paulsberg Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 hei. har en Volvo 740GL 1988 modell. Den gikk fint i natt, men i dag ville den ikke ut å kjøre. jeg skjekket alle pluggene og at den fikk bensin. så den har altså gnist og bensin tilførsel. bensinpumpen funker starteren funker og motoren får luft. Så jeg lurer rett og slett på hva som kan være feilen på bilen min? kontakt meg gjerne på mobil: 95949026 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Hvilken motor han du? 2,0 eller 2,3 evt om det er turbo eller ikke, mulige feilkilder er kaldstartsdyse eller luftmengde måler Lenke til kommentar
paulsberg Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Hvilken motor han du? 2,0 eller 2,3 evt om det er turbo eller ikke, mulige feilkilder er kaldstartsdyse eller luftmengde måler 8324029[/snapback] B230E motor innsprøytning uten turbo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Dette er hva jeg finner av feilkilder på din motor: Lenke til kommentar
paulsberg Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Dette er hva jeg finner av feilkilder på din motor: 8324738[/snapback] tusen takk for hjelpen, men jeg ser ikke hva det står der. selv om jeg åpner den i større skjerm. hadde du ville skrevet ned det som står der og sendt det til meg? på mobil om mulig eller bare hit til denne siden. nr:95949026 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) du kan forstørre bildet, du får opp ett forstørrelsesglass hvis du ser etter Endret 7. april 2007 av Simkin Lenke til kommentar
paulsberg Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 du kan forstørre bildet, du får opp ett forstørrelsesglass hvis du ser etter 8325033[/snapback] ok takk. fant det ut nå gitt. Lenke til kommentar
paulsberg Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 feilen er den bakre bensinpumpen. noen som har en sånn liggende som jeg kan kjøpe eller få? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Tror du vil få mere respons på ett volvo forum, men du kan sjekke HER å se hva du finner Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Ta deg en tur innom bilforumet.net, de har eget Volvoforum:) Lenke til kommentar
Silvia_S12 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 den vil ikke starte fordi det er volvo... *Nissanpower* uff... jeg har leia... natta Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Hvilken motor han du? 2,0 eller 2,3 evt om det er turbo eller ikke, mulige feilkilder er kaldstartsdyse eller luftmengde måler 8324029[/snapback] B230E motor innsprøytning uten turbo 8324296[/snapback] B230E ? i 1988. Sjelden vare. Er De sikker på det, siden Volvo sluttet med B230E motorene i 1987 / 88. Kan De sjekke om det er en B230F motor. Og eventuelt skrive ned VIN nummeret, så kan en sjekke den opp mot Vadis. Nedenfor er kopiert ifra nett. Håper De finner ut av dette. Vennlig Hilsen W_B 1985 fanns GL (B230A, D24), GLE (B230E) samt TURBO (B230 ET). På andra marknader fanns redan B230F med LH 2.2. Bokstaven F indikerar att motorn har katalytisk avgasrening vilket var lite high-tech på den tiden. Detta syns på vagnar av åttiotal och tidigt nittiotal eftersom dessa vagnar fick ett käckt lambdamärke i grillen. 1986 lanseras den första kombimodellen. Den kallas för 745 men heter fortfarande 740. Att sätta en femma på slutet är något som levt kvar från tidigare modellprogram. En 740 är alltid en 740. Modellerna ser detta år ut precis som 1985 med den skillnaden att GLE också går att få med turbodiesel (D24T) från VAG. 1987 släpps B230F och B230FT på den svenska marknaden. B230-motorn var en utveckling av den äldre B23-motorn, med bl.a. lägre inre friktion, för att spara bränsle. GL går att få med D24, B230K alternativt B230F. GLE går att få med B230E, B230F samt D24 och Turbon går att få med B230ET eller B230FT. De fordon som blev certifierade frivilligt 1987-1988, fick en skatterabatt, och det förväntades att ägaren skulle vårda och sköta sitt fordon med avseende på service och ev.utbyte av felaktiga komponenter. Men, det gick inte att lagstadga om detta, utan det blev på frivillig basis. Därav kom regeln som säger att du inte får ta bort katalysatorn och annan utrustning, men den kan vara trasig med max CO 3.5. 1988 introduceras en ny modell (GLT 16 Valve) med en ny motor (B204/B234), en sextonventilare med betydligt högre effekt(155hk) än den vanliga åttaventilaren. Ett utrustningspaket introduceras också till GL modellerna - Blackline - vilket innebär svart dekor, speciell klädsel, centrallås, elhissar, elspeglar och aluminiumfälgar. GL finns med D24, B230F och B230K. På de senare modellerna släpps LH2.4 med diagnosuttag på fjäderbenstornet. Dessa vagnar får ett B i årsmodellbeteckningen. Övriga modeller är GLE med B230E, B230F samt D24TIC - med intercooler. Turbon finns med B230FT samt B230ET. Från och med det andra halvåret av 1988 så är karossen helgalvaniserad. GLE fick vissa kromdetaljer såsom handtag och sidolister. 1989 säljs bara katalysatorrenade motorer på den svenska marknaden. Dieselmotor samt GLE försvinner och GLE och GLT blir istället utrustningspaket till GL. Väljer man en vanlig GL får man B230F utan lull-lull. GLE paketet innebär blanka lister och grill, centrallås, speciell klädsel, elhissar, elspeglar, aluminiumfälgar, ABS-bromsar och komfortfjädring. GLT paketet innebär samma sak som GLE fast med B230F, svarta lister och grill och sportfjädring istället. B230ET försvinner som motoralternativ på turbon. 1990 förbereder man folket på nya 850 som lanseras hösten 1991. Volvo 740 får en ny front med plastsarg runt lyktorna - precis som Volvo 850. Bakljusen får ny utformningn. På Turbomodellen sitter dimljus integrerade i huvudstrålkastarna på samma sätt som på 940. Alla 16-valveutförandena i Sverige får 155 hk. Turbo ökar till 165 hk, och får också diagnossystem. Elektroniskt styrd klimatanläggning, ECC, finns nu även till 740, inte bara till 760. Utrustningspaketen är samma som 1989. Lenke til kommentar
paulsberg Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Hvilken motor han du? 2,0 eller 2,3 evt om det er turbo eller ikke, mulige feilkilder er kaldstartsdyse eller luftmengde måler 8324029[/snapback] B230E motor innsprøytning uten turbo 8324296[/snapback] B230E ? i 1988. Sjelden vare. Er De sikker på det, siden Volvo sluttet med B230E motorene i 1987 / 88. Kan De sjekke om det er en B230F motor. Og eventuelt skrive ned VIN nummeret, så kan en sjekke den opp mot Vadis. Nedenfor er kopiert ifra nett. Håper De finner ut av dette. Vennlig Hilsen W_B 1985 fanns GL (B230A, D24), GLE (B230E) samt TURBO (B230 ET). På andra marknader fanns redan B230F med LH 2.2. Bokstaven F indikerar att motorn har katalytisk avgasrening vilket var lite high-tech på den tiden. Detta syns på vagnar av åttiotal och tidigt nittiotal eftersom dessa vagnar fick ett käckt lambdamärke i grillen. 1986 lanseras den första kombimodellen. Den kallas för 745 men heter fortfarande 740. Att sätta en femma på slutet är något som levt kvar från tidigare modellprogram. En 740 är alltid en 740. Modellerna ser detta år ut precis som 1985 med den skillnaden att GLE också går att få med turbodiesel (D24T) från VAG. 1987 släpps B230F och B230FT på den svenska marknaden. B230-motorn var en utveckling av den äldre B23-motorn, med bl.a. lägre inre friktion, för att spara bränsle. GL går att få med D24, B230K alternativt B230F. GLE går att få med B230E, B230F samt D24 och Turbon går att få med B230ET eller B230FT. De fordon som blev certifierade frivilligt 1987-1988, fick en skatterabatt, och det förväntades att ägaren skulle vårda och sköta sitt fordon med avseende på service och ev.utbyte av felaktiga komponenter. Men, det gick inte att lagstadga om detta, utan det blev på frivillig basis. Därav kom regeln som säger att du inte får ta bort katalysatorn och annan utrustning, men den kan vara trasig med max CO 3.5. 1988 introduceras en ny modell (GLT 16 Valve) med en ny motor (B204/B234), en sextonventilare med betydligt högre effekt(155hk) än den vanliga åttaventilaren. Ett utrustningspaket introduceras också till GL modellerna - Blackline - vilket innebär svart dekor, speciell klädsel, centrallås, elhissar, elspeglar och aluminiumfälgar. GL finns med D24, B230F och B230K. På de senare modellerna släpps LH2.4 med diagnosuttag på fjäderbenstornet. Dessa vagnar får ett B i årsmodellbeteckningen. Övriga modeller är GLE med B230E, B230F samt D24TIC - med intercooler. Turbon finns med B230FT samt B230ET. Från och med det andra halvåret av 1988 så är karossen helgalvaniserad. GLE fick vissa kromdetaljer såsom handtag och sidolister. 1989 säljs bara katalysatorrenade motorer på den svenska marknaden. Dieselmotor samt GLE försvinner och GLE och GLT blir istället utrustningspaket till GL. Väljer man en vanlig GL får man B230F utan lull-lull. GLE paketet innebär blanka lister och grill, centrallås, speciell klädsel, elhissar, elspeglar, aluminiumfälgar, ABS-bromsar och komfortfjädring. GLT paketet innebär samma sak som GLE fast med B230F, svarta lister och grill och sportfjädring istället. B230ET försvinner som motoralternativ på turbon. 1990 förbereder man folket på nya 850 som lanseras hösten 1991. Volvo 740 får en ny front med plastsarg runt lyktorna - precis som Volvo 850. Bakljusen får ny utformningn. På Turbomodellen sitter dimljus integrerade i huvudstrålkastarna på samma sätt som på 940. Alla 16-valveutförandena i Sverige får 155 hk. Turbo ökar till 165 hk, och får också diagnossystem. Elektroniskt styrd klimatanläggning, ECC, finns nu även till 740, inte bara till 760. Utrustningspaketen är samma som 1989. 8410783[/snapback] det er en B230F motor med LH2.2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå