Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Går dette i en kasse?

Xlian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hej..

Jeg lurte på om jeg kunne sette disse

hötalerene i en kasse?, kassa er på 40*40*40

Er det også mulig å sette i en sub å?

8319761[/snapback]

kan du komme med litt mer direkte informasjon om basselementet. en 12" subwoofer skal i gjennomsnitt ha en kasse på mellom 50 og 100 liter. dette regner du ut slik: B*H*D

altså: 100cm*35cm*45cm=157500

da når du har gjort dette må du regne om til mm. trekk fra 3 tall. slik: 157500=157,500mm. spør om du lurer på noe mer.

Lenke til kommentar
Hej..

8319761[/snapback]

kan du komme med litt mer direkte informasjon om basselementet. en 12" subwoofer skal i gjennomsnitt ha en kasse på mellom 50 og 100 liter. dette regner du ut slik: B*H*D

da når du har gjort dette må du regne om til mm. trekk fra 3 tall. slik: 157500=157,500mm. spør om du lurer på noe mer.

8320110[/snapback]

Så jeg får altså ikke plass til bagge marine höytalerene og en sub :mad: så da lurer jeg på om det år ann å sette i begge marine höytalerene? Hvis, må jeg da sette en vegg midt i kassa?

Endret av Xlian
Lenke til kommentar
De høyttalerene kan du fint sett i den kassa, men du kan ikke ha sub i samme kasse, da må du ha en kasse til, og den bør da bygges etter data på sub elementet...

8321830[/snapback]

ja, tenkte jeg skulle kjöpe subw i ferdig kasse att en jeg vet om, han skulle ha 500 kroner for det. Eller så var det vell sann at en subw måtte a mellom 50 og 100 l i kassa? (12")

Å når jeg setter marinehöytalerene i kassa, må jeg ha en skille vegg imellom dem?

Å bör jeg ha bass rör??

Endret av Xlian
Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke skillevegg

Nei, du trenger ikke rør

Nei, en 12" skal ikke ha 50-100 liter, den skal ha det som er anbefalt for det spesifike elementet, eller regnes ut fra data på elementet...

Åsså må du ha en forsterker til å drive sub`n med da, og siden du opererer med marinehøyttalere, så regner jeg med at du skal ha dette i en båt, så forsterker MÅ monteres på en plas som IKKE blir utsatt for fuktighet (saltvann)

Lenke til kommentar
Nei, du trenger ikke skillevegg

Nei, du trenger ikke rør

Nei, en 12" skal ikke ha 50-100 liter, den skal ha det som er anbefalt for det spesifike elementet, eller regnes ut fra data på elementet...

Åsså må du ha en forsterker til å drive sub`n med da, og siden du opererer med marinehøyttalere, så regner jeg med at du skal ha dette i en båt, så forsterker MÅ monteres på en plas som IKKE blir utsatt for fuktighet (saltvann)

8322935[/snapback]

Tror jeg kan legge forsterkeren inne i basskassen da?

Jeg skal ha to höytalere i kassa, kan jeg da kjöre begge på ett uttak, eller blir det det bedre å kjöre dem på to uttak, höyre og venstre, eller bare höyre/venstre?

å jeg som kjöpte tre terminaler bassrör og hele dritten uten om å få brukt for det :mad:

Endret av Xlian
Lenke til kommentar

Ikke legg forsterker inni kassa. Rimelig bedritent om du har behov for å justere noe.

Kassestørrelse spørs på hva slags kasse du skal ha. En portet kasse er typisk større i volum enn en lukket kasse. De forskjellige kassene har da også forskjellige egenskaper. Anbefalt kassevolum er forskjellig fra element til element, og det er som oftest mulig å finne ut ved å se i bruksanvisning eller produsenten sine nettsider.

Hver høyttaler trenger en kanal. Du vil dermed oppta fire kontaktpunkter på forsterkeren din. To pluss, to minus.

Siden du skal ha et marin-oppsett ville jeg trukket kassen i noe som tåler en sprut vann. Vinyl burde vel gå fint.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Ikke legg forsterker inni kassa. Rimelig bedritent om du har behov for å justere noe.

Kassestørrelse spørs på hva slags kasse du skal ha. En portet kasse er typisk større i volum enn en lukket kasse. De forskjellige kassene har da også forskjellige egenskaper. Anbefalt kassevolum er forskjellig fra element til element, og det er som oftest mulig å finne ut ved å se i bruksanvisning eller produsenten sine nettsider.

Hver høyttaler trenger en kanal. Du vil dermed oppta fire kontaktpunkter på forsterkeren din. To pluss, to minus.

Siden du skal ha et marin-oppsett ville jeg trukket kassen i noe som tåler en sprut vann. Vinyl burde vel gå fint.

8342528[/snapback]

Kassen er tett, men siden jeg skal ha høytalerene inne i samme kasse, kan jeg da kjøre begge to på samme uttak, eller skal jeg kjøre dem på forskjellig uttak? :hmm:

Å hvor kan jeg legge forsterkeren??

Kanskje i en egen boks, jeg tenkte jeg skulle bygge radioen i en boks, så da kan jeg vell legge dem i samme boks, eller blir det fir varmt?

Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt å legge forsterker i en egen kasse, men du trenger lufting. Da ville jeg forsøkt å lagd en kasse med lufting, men også et dreneringshull i bunn, og satt forsterker på noen braketter så den ikke var i direkte kontakt med bunn i kassen, i tilfelle rottefelle.

Altså, på forsterkeren, avhengig av hvor mange kanaler den er på, vil det være to kontaktpunkter per kanal. Du skal ha en høyttaler per kanal. Altså, skal de være på hvert sitt uttak uansett om de er i samme kasse. Dette har med effekten de får å gjøre, og også (om jeg kan elektroen min rett, så ta dette med en klype salt) resistansen.

Så, ikke på samme uttak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hej..

8319761[/snapback]

8320110[/snapback]

Vil bare skyte inn et lite tips når det gjelder å regne volum på kasser:

IKKE regn med cm, men i dm så får du svaret rett ut i liter !!

eks over: 10dm*3.5dm*4.5dm = 157.5 liter

Og antall liter på kassa du trenger til element du har kan du finne ut på en enkel måte.. om du ikke gidder å regne ut med masse avanserte kalkyler.. så er det en enkel regel fu kan følge !

Om elementet har feks disse parameterne: (gjelder lukkede kabinetter)

Vas 100 liter

Fs 30 Hz

Så kan du si det slik at i en 100 liters kasse så spiller den ned til 30 hz (husk dette er kun teoretisk!)..

og for hver gang du halverer volumet, så legger du på 10hz.. altså ved 50 liter så går den ned til 40hz

25 liter 50 hz osv...

Lag derimot aldrig et kassevolum som er like stort eller større enn VAS !!

Dette er en enkel regel jeg bruker når jeg ser på høyttalere..

Men jeg ser på en del andre "data" også, som qts, qms, osv.. jeg bruker speakerlab pro når jeg regner på kasser og delefiltere,, meget bra og verdt pengene om du bygger litt..

anyway har ikke tid til å skrive mer nå.. kunne skrevet side opp og ned om dette tema.. men ikke tid nå :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...