Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Usannsynelig tregt nettverk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hjemme har vi 3 maskiner (2x xp + 1 ME) som står i nettverk. Min maskin står relavtivt langt unna de andre. Jeg la opp ledning selv og satte på tingene på endene selv ("kontaktene"). Når jeg skulle koble i routeren, var det ingenting som funket på nettverket (ikke internett eller nettverk). Derfor prøvde jeg, desperat som jeg var, å koble innom en hub (10mbit (pakketilbud, Elkjøp)). Da funket alt.

 

Snodig ting nummer 1: Noen ganger (ca. hver halvtime) kommer det opp et vindu om at nettverkskabelen er koblet fra, noe som egentlig ikke er tilfelle.

 

Snodig ting nummer 2: Det går usannsynelig tregt å kopiere fra/til de to xp-maskinene. Det går raskere å kopiere fra/til ME-maskinen. Tar fort 1 timer å kopiere 100 MB. Jeg regnet ut at 10 Mb (hubben=flaskehals) egentlig skal ta 100MB på 1,333 minutter.

 

Nettverkskabelen til maskinen min er rundt 30 meter.

 

Jeg er koblet: Router--->10Mb hub--->maskin

De to andre er koblet: router--->maskin

 

Er det noen som har en løsning/forklaring på problemet?

 

Edit: Skriveleif

 

_________________

Hils eders kone og charmerende børn!

 

Klubblan.tk

 

[ Denne Melding var redigert av: Mikka på 2002-12-16 23:25 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at du henter og kopierer ting gjennom internett, alt avhengig av hvordan routeren er satt opp. Går ut ifra at du ikke har konfigurert den, og det høres vanvittig teit ut, men dersom det ikke er satt opp en rute på routeren som router de IPene fra en port til en annen, så må all dataen gå ut på internett, for så å komme tilbake til nettet ditt. Dersom du kobler routeren i "uplink" porten på huben, og resten av maskinene i de vanlige portene på huben, så burde det hele fungere meget bedre.

Lenke til kommentar

En annen liten detalj som kan gi sinnsvakt forskjell er å sette alle nettverkskortene til forced 10Mbit Full Duplex ikke Auto eller Auto-Sense el. som gjerne er default. Har sett at kopiering av 1,5GB på et 100Mbit nettverk gikk fra rundt 80timer til 15 minutter ved kopiering i Network Neighbourhood. Altså veldig viktig... :smile:

 

Cobos

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-16 23:24, skrev Mikka:

Hei.


Hjemme har vi 3 maskiner (2x xp + 1 ME) som står i nettverk. Min maskin står relavtivt langt unna de andre. Jeg la opp ledning selv og satte på tingene på endene selv ("kontaktene"). Når jeg skulle koble i routeren, var det ingenting som funket på nettverket (ikke internett eller nettverk). Derfor prøvde jeg, desperat som jeg var, å koble innom en hub (10mbit (pakketilbud, Elkjøp)). Da funket alt.



 

Det funker med 10Mb/s, da vil jeg tro med 99% sikkerhet at det er den hjemmelagede kabelen din, koblet du den etter et skikkelig skjema eller hvordan gjore du det?

Lenke til kommentar

Det har nok med at noen av komponentene ikke klarer å autosense rett hastighet/duplex. Da risikerer man at feil kommunikasjon blir utført, og alt blir VELDIG sirup. Prøv å sette alle nettverk-kort til 10mbit forced.. eller prøv å bytte ut hub med switch (låne en?). Kan være firewall i winxp som er prob?

Lenke til kommentar

Noen teite utsagn her. Å bytte til svitch når det er en maskin tilkoblet??? :eek: Det kan faktisk gå tregere...

 

 

Jeg tipper kabelen er dårlig. Ettersom du får opp "cable unplugged". Det vil også resultere i dårlig hastighet..

 

Noe annet som er sagt her er det med å koble alle maskinene inn på HUBen. Det er veldig urt, siden da får de "ukomplisert" 10Mbps internt mellom hverandre, og dette vil sannsynligvis gi best ytelse også. Putt Routeren i "uplink" med kryssa kabel.

 

Grunnen til at det funker for deg med hub og ikke uten, er kansje at signalene fra kabelen din er dårlige på grunn av dårlig terminering, og routeren klarer ikke lese det av. HUBen er blind, og leser "alt", men den sender det videre med "standard" spenning, slik at routeren kan lese det. HUB'en funker altså som en forsterker.

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for svar!

 

Den kabelen går gjennom flere vegger, tak, gulv og et sikringsskap, så det hadde vært vanskelig å kjøpe en "ferdig-kabel".

 

Jeg gikk på den lokale elektro....ehh...verkstedet, kanskje, og fikk kjøpt 30 m "fri lengde", uten "kontakter" på endene. La opp den, gikk tilbake og kjøpte ting til endene, fikk låne en tang, og han fyren skrev opp rekkefølgen til "kablene inni kablene" til meg. Resten vet dere.

 

Når jeg pinger andre i nettverket, kommer 100% av pakkene frem.

 

Kan prøve å bytte til switch.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-17 14:32, skrev Mikka:


Jeg gikk på den lokale elektro....ehh...verkstedet, kanskje, og fikk kjøpt 30 m "fri lengde", uten "kontakter" på endene. La opp den, gikk tilbake og kjøpte ting til endene, fikk låne en tang, og han fyren skrev opp rekkefølgen til "kablene inni kablene" til meg. Resten vet dere.



 

Men dette er typiske tegn på kablingsfeil, sjekk koblingen mot denne:

 

http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/...able/cable5.htm

Lenke til kommentar

hvis dere har lagd kabler selv kan det fort ha blitt feil på en av ledningene. Og dermed får dere tregere hastighet.

Det samme skjedde med en venn av meg for en stund siden. Kobla på nytt, og alt var fryd og gammen.

 

Ellers kan det hende det har blitt en knekk på ledningen slik at den er delvis defekt

Lenke til kommentar

Jeg sier det igjen: IKKE bytt til switch!!!

 

Det er bare bortkastet, og vil ikke løse noen problemer.

 

Koble bare alle maskinene inn i HUB, og så hub inn i ruter. :smile:

 

Prøv også og klippe av pluggene på kabelen din, og terminere de en gang til. du får sikkert lånt en slik tang av noen.

 

EDIT:

------------------------

Hvis kabelen ligger for nærme trafoer, eller lange strekninger langs 230V ledninger, så kan det skape problemer. Prøv å holde minst 10CM unna ting som skaper interferrens. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2002-12-17 15:07 ]

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått det til!

 

Jeg fant etterhvert ut at...ehhhh...*kremt*...at jeg hadde koblet feil rekkefølge i den ene enden. Ikke mobb. Jeg dro rundt forskjellige steder og fikk til slutt lånt tang, fixa det, måtte dra tilbake med tanga, og kom hit. Jess. Nå er jeg også koblet direkte på routeren og har atter 100 mb nettverk. Takk for alle svar!

 

P.S: Fy dæggern som det snødde da jeg lånte tanga! Snøstorm uten storm.

Lenke til kommentar

hva skitt er så galt med å prøve en switch? er OFTE prob med dårlige hub'er som ikke klarer å autoconfigurere hastighet mot diverse nettverkskort. Og da blir det BARE tull, kollisjoner osv.. resultatet er sånn ca 10 Kb pr sekund overføring.. en switch har som oftest bedre autosense.. Problemet er som oftest på 10 Mbit hub'er og ikke 100 Mbit hub'er.. prøv gjerne en annen HUB om switch er så FARLIG...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 08:59, skrev lohelle:

hva skitt er så galt med å prøve en switch? er OFTE prob med dårlige hub'er som ikke klarer å autoconfigurere hastighet mot diverse nettverkskort. Og da blir det BARE tull, kollisjoner osv.. resultatet er sånn ca 10 Kb pr sekund overføring.. en switch har som oftest bedre autosense.. Problemet er som oftest på 10 Mbit hub'er og ikke 100 Mbit hub'er.. prøv gjerne en annen HUB om switch er så FARLIG...


 

Jeg sa ikke en switch var FARLIG, bare at det ikke vil hjelpe han.

 

Når kun 1 (EN) maskin er koblet til HUB, så får main ikke kollisjoner; man kolliderer ikke med seg selv.

 

Om autosense fungerer eller ikke, så har jeg aldri hørt om HUB som har støtte for annet en 10/100Mbit og halv eller full duplex, så da vil han jo få minimum 10Mbit halv duplex.

 

Uansett, så sa jeg det, siden det var klart at det ikke ville hjelpe han, og der hadde jeg rett, hadde jeg ikke??

 

EDIT:

------------

Hvordan i all verden får du det til bli kollisjoner dersom NIC ikke klarer autosense????? Det kommer jo kun an på trafikken over HUB det da??

 

[ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2002-12-18 09:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 09:26, skrev Stratos:


Jeg sa ikke en switch var FARLIG, bare at det ikke vil hjelpe han.


Når kun 1 (EN) maskin er koblet til HUB, så får main ikke kollisjoner; man kolliderer ikke med seg selv.



 

Du skal ha helt ekstremt med kollisjoner før det blir merkbart, har sett regnestykker på dette og kollisjoner er egentlig helt uinteresant.

TP er jo laget for og håntere kollisjoner så denne angsten for kollisjoner på en hub er litt pussig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...