Gå til innhold

"Fartsfylte bilder"

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å kjøpe meg digitalkamera i prisklassen 4-5000 kr. Etter å ha lest utallige tester faller nok valget på enten Fuji S304 eller Olympus C730.

Ser i alle tester at det kun blir tatt bilder av stillestående gjenstander.

Kommer selv til å ta bilder av bl.a biler i høy hastighet. Har i forbindelse med dette sett bilder der det ser ut som bilen står stille i 100 km/t, mens andre er det mer "fart" i.

Lurer derfor på hva som avgjør dette i et kamera. Er det noen spesielle innstillinger som får mer "fart" i bildene? Noen kameraer som egner seg bedre enn andre til fartsfylte bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så mye erfaring med fartsfylte bilder (men vil kanskje få det snart?).

Likevel kan jeg tenke meg to måter å ta bilder av f.eks. bilder i fart;

- Holde kameraet i ro, skyte bildet med svært kort lukkertid og ha "flaks" sånn at bilen faktisk kommer med på bildet.. På denne måten kan det se ut som om bakgrunnen står stille og bilen er i fart (det er jo riktig). Slik vil trolig bildet bli relativt fartsfylt, men det kan være vanskelig å få til, og bilen vil kanskje bli veldig uskarp, avhengig av vinkelen du ser bilen fra. Hvis du tar bildet forfra vil det være lettest å få med motivet, men fartsfølelsen er størst hvis du fanger motivet fra sida..

- Følge bilen med kameraet. Slik vil det se ut som om bakgrunnen er i fart (den blir uskarp og strukket), mens bilen er skarp og ser kanskje ut som om den står i ro. Å følge et motiv i stor fart kan sikkert være vanskelig, men det kan gi det beste resultatet med tanke på å få et skarpt motiv.

Begge metodene vil nok gi fartsfylte bilder, men det varierer altså hva som er "i farta". Bilen eller bakgrunnen..

[ Denne Melding var redigert av: anderfo på 2002-12-16 23:29 ]

Lenke til kommentar

Du får "fart" i bildene ved å ha lang lukkertid, for eksempel. Ta vil enhver bevegelse på kameraet registreres, og "grøte" til bildet.

En annen måte, er å følge et objekt-i-fart med kameraet, og ta bilde i løpet av den "turen". (Ha NOK med lys, helst på det du skal ha som hovedmotiv. Bruk gjerne også stativ.)

Lenke til kommentar

Du må la kamera følge det du skal ta bilde av.

Samtidig bør lukkerhastigheten være lav nok til at bakgrunnen blir dratt ut, men ikke så lav av hovedmotivet blir uskarpt.

Her må du bare prøve å feile til du får det til.

Så lenge du kan manuelt sette lukkerhastighet på kamera kan du få til dette.

Tok en del bilder på Vålerbanen i høst:

http://www.samdal.com/italianday.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...