Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustprikker på lakken...Hvordan fjerne best?

Anbefalte innlegg

Har fått nede på dørene under midtlista noen bittesmå rustrøde prikker samt noen bittesmå sorteprikker.Ser ut som spro etter steinsprut ol.Har en anenlse om at det er kun i lakken dette sitter,og hvis jeg gnikker hardt på det så forsvinner fargen endel.

Er det noen her inne som har erfaring i hvordan man behandler slikt. Evt midler som man kan rense lakken og beskytte mot nye slike.For blir ikke dette tatt så er jeg redd at det bare vokser seg verre og verre.

Bilen er en V 40 -97 mod.som ellers er helt rustfri med ett lite unntak av noen roser rundt der jeg fyller bensin (Ett kjent problem på denne typen bil)

Så,er dette rustangrep eller er det andre ting som angriper nederste del av dørene på lakkflatene eller er det noe annet dritt? Noen som har erfaring med slikt og evt.vet beste måte og fjerne dette på? Er veldig taknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått nede på dørene under midtlista noen bittesmå rustrøde prikker samt noen bittesmå sorteprikker.Ser ut som spro etter steinsprut ol.Har en anenlse om at det er kun i lakken dette sitter,og hvis jeg gnikker hardt på det så forsvinner fargen endel.

Er det noen her inne som har erfaring i hvordan man behandler slikt. Evt midler som man kan rense lakken og beskytte mot nye slike.For blir ikke dette tatt så er jeg redd at det bare vokser seg verre og verre.

Bilen er en V 40 -97 mod.som ellers er helt rustfri med ett lite unntak av noen roser rundt der jeg fyller bensin (Ett kjent problem på denne typen bil)

Så,er dette rustangrep eller er det andre ting som angriper nederste del av dørene på lakkflatene eller er det noe annet dritt? Noen som har erfaring med slikt og evt.vet beste måte og fjerne dette på? Er veldig taknemmelig for svar.

8321097[/snapback]

dette er lett å fjerne. bruk smergel papir 80-120.

puss bort rusten og ta på Brunox. det beskytter og fjerner det meste. lakk over dette etterpå. skal vel tørke i 3dager eller noe før du lakker.

Lenke til kommentar

8321097[/snapback]

dette er lett å fjerne. bruk smergel papir 80-120.

puss bort rusten og ta på Brunox. det beskytter og fjerner det meste. lakk over dette etterpå. skal vel tørke i 3dager eller noe før du lakker.

8321300[/snapback]

Okey,men du ser disse "rustprikkene er ikke mange og knøttsmå,samt at de er spredt ove større flater.Så slik du beskriver det så er jeg jo nødt å slipe ned og lakkere hele døra på ny.Syns det er veldig mye arbeid og penger for disse små prikkene med rust/asfalt eller hva nå annet det måtte være.Er det noe en kan bruke for å rubbe,evt vaske bort det meste av det med uten å måtte lakkere??

Lenke til kommentar

synd og si det :ermm: men du kommer aldri til og få vasket eller polert vekk rustprikker (lakken er rett og slett smuldra vekk)

så mest effektive måten og fikse det på er nok og lakke nedre del av døra.

mulig det kan hjelpe litt og rubbe ned døra og polere med voks/polerings middel i samme farge nyanse som bilen. men det er ikke en permanent løsning.

Lenke til kommentar

8321097[/snapback]

Ikke hør på de idiotene som svarer over her. Bittesmå rustprikker om våren er ett resultat av støv fra piggdekkene. disse legger seg sammen med asfalt, og ruster. noen prikker forblir sorte, mens de med litt stål fra piggene i, ruster og blir gulbrune. De kan sitte veldig godt.

Først må du vaske grundig med avfettning for å få bort asfalten, men det tar som regel ikke rustprikkene, som nesten er etset fast i lakken. Der må du fram med en lakkrens, evt. rubbing. Poler med voks etterpå, da får du fram glansen i lakken, samt at prikkene ikke fester seg så godt neste gang.

Endret av Sille
Lenke til kommentar

Noen tips om hvilken type rubbstoff eller lakkrens som er mest effektivt ?

Lakkering blir det ikke med det første uansett.Kommer til å lakkere flere steder på bilen etterhvert (skraper og slikt),men foreløpig får jeg ikke være vanvittig kresen for det har jeg ikke råd til. Så har jeg forstått det rett er alternativet grundig vask med avfetting og så lakkrens med påfølgende voksing ?

Jeg var nok dum som ikke voksa bilen manuelt,men kun benytta disse lette voksprogrammene i maskinvasken.Dette skal det forandres på til neste år,for å sitte igjen med disse stygge rust/asfalt/pigg spruta på bilen er en heller kjip opplevelse.

Uansett takk for gode tips og råd om hva som gjør dette uganget og måter å bli kvitt dritten på. :)

Endret av delahoya
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...