E30 Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Hallo folkens. Jeg vet ikke om dette er det rette forumet å legge det på, men jeg fant dette mest passende. Vel, fakta er som følger: Vi fikk for 2-3 år siden nye naboer inni et "nabolag" (50-70m mellom hvert hus) her på landet (midt Hedmark). 2 voksne (mann og dame 25-30år) og nå en liten unge. De har 3 hunder, 2 av dem elghunder og en husky (?) slik jeg har forstått, har ikke inngående peiling på hunder.. Siden de har flytt hit så har de i og for seg gjort et par ganske så opprørende ting (generelt mangel på normal folkeskikk). Jeg tar i røffe tak: Spadd vekk en svær haug med ugress/busker på vår side av grensen (for å få bedre sikt og mindre irriterende). Dette ugresset var det i og for seg greit at han planerte ut for oss, men måten han gjorde det på var HELT BAK MÅL. Han låner naboens traktor (en god venn av oss) og planerer vekk buskene uten å i det hele tatt spørre oss. Ikke har han pratet/fortalt/beklaget seg i ettertid heller. Mine foreldre ble svært opprørt av slik oppførsel og tok bilder som dokumentasjon. Senere fikk de en hest like ved småbruket (2 gamle hus og et uthus). Denne plasserte de på en liten grasseng på siden av låven vår. Da de skulle sette opp inngjærding rundt hesten så legger de 7-8 m innpå vår grense. Og når de var med på grensegang 1 uke tidligere så er dette rett å slett forkastelig oppførsel!! Og som om ikke det skulle være nok: På hesten henger de bjeller (noe som er normalt i MAKS 1 uke etter at hesten kommer på nytt område, iflg fagfolk). Disse hang der i 5 uker midt på sommeren. Tenk dere sammenhengen mellom kubjelle og mye mygg = bevegelse. Og dette døgnet rundt, verst da man skal prøve å sove. Denne situasjonen endte nesten i katastrofe da min far mildt sagt holdt på å "koke over", men klarte å stagge seg. Og dette er bare forsmaken: Som jeg nevnte innledningsvis har de hatt fra 3-7 hunder på gården helt siden de flyttet hit. Disse både stått i bånd og nå etterhvert hundegård. Det er dette er i hovedsak dette som sakens kjerne går ut på. Disse hundene har gjødd og gjødd og gjødd x10 000 ganger. Som regel er de ganske rolige når eierne er hjemme, men enda så gjør de noe helt kollosalt (i forhold til hva som er normalt, nemlig at de gjør f.eks når det kommer inn bil på gården osv, som normale hunder!) Vi har kontaktet fagfolk og hundeoppdrettere og fått bekreftet at dette overhodet ikke er slik de skal oppføre seg. Da er det mangel fra eiers side, som jeg ikke tviler et sekund på. Han står og hyler og skriker til hundene sine, akkurat like kraftig som jeg hadde gjort om jeg hadde blitt skutt. Min mor gikk og sa ifra på en behersket måte og fortalte at dette gikk ut over livskvaliteten vår. Da gikk de på defansiven og forklarte at det var nulltolleranse for gjøing (!). Min mor fikk mildt sagt bakoversveis. Senere har min far kontaktet kommune, fylkesmann, lensmann, hundreoppdrettere og likende fagfolk. De fra kommunen kom på besøk for å få klarhet i saken, men på typisk vis da man skal bevise noe så var eierne hjemme og de hadde tatt inn noen av hundene. Det endte med at de fra kommunen ringte naboene våre og fortalte om klagene, men de hadde bare forklart at det var elgjakt og at det var derfor de var så oppgjødde.! Det endte i at INGENTING skjedde. Min far begynner nå virkelig å miste tålmodigheten totalt med disse og kommer til å gå videre til evt konfliktråd med saken (?). For å illustrere litt av problemene her: Går man ut utgangsdøra (50-60m unna hundegården) så gjør de. Starter man bilen så gjør de. Går man på låven og skrur bil (25-30 m unna hundegården) så gjør de. Og nå som jeg skriver dette har jeg nettopp kommet tilbake fra låven og ikke ha fått gjorde det jeg skulle pga av den evigvarende gjøinga som rett å slett går løs på nervene! Jeg har hatt ØREKLOKKER MED RADIO og enda hører jeg hundene. Da min far skulle skifte planker på låveveggen som går vender mot hundegården gikk han med dobble ørepropper og øreklokker. Man sitter inne i stuen å leser avisen og hører hundene gjø.. Nå i påsken (og i alle andre ferier for den sakens skyld) har det vært en spetakel uten like. Til og med på bryllupsdagen til naboen gjødde de så vi måtte gå og si ifra!! Både foreldre og søsken er nå på påskeferie og det er bare jeg hjemme. Dette er fordi jeg skal gjøre en del ting med bilen min, men i løpet av 3 dager nå har jeg ikke fått gjort det jeg skal gjøre pga av tingens tilstand. Jeg klarer kun å jobbe i 30-40min om gangen, da begynner man å bli farlig sint og må bare tenke på noe annet. Tenk dere selv at dere hører på den verste sangen dere vet om non stop i 40min! Jeg gikk for 1 time siden bort og skulle prate med de, men da var de ikke hjemme. I dag tidlig ble jeg vekket av hundene som gjødde kl 07.45. Nabo nr 3 i nabolaget har to unge døttre som er hestegale og må derfor holde en "politisk" korrekt linje med disse naboene pga av det. De har langt på vei indiktert at de ikke er fornøyd med tingenes tilstand uten å være villige til å skrive under på noen papirer. Til og med folkene fra en gård 900m unna har spurt min far om hva det spetakelet er her borte (les: hundene)! Det går da ikke ann! Og det er her dere med jussbakgrunn muligens kan hjelpe: - Hva kan man gjøre? Vår mening er at de må ha hundene innendørs eller bygge en støyissolert hundergård/hus og ha hundene i til alle tider. Vi har hørt om liknende tilfeller der hundeeier er idømt å ta med seg hunden på jobb hver dag pga av støy. Noen som har noen råd å komme med? Jeg er 21 år og er uten tvil familiens minst tempramentsfulle, men nå begynner det å bli helt helt ille og det er ikke mange minutter siden jeg for alvor vurderte å putte 3 kuler i MP5 magasinet mitt og gjøre kort prosess... Det er dumt å gjøre noe sånt nå, men dette er på grensen til systematisk tortur! Videokamera gås til innkjøp av etter påske for å filme timesvis med hundegjøing, som bevis. Å i det hele tatt gå til sånne skritt mot voksne folk som skulle hatt normal folkeskikk er helt utrolig. De har også alltid bodd på landet og heller ikke utsatt for noe "kulturskifte". Takk for at du orket å lese gjennom dette som sikkert kan høres ut som en nabofeide man kun hører om på TV. Sikkert nok av skrivefeil, men trykket er høyt. Nå har jeg endelig skrevet dette, som jeg sikkert skulle gjordt for et år tilbake. Nå er begeret runnet helt over.. Mvh Endret 6. april 2007 av E30 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 At naboen oppfører seg i strid med Naboloven er vel rimelig klart. Jeg har dessverre ikke noen (lovlige) råd angående hundene. Kan kanskje sjekke senere på lovdata om det finnes noen dommer angående lignende ting. Men - står hestegjerdet fremdeles på deres eiendom? Isåfall bør dere definitivt vurdere å få det fjernet snarest. Lenke til kommentar
E30 Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Takk for innspill. Nei, hestegjerdet ble tatt bort i fjord sommer (da hesten var ferdig på beite). Min far sa klart ifra da han så det (1 uke etter de var satt opp, vi var på ferie) at gjerdet måtte innskrenkes, noe det ble gjordt i løpet av 2 dager). Som jeg skrev, når de hadde vært med på grensegang 1 uke før er jo dette rett å slett respektløs oppførsel! Jeg kommer sikkert til å redigere det første innlegget mitt et utall ganger til når jeg kommer på mer og mer. Mvh Endret 6. april 2007 av E30 Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Nå har jeg ikke lest så mye av først post, så håper dette ikke virker dumt: Har du sagt ifra til naboen? Har de i så fall gjort noe med det? Hvis de ikke gjør noe med det over noen uker, kan du jo alltids kontakte politiet? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Det å ta opp noe av dette er ingen dum idé, nei, for som oftest er alt i skjønneste orden når noe skal vises fram... Hadde sterkt vurdert et par kuler i MP5'en selv, men det greieste hadde vel vært om naboen hadde fått svi skikkelig for dette her! Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Tja, ja, det er jo typisk det at når noe skal visest frem så er det perfekt. Men det er jo en ting som heter videokamera også da =) Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Høres jo ut som Donald Duck å Jensen joo, provesering på høyt nivå eller hva? sånn skal det ikke være. Men håper det går din vei med tinga å det kan vær hundene blir avliva... Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Høres jo ut som Donald Duck å Jensen joo, provesering på høyt nivå eller hva? sånn skal det ikke være. Men håper det går din vei med tinga å det kan vær hundene blir avliva... 8338531[/snapback] eller blir satt munnkurv på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå