Gå til innhold

Les Paul Gibson '78 -Verdi?

pjott

Anbefalte innlegg

Heisann!

Madammen's avdøde onkel etterlot seg en "Les Paul Gibson" 1978 Modell gitar.

Moren hennes har fått denne taksert til 30 - 35 000,- men taksereren mente at

det finnes folk som vil gi LANGT mer enn dette, dersom de er intresserte nok.

Navnet på onkelen er skrevet på platen på gitaren. Plater finnes fra

1 000 - 1 500 kr) som kan trekkes fra prisen når den selges, slik at

kjøperen kan bestemme om han/hun vil kjøpe ny.

Ellers er gitaren strøken.

Spørsmålet mitt er altså: Hvor mye er denne gitaren verdt i dag?

Om du som svarer er skikkelig intressert; Hvor mye ville du gitt for den?

Dette er LANGT ifra en aukson.

Ønsker bare å vite hvor de som er spesiellt intresserte finnes :)

// Pjott

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å ødelegge gleden over en fin Les Paul, men jeg vil nok dempe forventningene noe. Du får Les Paul i den årgangen på eBay fra ti til tyve tusen kroner. Eksempel til 2200 dollar.

Jeg har selv en '79 Silver Anniversary Stratocaster. Nydelig gitar som 28 år senere ikke koster stort mer enn da jeg kjøpte den. Det er rett og slett ikke gammelt nok ennå.

Og så er det desverre slik at Gibson har som de fleste gitarmerker har fått et rykte - reelt eller ikke - for gode og dårlige perioder. Både Fender og Gibson ble på 60-tallet kjøpt opp av "corporates" som ikke hadde musikkinstrumenter som hovedgeskjeft. (I Gibson tilfelle av et bryggerikonsern i '69.) I '74 flyttet de produksjonen for å spare penger, og noen mener at kvaliteten dalte. Det behøver som sagt ikke være riktig, det ble sikkert laget strålende gitarer på den tiden også, men ryktet påvirker etterspørselen og dermed prisen.

Ellers har nok taksereren rett i at rett personen vil gi mer. Selv drømmer jeg om en '79 les Paul 25/50 (selv om det er i den "upopulære" perioden), fordi det var selve drømmegitaren den gangen som jeg ønsket meg og aldri fikk råd til. Så jeg ville betale mer for en sånn enn en 78 eller 80-modell av sentimentale grunner.

Jeg understreker at jeg ikke er noen ekspert på dette, og at dette er synsing fra min side. Og jeg har sett nok gitarer på auksjon til å vite at prisen på ingen måte er noen fasit før den rette budgiver dukker opp. To for praktiske formål identiske 1959 Guild dukket opp på eBay i løpet av noen uker. Den ene ble solgt for 5400 dollar, den andre bråstoppet på 2250, og ble solgt etterpå for 3200. (Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte den...)

Lykke til med salget!

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...