Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Lurte på lover og regler rundt HB. Det er jo ikke lov og lage, men er det lov å oppbevare og innta? Og hva er det som gjør det ulovlig å lage? Har hørt noe om at det regnes som narkotika over en viss prosent, men aner ikke om det har noe ved seg... Man kan jo fint lage vin og øl hjemme.. Endret 6. april 2007 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) I følge alkoholloven må man ha bevilling både for salg, skjenking og tilvirking av alkohol. Edit: Sjekk ut kapittel 8: http://www.lovdata.no/all/hl-19890602-027.html#map012 Endret 6. april 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Hm... er faktisk ulovlig å oppbevare også.. viste jeg ikke Men om jeg forstår det rett så har man lov til å fremstille alkoholholdig væske så lenge man ikke brenner/destillerer den? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Men om jeg forstår det rett så har man lov til å fremstille alkoholholdig væske så lenge man ikke brenner/destillerer den? 8319928[/snapback] Er litt usikker på det. I §1-4a står det: "Salg, skjenking og tilvirkning av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling etter denne lov". Det skulle jo kanskje bety at all tilvirkning (uten løyve) er forbudt. Men så har vi §6-1: "6-1. Tilvirkning av alkoholholdig drikk Tilvirkning av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling gitt av departementet, eller tillatelse etter § 4-2 tredje ledd. Bevillingen kan omfatte alkoholholdig drikk som ikke er brennevin, brennevin, eller all alkoholholdig drikk. Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning til eget bruk av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin." og §1-3: "Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin." Slik jeg tolker det, uten å ha lest hele loven i detalj, eller annen litteratur rundt emnet, betyr det at du kan lage alkoholholdig drikke selv, så lenge det er til eget bruk og inneholder under 22% alkohol. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Ja nå selger jo de kartonger med "ferdigvin" som man bare trenger å sette, i ymse butikker. Produktet hadde vel ikke vært helt lovlig om det var ulovlig å brygge alkoholholdige drikker som ikke er brennevin. Lenke til kommentar
naKayashi Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 HB er jo som kjent ulovlig å lage selv hjemme. Er vel kun i New Zealand og Tyrkia at det er lov. Annen alkolhol kan man sette opp, som vin og øl. Brennevin er vel ulovlig, uansett? Correct me if im wrong Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Brennevin som en vare er ikke ulovlig, såfremt du kjøper den på polet eller taxfree, skulle jeg til å si. Alt over 22% er vel for det meste å regne som brennevin? Lenke til kommentar
Janmayen Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 HB er jo som kjent ulovlig å lage selv hjemme. Er vel kun i New Zealand og Tyrkia at det er lov. Annen alkolhol kan man sette opp, som vin og øl. Brennevin er vel ulovlig, uansett? Correct me if im wrong 8320339[/snapback] Og i Niger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Støtte på denne siden: http://narkoman.net/modules.php?op=modload...=article&sid=21 Står en god del om diverse der, for de som skulle være interessert.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå