Gå til innhold

Installere XP etter Vista i dualboot - løsning!


Anbefalte innlegg

Har brukt noen timer på finne denne løsningen, og poster den i bloggen min. Kommer til å oppdatere den litt før jeg eventuelt poster alt her på diskusjon.no

 

Problemstillingen er som følger: Du har en pc med Vista installert og ønsker å installere XP i etterkant (eller ett annet Windows OS)

De fleste boot managere takler ikke dette i dag. Så fort du installerer XP vil den bytte ut Vista oppstart filen, og du får ikke startet Vista mer. Reparerer du Vista, får du ikke startet XP mer...osv.

 

Installerer du XP først og så Vista etterpå, fungerer dualboot uten problemer. Men denne løsningen gjelder pc'er med Vista installert og du ønsker ikke å legge inn Vista på nytt.

 

Med hjelp av ett lite gratis program (VistaBoot Pro ver 3.1) og noen små triks, så kan du få til en dual boot med Vista og XP uten å måtte slette Vista'en for å installere XP først og så Vista.

 

Oppskriften finner du for øyeblikket her:

http://blog.myhken.com/?p=203

 

Legger kanskje ut hele oppskriften her på forumet.... ser på forum i utlandet at dette er ett stort tema, og føler det var på tide med en norsk oppskrift, der jeg har samlet alle problemstillingene man står ovenfor.

 

Er det noe som er uklart, så post her i tråden og jeg oppdaterer bloggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det enkelt å redigere Windows Vista bootloaderen ved å bruke VistaBoot Pro?

Hadde vært greit å vite for jeg kjører Windows 2000 og Windows Vista i dualboot og vil helst ha det slik at jeg kan velge mellom Windows 2000 og Windows Vista uten å måtte trykke på "Tidligere versjoner" eller noe sånt først. Vil rett og slett ha det slik at det står Windows 2000 og Windows Vista. Trykker man på Windows 2000 booter den i Windows 2000, trykker du på Windows Vista booter den Windows Vista. Slik vil jeg ha det. Er det enkelt å gjøre det med VistaBoot Pro?

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Kjempe bra guide. Har hatt det samme problemet.

Fynker det visst jeg har allerede har XP og Vista innstalert, bare det at XP startupen ikke fungerer for deretter å følge guiden, eller må jeg slette xpen og legge den inn på nytt?.

Fungerer den dualoppstarten også med foreksempel Linux?

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Kjempe bra guide. Har hatt det samme problemet.

Fynker det visst jeg har allerede har XP og Vista innstalert, bare det at XP startupen ikke fungerer for deretter å følge guiden, eller må jeg slette xpen og legge den inn på nytt?.

Fungerer den dualoppstarten også med foreksempel Linux?

8323141[/snapback]

 

Du trenger ikke å legge inn XP på nytt, men du må kopiere over systemfilene fra Vista partisjonen til XP partisjonen slik som jeg har beskrevet.

 

Det skal også funke med andre OS, men da funker også bottloader fra acronis osv....

Lenke til kommentar
Er det enkelt å redigere Windows Vista bootloaderen ved å bruke VistaBoot Pro?

Hadde vært greit å vite for jeg kjører Windows 2000 og Windows Vista i dualboot og vil helst ha det slik at jeg kan velge mellom Windows 2000 og Windows Vista uten å måtte trykke på "Tidligere versjoner" eller noe sånt først. Vil rett og slett ha det slik at det står Windows 2000 og Windows Vista. Trykker man på Windows 2000 booter den i Windows 2000, trykker du på Windows Vista booter den Windows Vista. Slik vil jeg ha det. Er det enkelt å gjøre det med VistaBoot Pro?

 

 

Hilsen. wil.

8322522[/snapback]

 

Vista boot loader skal kunne fikse dette utene store problemer. Kopier over systemfilene til win2000 partisjonen og følg oppsettet i vista boot pro....

så skal du få det slik du beskriver over.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort noen små endringer i bloggen. Rettet opp et par små ting.

 

Ellers ser det ut som at du ikke trenger boot.ini på begge partisjoner. Men det gjør heller ikke noe om man kopierer den.

 

Skal jeg legge hele guiden her, eller holder det med å ha den i bloggen? Ser ikke ut til å være den store interessen for en slik guide her i Norge....folk bruker kanskje forum i utlandet dere også?

 

Men jeg har oppsummert litt og testet alt selv, så min guide er slik som man vil oppleve under en installasjon og oppsett av dualboot med Norsk vista.

 

http://blog.myhken.com/?p=203

Lenke til kommentar
Er det enkelt å redigere Windows Vista bootloaderen ved å bruke VistaBoot Pro?

Hadde vært greit å vite for jeg kjører Windows 2000 og Windows Vista i dualboot og vil helst ha det slik at jeg kan velge mellom Windows 2000 og Windows Vista uten å måtte trykke på "Tidligere versjoner" eller noe sånt først. Vil rett og slett ha det slik at det står Windows 2000 og Windows Vista. Trykker man på Windows 2000 booter den i Windows 2000, trykker du på Windows Vista booter den Windows Vista. Slik vil jeg ha det. Er det enkelt å gjøre det med VistaBoot Pro?

 

 

Hilsen. wil.

8322522[/snapback]

 

En enkel kommando i Ledetekst (Command Prompt) endrer hva som står i oppstartsmenyen. Søk etter Ledetekst i Start-menyen, høyreklikk denne og velg Kjør som Administrator.

 

Klippet fra bloggen min:

For å endre på "Tidligere versjoner av Windows" til "Windows XP":

bcdedit /set {ntldr} description "Windows XP"

 

For å endre på "Microsoft Windows Vista" sitt navn:

bcdedit /set {current} description "Windows Vista"

 

Tid for meny og førstevalg endres som normalt i Vista under System (Win+Pause) | Avanserte innstillinger (menyen til venstre) | Avansert-fanen | Innstillinger-knappen under Oppstart og gjenoppretting

post-4862-1176110147_thumb.jpg

 

Edit 11.04.07: Denne siden dumpet ned i innboksen min fra Microsoft via Exploring Windows nyhetsbrev. Siden beskriver fremgangsmåten hvis man installerer XP etter Vista, og Vista ikke lenger starter.

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar

Heisann. Jeg har Windows XP installert på min PC. Så i går installerte jeg VISTA på en annen partisjon, samme harddisken, men altså annen partisjon.

Når jeg først starta opp, så kom det om jeg ville kjøre en tidligere windows versjon, eller om jeg ville kjøre Vista. Jeg kjørte da vista.

 

Men, problemet er at nå finner jeg ikke tilbake til XP booten. Hvor har den gjort av seg? Og hvordan kan dette fikses?

 

Anders

Endret av Blax
Lenke til kommentar

En annen måte er å bruke Microsoft Vitrual PC v2007, så kan man kjøre flere oprativsystem under vista. F.eks XP og Linux. Programmet er gratis og ligger på Microsofts sin nedlastnings server.

 

Dermed kan en både kjøre Vista og XP samtidig. Alle program som som har problemer med vista vil kjøre normalt i XP vinduet. Mer info på http://www.microsoft.com/windows/products/...pc/default.mspx

Endret av brg
Lenke til kommentar

Ja, men så har jeg jo ikke installert dette programmet, og det er kanskje litt sent.

 

Er merkelig fordi det vinduet som kommer opp der man velger tidligere windows versjon eller vista, kommer frem i bare noen sekuner, sånn at jeg ikke får tid til å velge det jeg vil ha.

 

HELP

Lenke til kommentar
En annen måte er å bruke Microsoft Vitrual PC v2007, så kan man kjøre flere oprativsystem under vista. F.eks XP og Linux. Programmet er gratis og ligger på Microsofts sin nedlastnings server.

 

Dermed kan en både kjøre Vista og XP samtidig. Alle program som som har problemer med vista vil kjøre normalt i XP vinduet. Mer info på http://www.microsoft.com/windows/products/...pc/default.mspx

8368970[/snapback]

 

Men det gir ikke en fullgod erstatning....jeg prøvde Virtual pc 2007 på den bærbare når jeg fortsatt manglet lyddriver og hadde noen problemer med enkelte av spillene mine. Og det gikk ikke bedre, men heller dårligere i MVP2007.

 

Så det programmet erstatter ikke en ren XP installasjon på pc'en din.

Lenke til kommentar
Ja, men så har jeg jo ikke installert dette programmet, og det er kanskje litt sent.

 

Er merkelig fordi det vinduet som kommer opp der man velger tidligere windows versjon eller vista, kommer frem i bare noen sekuner, sånn at jeg ikke får tid til å velge det jeg vil ha.

 

HELP

8369105[/snapback]

 

se noen få poster over, og du ser hvordan du endrer tiden det tar i boot menyen.....(fra happyray)

Lenke til kommentar

Gjorde oppskriften din sånn delvis. Dvs at jeg hadde XP innstalert på den ene disken. Deretter la jeg inn Vista på en ny partisjon på samme disk.

Har nå lagt inn Vista bootpro og lagt inn XP oset og får opp den velg Vista og XP under startupen men når jeg velger xp kommer opp mangler ntldr som jeg antar ble ødelagt under vista innstalasjonen. Mulig å reparere den eller må jeg legge inn XP på nytt og deretter gjør oppskriften din på nytt?

XP og Vista er innstalert og skal fynke fint bare ntldr mangler.

Lenke til kommentar
Gjorde oppskriften din sånn delvis. Dvs at jeg hadde XP innstalert på den ene disken. Deretter la jeg inn Vista på en ny partisjon på samme disk.

Har nå lagt inn Vista bootpro og lagt inn XP oset og får opp den velg Vista og XP under startupen men når jeg velger xp kommer opp mangler ntldr som jeg antar ble ødelagt under vista innstalasjonen. Mulig å reparere den eller må jeg legge inn XP på nytt og deretter gjør oppskriften din på nytt?

XP og Vista er innstalert og skal fynke fint bare ntldr mangler.

8377032[/snapback]

 

Har du kopiert de filene jeg lister opp på begge partisjoner da? Men før du gjør det kan du prøve å slette XP innføringen i Vista Boot Pro og legge den til en gang til ut i fra oppskriften min.

 

Det som er viktig er at Vista Boot Pro linker XP installasjonen mot rett bokstav (c:, d: osv) og at det står NTLDR som du ser på dette bildet:

 

vistaboot_002.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...