om LED'en på switchen lyste så var det overhodet ingen kontakt. Måtte koble til en gammel HUB som mellom-ledd. Mulig det funker med kryssa-kabel fra routern inn til uplink-porten på switchen din? hvis den har det da....

Lenke til kommentar

Beklager at jeg forklarte litt dårlig.. Det lyser på 10mbs half duplex kun på porten til modemet.. Alle de andre pcene er 100mbs full duplex.. Hvis jeg kobler en pc ut fra switchen og rett inn på modemet funker det fint.. Skjønner ikke hva som kan være galt... :sad: Med switch, kan jeg da ha 100mbps mellom pcene og 10mbps til modemet? Eller kan dette være problemet?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-17 23:34, skrev megselv:

Prøvde å gjøre som nevnt ovenfor, og koblet inn huben som mellomledd mellom switchen og adsl modemet. Da virket det! Men nå er jo pointet med å kjøpe switchen borte.. Han ville jo ha tilbake huben :smile: Hva kan dette være for noe humbug?


 

Du _har_ prøvd en annen kabel mellom switch og modem?

Og en kabel som er koblet 100% etter skjema og som er i orden?

Lenke til kommentar

En liten teori er at den "finner ut" om kablelen er kryssa eller ikke, og emulerer kryssa kabel hvis det trengs. Men hvis kablenen burde vært kryssa, så er det lit dun hvis den de-krysser den.

 

Dette er bare en teori som spratt inn i hodet mitt, og må taes med en klype salt.

 

 

HAr du prøvd en kryssa kabel mellom modem og switch, eller er det en "uplink" knapp/"dedikert port" på switch?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har prøvd med krysset og ikke krysset kabel. Har tenkt litt på det stratos sier selv, og begynner å lure på om det kan være problemet.. Det skal jo være krysset kabel. Skulle ihvertfall være det med den gamle huben. Nei, det er ingen uplink knapp eller lignende, den har faktisk ingen knapper :smile:

 

Uff, alt dette over brukervennlige greiene som liksom skal fikse alt automatisk lager så mye krøll!

Lenke til kommentar

har du en kabel i uplinken og en i port 1?

da blir det krøll hvis du har en billig switch, siden de 2 er det samme på disse (billige?)

 

edit: erm, sa du at det gikk fint å stikke PC->kablene inn i adsl modemet direkte? da må adsl modemet i uplink porten (og ingen kabler i port 1)

 

 

[ Denne Melding var redigert av: OIS på 2002-12-19 13:21 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...