>Jonas< Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Kjørelys på moped er som kjent ikke akkurat no store greier. Så har derfor veldig lyst på å få montert på et ekstralys. Har Derbi X-Race, og jeg kunne muligens fått inn et lite lys mellom lyktekåpa og skjermen. Eventuelt bytte ut refleksene på dempegafla og sette inn to små lys på hver siden. Noe lignende disse. Men spørsmålet er om mopeden klarer å levere stor nok strøm? Eventuelt koble ut lyset i løktekåpa når dette står på. Noen som har noen tips til et ekstralys? Målene bør helst ikke være på mer enn 7-8 cm i dybden og bredden, og ca 6 cm i høyden. Har også sett litt på disse: http://www.biltema.no/products/product.asp...6&iItemId=76486 http://www.biltema.no/products/product.asp...6&iItemId=76494 Alle disse er jo på 55 W, og i løktekåpa siitter det ei pære på 35 W, og det er visstnok det meste man kan ha der inne. Går på elektronikklinja så det skal gå bra med litt mer avanserte løsninger og slikt! EDIT: Endret topic. Endret 10. april 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Biltilsynskameratene går jo gjerne berserk hvis de finner slike forferdelige utslag av brudd på regler, men bortsett fra det, er det jo bare å prøve? Sånn sikkerhetsmessig, for å synes er det lurt. For å se bedre i mørke, tja, bortkastet.. Tror to lamper blir mye, men men pære kan du jo prøve på, hvertfall hvis du er flink til å lade batteriet i mopeden etter hvert. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Biltilsynskameratene går jo gjerne berserk hvis de finner slike forferdelige utslag av brudd på regler, men bortsett fra det, er det jo bare å prøve? Sånn sikkerhetsmessig, for å synes er det lurt. For å se bedre i mørke, tja, bortkastet..Tror to lamper blir mye, men men pære kan du jo prøve på, hvertfall hvis du er flink til å lade batteriet i mopeden etter hvert. 8322908[/snapback] Hvor står det at dette ikke er lov? Og det er jo får å se bedre i mørket. En 55 W halogenpære vil jo lyse mye bedre enn en 35 W vanlig osrampære. Det er jo lov å bytte lyktekåper og slikt, så da ser jeg ikke helt hvorfor det ikke skal være lov å montere et ekstra lys? Sikkerheten øker, mopeden vil ikke gå fortere, og alle er fornøyde? Kan prøve å få kommet med en photoshoppa utgave i løpet av de nærmeste dagene Endret 6. april 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Okaj. Har nå endret topic og prøver med en litt annen vri, siden det var så dårlig respond på den forrige. Noen som hvet om det går an å bruke en annen pære enn den 35W osram pæra som er standard? Vurderte jo å sette på et fjernlyssett for bil, kun en lampe vel å merke, men denne er på 55W og det er jeg litt skeptisk til at mopeden skal klare. Derfor lurer jeg på om man kan få kjøpt en annen type pære å brukt det? Finnes det 35W diodelampe eller halogenpære det går an å bruke som erstatning for den vanlige osrampæra? Disse lyser jo mye bedre.. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Okaj. Har nå endret topic og prøver med en litt annen vri, siden det var så dårlig respond på den forrige. Noen som hvet om det går an å bruke en annen pære enn den 35W osram pæra som er standard? Vurderte jo å sette på et fjernlyssett for bil, kun en lampe vel å merke, men denne er på 55W og det er jeg litt skeptisk til at mopeden skal klare. Derfor lurer jeg på om man kan få kjøpt en annen type pære å brukt det? Finnes det 35W diodelampe eller halogenpære det går an å bruke som erstatning for den vanlige osrampæra? Disse lyser jo mye bedre.. 8347921[/snapback] Hei! Jeg har en Italjet Formula 50 (vel, hadde en..) Lette litt etter løsninger da jeg hadde den. Tenkte en stund på å sette inn en halogenpære som erstatning for den gamle inadekvate 35 W pæra. Men da jeg lette rundt på div. engelskspråklige og tyske internettforum ble jeg advart mot dette, pga varmeutviklingen. En forumbruker hadde gjort dette, og reflektoren hadde delvis smeltet. Men som sagt, dette var bare noe jeg leste på et forum. En annen ting er, vet du om doningen din kan levere nok strøm til ei halogenpære? Det er vel en dynamo på moppen din, hvor mye kan den levere? Må vel stå ett eller annet sted.... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Hei! Jeg har en Italjet Formula 50 (vel, hadde en..) Lette litt etter løsninger da jeg hadde den. Tenkte en stund på å sette inn en halogenpære som erstatning for den gamle inadekvate 35 W pæra. Men da jeg lette rundt på div. engelskspråklige og tyske internettforum ble jeg advart mot dette, pga varmeutviklingen. En forumbruker hadde gjort dette, og reflektoren hadde delvis smeltet. Men som sagt, dette var bare noe jeg leste på et forum. En annen ting er, vet du om doningen din kan levere nok strøm til ei halogenpære? Det er vel en dynamo på moppen din, hvor mye kan den levere? Må vel stå ett eller annet sted.... 8348663[/snapback] Trur du skal lete lenger for å finne dynamoer på mopeder Etter hva jeg har skjønt ut i fra den tyske instruksjonsboka så leverer el. systemet totalt 65 W. Men slipper jo å tenke på det og det med varmeutviling hvis jeg bruker diodelampe da. LED kriver jo mye mindre strøm og danner mye mindre varmeutvikling enn halogen og osrampærer for å lyse bedre. Men jeg finner ingen LED pærer. Tenkte også tanken på at reflektoren kunne bli ødelagt, derfor tenkte jeg på muligheten til å montere en ekstralampe mellom lyktekåa og skjermen på min Derbi SM X-Race. Men problemet er at jeg bare finner 45 W, og ikke 35 W.. Lenke til kommentar
Rennnna Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Det er jo ikke no stress og bytte det da:) Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Det er jo ikke no stress og bytte det da:) 8358982[/snapback] Bytte reflektoren? Men spørsmålet er om det er noen andre pærer som passer inn.. Halogenpærene jeg har sett på ebruker 45W, noe som er 10 for mye.. Hadde jeg funnet et fjernlyssett for bil med ei lampe på 35W hadde det vært knall, men det gjør jeg altså ikke.. Xenonkit til mopeden koster ca 1500 kroner, så det er ganske så uaktuelt.. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Hva slags halogenpære er det egentlig du leter etter? Det finnes jo 35 W halogenpærer, men jeg er ikke sikker på hvilken sokkel du behøver. En fant jeg her. Tror den er til motorsykkel: http://www.honda-shop.de/product_info.php?products_id=17546 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Hva slags halogenpære er det egentlig du leter etter?Det finnes jo 35 W halogenpærer, men jeg er ikke sikker på hvilken sokkel du behøver. En fant jeg her. Tror den er til motorsykkel: http://www.honda-shop.de/product_info.php?products_id=17546 8362331[/snapback] Jeg sjekka stort sett bare butikker i Norge da. Syns det blir litt tungvint og unødvendige fraktkostnader å bestille fra utlandet.. Ser ut til at den pæra passer ja. Men utvikler halogenpæra mye mer varme, slik at den kan ødelegge reflektoren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå