Bahagga Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Hei, EDIT: Det ble en veldig lang post, men tenkte det var best å si alt jeg har prøvd. Jeg har et problem som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med: Pcen min fryser hver gang jeg prøver å spille et 3d spill. Dvs bildet fryser, lyden stopper og mus/tastatur er ikke lenger responsive. Da kommer jeg heller ikke tilbake i windows, og må ty til reboot manuelt. Pcen min er: 400W PSU X700 Pro 256 mb 3500+ ~2,2 Ghz AMD 1024 DDR (2x 512 400mhz) Gammel 80 gb 7200 RPM (IDE] Ny 250 gb Samsung 7200 rpm (SATA) (midlertidig plugget ut) Pcen er overkant av 20 mnd'er gammel men har aldri hatt noen problemer før de siste 2 månedene. Jeg hadde tidligere kjørt med en ekstra rambrikke på 333 mhz, men fjernet denne i tilfelle den var problemet. I tillegg har jeg en 250 GB harddisk som jeg nå har plugget ut, fordi den forårsaket at pcen frøs hyppigere - noen ganger kom jeg ikke engang inn i windows, mens andre ganger bare frøs den etter et minutt, uten at jeg gjorde noen ting. Med bare min gamle 80 gb harddisk gjelder det nå (heldigvis) kun når jeg prøver å kjøre spill (Oblivion, Tiberium Wars, selv SoF II). Det hele startet med at jeg hadde problemer med å reboote, egentlig, der alt stopped på "Detecting IDE drives", men det problemet har sluttet å oppstå somehow. Jeg har prøvd å kjøre Orthos (CPU+Ram blend), Memtest, 3dMark '06 - alle uten kræsj eller feil. Jeg har formatert flere ganger, og prøvd å kjøre systemet på begge harddisker separat, og brukt alle 4 ramslots (står nå i 2x grønn som er anbefalt). Jeg har også byttet IDE kabler, just incase, og puttet på en kjøleribbe der en gammel vifte på hovedkortet stod - som kilte seg fast. Jeg har oppdatert alle drivere til skjermkort, hovedkort, lydkort osv. Det eneste jeg ikke har klart å oppdatere enda er BIOS'en min fordi det er AwdBios som må gjøres i DOS, og Dr-Dos klarte ikke finne annet enn A:\ partisjonen som den lagde midlertidig på egenhånd. (Dvdspiller er D:\ og Harddisk C:\) Om noen foreslår dette skal jeg prøve hardere, though. Jeg har tidligere hatt skjermkort og CPU klokket opp litt (skjermkort ~12% og CPU ~5%, samt Aggressive Timing), men har skrudd det av igjen, uten at det hjalp på problemet. Pcen og CPU'en holder såvidt testene sier rundt 40 grader, og med full stresstest er temperaturen oppe i 53. Tusen takk for all hjelp, begynner å bli desperat, hehe. Bahagga Endret 6. april 2007 av Bahagga Lenke til kommentar
Privat Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Hvordan disk? Samsung Spinpoint 25o GB? i såfall kjør en full test med Samsungs Hutil Sorry så ikke at du hadde skrevet det, men høres ut som om det er probleer med disk Endret 6. april 2007 av Privat Lenke til kommentar
Bahagga Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Hvordan disk? Samsung Spinpoint 25o GB? i såfall kjør en full test med Samsungs Hutil Sorry så ikke at du hadde skrevet det, men høres ut som om det er probleer med disk 8320632[/snapback] Jepp, det er en samsung spinpoint 250 gb. Men den har jeg plugget ut nå, så det er ikke den som er problemet. :\ Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Checka om det är mye støv i skjermkortsvifta. Ta av kabinettdørra och se om du får mere luftcirkulation och om det hjelper? Endret 6. april 2007 av Robbansvenske Lenke til kommentar
Bahagga Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Checka om det är mye støv i skjermkortsvifta. Ta av kabinettdørra och se om du får mere luftcirkulation och om det hjelper? 8321024[/snapback] Glemte å nevne at jeg har prøvd det. Det var noe støv der før som hindret viften i å gå rundt, som jeg fjernet for 1-2 uker siden. Problemet er der riktignok fortsatt, og prøvde et par dager med kabinettdøren av, også. Ingenting er varmt, though av det jeg har kjent på med henda. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Vad du håller en vifte mot den passive viftekjølen som du erstatta då den vifta døde.. Lenke til kommentar
Bahagga Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Vad du håller en vifte mot den passive viftekjølen som du erstatta då den vifta døde.. 8321509[/snapback] Skjønner ikke helt hva du mener. Viften på skjermkortet fungerer fint nå, om det var det du mente? Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 ahh.. Hadde noe lignende problem før jeg å. Jeg bytta PSU den var gåen.. Kan hende du har testa men sliter litt med å lese så jeg kom med et forslag. Lenke til kommentar
Bahagga Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 (endret) ahh.. Hadde noe lignende problem før jeg å. Jeg bytta PSU den var gåen.. Kan hende du har testa men sliter litt med å lese så jeg kom med et forslag. 8321814[/snapback] Kan kanskje være det, men den kræsjer bare når jeg spiller, nå. Ville vært rart om strømmen fluktuerte på samme sted i spillet hver gang - og dessuten skjedde ingenting da jeg kjørte 3dmark. Da trekker vel både CPU og skjermkort det de klarer av strøm? Hm. Mystifistisk. Prøvde forøvrig også og fjerne kabinettdøren igjen, og satt bordvifta mi ned der, men det hjalp ikke. :/ Kom litt lengre i Oblivion, men 1 minutt etter frøs den like mye som før, hehe. Endret 6. april 2007 av Bahagga Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 ahh.. Hadde noe lignende problem før jeg å. Jeg bytta PSU den var gåen.. Kan hende du har testa men sliter litt med å lese så jeg kom med et forslag. 8321814[/snapback] Kan kanskje være det, men den kræsjer bare når jeg spiller, nå. Ville vært rart om strømmen fluktuerte på samme sted i spillet hver gang - og dessuten skjedde ingenting da jeg kjørte 3dmark. Da trekker vel både CPU og skjermkort det de klarer av strøm? Hm. Mystifistisk. Prøvde forøvrig også og fjerne kabinettdøren igjen, og satt bordvifta mi ned der, men det hjalp ikke. :/ Kom litt lengre i Oblivion, men 1 minutt etter frøs den like mye som før, hehe. 8321938[/snapback] Dataen er faktisk kjøligere med døren på. Da sirkulerer varmen og luften som den skal. Lenke til kommentar
Bahagga Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Dataen er faktisk kjøligere med døren på. Da sirkulerer varmen og luften som den skal. 8322319[/snapback] Okis, da putter jeg den tilbake på. Gjorde ingen forskjell uansett. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Dataen er faktisk kjøligere med døren på. Da sirkulerer varmen og luften som den skal. 8322319[/snapback] Okis, da putter jeg den tilbake på. Gjorde ingen forskjell uansett. 8322359[/snapback] men prøv ¨å bytt psu Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Du skrev: "just incase, og puttet på en kjøleribbe der en gammel vifte på hovedkortet stod - som kilte seg fast." Om detta chip som sitter under kjølribba blir før varmt når det ikke är vifta på så kanske det ger feil på pcn. Kyl den ned med en vifte, se om det hjälper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå