jitte Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Hvordan kobler jeg når jeg skal ha en plugg (RJ45) til veggstikk? Litt mer forklaring: fra modemet har jeg en kort kabel til en switch. Fra denne går det én vanlig nettverkskabel til en PC, og én til et veggstikk, og videre fra veggstikket til PC nummer to med vanlig nettverkskabel. Jeg vet hvordan kabelen skal kobles når det er en plugg i begge ender, men ikke når det er et veggstikk i den ene enden. Er det helt likt som når det er plugg? Skal parene fortsatt vris? Tegninger anyone? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 er det kontakten på veggen du skal koble? eller pluggen i switchen? pluggen koblar du på vanlig måte, kontakten må du lese på kontakten. det varierar. dei er vanlegvis fargekoda. du skal koble etter B. Lenke til kommentar
jitte Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Skal koble begge, både pluggen og kontakten. Satser på å skaffe kontakt i morgen, derfor spørsmålet nå... Trodde det bare var en måte å koble disse på jeg, ettersom signalene jo skal videre til en standard nettverkskabel. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 det er forskjellige koblingar, men utgangen blir lik uansett. men det er merking i kontakten. pass på å koble heil farge og halv farge på rett plass. og så må du som sagt koble etter B. Lenke til kommentar
JaViZ Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 og så må du som sagt koble etter B. 8323521[/snapback] ... kan du forklare hvorfor? Lenke til kommentar
jitte Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Og jeg regner med at jeg vil skjønne hva det vil si å "koble etter B" når jeg har kjøpt kontakten og ser forklaringen på denne? Lenke til kommentar
Geir68 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg pleier å kople etter denne: http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Heisann Du skal bruke vanlig straight trough kobling (u-krysset) mellom veggkontakter og også videre til PC. Krysset kabel bruker man vanligvis mellom modem og switch. De fleste switcher har i dag auto sensing, dvs at det ikke spiller noen rolle om kabelen er krysset eller u-krysset. http://itpro.no/art/7211.html Endret 7. april 2007 av Xizor Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 og så må du som sagt koble etter B. 8323521[/snapback] ... kan du forklare hvorfor? 8323573[/snapback] fordi med A får du feil rekkefølge på fargane. oransje og grønn blir bytta om. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Og jeg regner med at jeg vil skjønne hva det vil si å "koble etter B" når jeg har kjøpt kontakten og ser forklaringen på denne? 8324208[/snapback] ja det vil du nok skjønne. det står A og B på koblinga. Lenke til kommentar
JaViZ Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 og så må du som sagt koble etter B. 8323521[/snapback] ... kan du forklare hvorfor? 8323573[/snapback] fordi med A får du feil rekkefølge på fargane. oransje og grønn blir bytta om. 8324417[/snapback] Poenget jeg prøvde å få frem var at så lenge 568-A eller 568-B benyttes på hver side, så spiller det ikke noen rolle. Om kryssing evt. ønskes så oppnås det med patchekabel mellom kontakten og utstyret. Man må altså ikke forholde seg til B. 90% av alle sertifiserte kontakter har p1,2,3,6 merket både grønn og orange på termineringsrekka nettopp for å ha muligheten for både A og B på kontaktside. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 ja det er sant, men koblar han etter det som er vanleg på pluggen til switchen (oransje/kvit, oransje, grønn/kvit, blå, blå/kvit, grønn, brun/kvit, brun) er dette koblingsbilde B, og då er det det greiaste å benytte det til kontakten og. viss switchen byttar om send og motta automatisk har det minimal betydning, men viss ikkje den gjer det blir det feil viss en rett kabel blir brukt. Lenke til kommentar
jitte Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Jepp, sjønte det da jeg fikk kjøpt kontakten Works like a charm, takker&bukker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå