Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Derbi sykler! X-race


Anbefalte innlegg

aj aj aj , fanken nå tenkte jeg ikke klart i det heletatt . nå har jeg en forklaring på det greine deres . f.eks e GPR har mindre hester en X-Race på grunn av drevingen . altså GPR har mindre drev bake , derfor vil denne kunne kjøre fortere en X-race med større drev , derfor vil GPRen bli mer nedblombert en X-racen , der drevet virker som en plombe uten at det går utover kreftene til motoren !

 

jeg er smart ass !

 

*slå seg selv i hodet for jeg ikke kom på dette før nå *

 

edit : for nuubs gir større bakdrev større aks , og mindre toppfart :p (akkurat som på trøsykkel ja )

8323818[/snapback]

 

 

Hahaha, ja, du er ganske smart da.. xD Men om jeg kjøper en som ser ganske strøken ut... 16-17 k... ca 3000 km ...05mod .. Er det mye for en X-race elr? :hmm:

Endret av hansenx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så er forskjellen bare dreva? Hm... mulig jeg har ramla av her men... Er d sånn at x-race (den"billige") har mer hk enn de dyrere, DRD osv?

8323776[/snapback]

Enkelt og greit, ja! X-Race/Treme er oppgitt med 3,5 hk og 2,8 KW, mens de dyrere er oppgitt med 2,2 hk og 1,6 KW. Dermed sier det seg sjøl at de ikke drar like godt. Siden begge blir levert så de skal gå i 45, så er ikke toppfarten noe større på de selv om de er høyere gira. Du bir bare nødt til å gire mer, og den akser dårligere og drar dårligere i oppoverbakker.

 

En ny X-Race koster vel ca 21k. Kjøper du på høsten kan du få den 1000-1500 kr billigere. Så finner du en som er 2-3 år gammel brukt, som er pen, ikke gått så alt for mye og som er orginal, så ligger vel prisen på 13-14k og oppover. Kan være en fordel at den ikke har vært trimmet eller mekka noe på. Eneste jeg ville gjort på den var og satt på 14 tenners framdrev, istedenfor det 12 tenners som står der. :)

Lenke til kommentar
Så er forskjellen bare dreva? Hm... mulig jeg har ramla av her men... Er d sånn at x-race (den"billige") har mer hk enn de dyrere, DRD osv?

8323776[/snapback]

Enkelt og greit, ja! X-Race/Treme er oppgitt med 3,5 hk og 2,8 KW, mens de dyrere er oppgitt med 2,2 hk og 1,6 KW. Dermed sier det seg sjøl at de ikke drar like godt. Siden begge blir levert så de skal gå i 45, så er ikke toppfarten noe større på de selv om de er høyere gira. Du bir bare nødt til å gire mer, og den akser dårligere og drar dårligere i oppoverbakker.

 

En ny X-Race koster vel ca 21k. Kjøper du på høsten kan du få den 1000-1500 kr billigere. Så finner du en som er 2-3 år gammel brukt, som er pen, ikke gått så alt for mye og som er orginal, så ligger vel prisen på 13-14k og oppover. Kan være en fordel at den ikke har vært trimmet eller mekka noe på. Eneste jeg ville gjort på den var og satt på 14 tenners framdrev, istedenfor det 12 tenners som står der. :)

8324254[/snapback]

 

 

Hmm... så det vil si at den sykkelen jeg beskrev var litt dyr da eller? :hmm:

 

 

*takker for flotte svar*

Lenke til kommentar
Derbi er lik som alle andre. Bensin - luft - plugg. Om blandingsforholdene på gasseren er feil og gjør pluggen sur og rå så er det ikke rart de må bruke choke.
Rart at så mange Malagutier, Rieju'er og andre oft er nødt til å bruke choke for å få starta, og i det hele tatt få kjørt med en gang etter de har stått en dag eller mer. Så du mener disse er feil innstilt fra fabrikk? Strange..

 

Nei, jeg mener ikke at de er feilinnstilt fra fabrikk, men det er spørs hvordan man kjører , hvordan ting blir behandlet. Som du selv sier, du starter opp og lar den stå i 30sekunder før du kjører, hvor mange tror du gjør det da ?

 

Ting er like når det er såpass nytt og ikke blir herjet med, det er ikke snakk om merker i det hele tatt. La meg gjette, du har ikke hatt andre mopeder ?

 

OioIoi... det må jeg si... veldig gode svar her! Takker. . . Men sånn helt på tampen.. kan dere anbefale x-race, eller er det andre modeller som er bedre... Liker godt derbi syklene skjønner dere  :cool:

8323642[/snapback]

JA! Kan på det varmeste anbefale X-Race! Etter min mening den beste i sin klasse! :)

8323664[/snapback]

 

 

aj aj aj , fanken nå tenkte jeg ikke klart i det heletatt . nå har jeg en forklaring på det greine deres . f.eks e GPR har mindre hester en X-Race på grunn av drevingen . altså GPR har mindre drev bake , derfor vil denne kunne kjøre fortere en X-race med større drev , derfor vil GPRen bli mer nedblombert en X-racen , der drevet virker som en plombe uten at det går utover kreftene til motoren !

 

jeg er smart ass !

 

*slå seg selv i hodet for jeg ikke kom på dette før nå *

 

edit : for nuubs gir større bakdrev større aks , og mindre toppfart :p (akkurat som på trøsykkel ja )

8323818[/snapback]

 

Så hvis jeg har en Cosworth som ble målt 800hk på dekka med 2:15 utveksling, hvis jeg da bytter utveksling til 4:15 så får jeg 600hk ?

 

Da antar jeg bremsebenken har en egen utveksling som man må skru på da, for hver enkelt bil som kommer inn har vel da ikke lik utveksling ?

 

Jeg bare lurer jeg + at jeg ser kritisk til konklusjonen din, onde and

 

Men, hvis man da uplomberer begge syklene, hvem har høyest toppfart ? (selvfølgelig den med lavest uveksling)

 

jeg kan ikke så mye om bremsebenk, men når farten er begrenset til 45km/t og turtallet er mindre for den med lavere utveksling, så kan teorien stemme meget godt, men samtidig, jeg har lyst på noe kilder og noe som støtter opp og gir begrunnelse - av intresse

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

du kan jo tenke på det som en normal trøsykkel . at vi har det i 1 gir ( alts lite drev framme og stort bak ) da vil vi fort komme opp i maks farten vi har for denne giren , men derimot vist vi har i 21 gir , (altså stort drev framme og lite bake) da vil vi bruke lang tid på å nå toppfart , men vil komme opp i mye høyere toppfart en når vi syklet i 1 gir. du sjønner vel tegninga :p

 

det er vertfall san jeg har fatta dette med drev på sykler

 

og siden X-racen har så stort drev vil drevet begrense toppfarten , så de trenger ikke sette så mange plomber i . derfor de ekstra hestekreftene .

Lenke til kommentar
du kan jo tenke på det som en normal trøsykkel . at vi har det i 1 gir ( alts lite drev framme og stort bak ) da vil vi fort komme opp i maks farten vi har for denne giren , men derimot vist vi har i 21 gir , (altså stort drev framme og lite bake) da vil vi bruke lang tid på å nå toppfart , men vil komme opp i mye høyere toppfart en når vi syklet i 1 gir. du sjønner vel tegninga :p

 

det er vertfall san jeg har fatta dette med drev på sykler

 

og siden X-racen har så stort drev vil drevet begrense toppfarten , så de trenger ikke sette så mange plomber i . derfor de ekstra hestekreftene .

8324998[/snapback]

Det er vel riktig det du sier her. Men når jeg hadde over 70 på flat mark orginalt (ja faktisk. Mopeden hadde sine gode dager da den gikk litt fort :p ) så vil jeg ikke tro at man ikke får noe høyere fart uplombert. Da burde den vel gjennomsnittlig ligge på ca 80. Sykler med 52/48 tenners drev kjører jo i 70-80 km/t uplombert de og..

 

Men jeg kan ikke skjønne annet enn at antall hestekrefter og ytelse er målt på hjulet, og ikke rent motormessig da jeg tror alle Derbiene kjører med de samme motorene. Det er hva jeg tror.

Lenke til kommentar

Det er ikke værre å sende en mail og skrive at man lurer på dette ?

 

1 hest er 1 hest uansett hvordan utveksling man har. Samma faen om man har 1 eller 5 gir.

 

Og btw evil , antall gir settes ikke utifra hvor stort drev man har foran eller bak, men lengden av giret.

Du får ikke flere gir selvom du skifter drev på en motorsykkel, gjør du vel?

 

70km/t på flatmark? sjekk speedometret ditt. Ellers kan du jo prøve å gjør den uplombert. Kan hende det har brent av plomben eller noe iden duren.

Lenke til kommentar
Det er ikke værre å sende en mail og skrive at man lurer på dette ?

 

1 hest er 1 hest uansett hvordan utveksling man har. Samma faen om man har 1 eller 5 gir.

 

Og btw evil , antall gir settes ikke utifra hvor stort drev man har foran eller bak, men lengden av giret.

Du får ikke flere gir selvom du skifter drev på en motorsykkel, gjør du vel?

 

70km/t på flatmark? sjekk speedometret ditt. Ellers kan du jo prøve å gjør den uplombert. Kan hende det har brent av plomben eller noe iden duren.

8325740[/snapback]

 

Nei det er da ikke det jeg sier heller ? altså det er da ganske enkelt at mindre bakdrev vil gi større toppfart en større bakdred . det må du jo si deg enig i .

Lenke til kommentar
Det er ikke værre å sende en mail og skrive at man lurer på dette ?

 

1 hest er 1 hest uansett hvordan utveksling man har. Samma faen om man har 1 eller 5 gir.

 

Og btw evil , antall gir settes ikke utifra hvor stort drev man har foran eller bak, men lengden av giret.

Du får ikke flere gir selvom du skifter drev på en motorsykkel, gjør du vel?

 

70km/t på flatmark? sjekk speedometret ditt. Ellers kan du jo prøve å gjør den uplombert. Kan hende det har brent av plomben eller noe iden duren.

8325740[/snapback]

 

Nei det er da ikke det jeg sier heller ? altså det er da ganske enkelt at mindre bakdrev vil gi større toppfart en større bakdred . det må du jo si deg enig i .

8325760[/snapback]

 

 

Ja, det virker jo egentlig ganske logisk vel? :hmm:

Lenke til kommentar
at vi har det i 1 gir ( alts lite drev framme og stort bak ) da vil vi fort komme opp i maks farten vi har for denne giren , men derimot vist vi har i 21 gir , (altså stort drev framme og lite bake)

8324998[/snapback]

 

Jo, det var det du sa.

 

Jeg vet meget godt at når det er høyere foran, og mindre bak, blir toppfart høyere, ja, jeg har heller ikke sagt noe annet, eller har jeg ?

 

Men du er enig i at 1 hest er 1 hest, uansett utveksling ?

Hvis du er enig i det, er jo diskusjonen død. Tingen var at det er 2 like mopeder, motorene er like, eneste som skiller er utvekslinga på drevet bak.

- da kommer spørsmålet - Hvorfor er hk antallet lavere på den med lavere utveksling ?

 

Nå sier jeg imot meg selv, men lyst til å slenge en kommentar der å : =P

 

Hvis den derimot sperrer på lavere turtall pga utvekslingen blir det noe annet, noe den antagelig kommer til å gjøre.

 

1 annne side av saken : hvis du setter 2 av de syklene vi diskuterer, uplomberer de, og benker de. Har de da like hk ?

Endret av Hurt
Lenke til kommentar
at vi har det i 1 gir ( alts lite drev framme og stort bak ) da vil vi fort komme opp i maks farten vi har for denne giren , men derimot vist vi har i 21 gir , (altså stort drev framme og lite bake)

8324998[/snapback]

 

Jo, det var det du sa.

 

Jeg vet meget godt at når det er høyere foran, og mindre bak, blir toppfart høyere, ja.

 

Men du er enig i at 1 hest er 1 hest, uansett utveksling ?

8326011[/snapback]

 

ja. men det jeg sa var at X-racen hadde flere hester grunnet den ikke blir så nedblombert som f.eks GPR grunnet X-race har større drev , og dette vil begrense farten , istede for å sette inn en plombe . sa aldri noe om at en får flere gir.

Lenke til kommentar

Så er ikke X-race nedplombet i eksosen ?

Du sa jo akkurat at man får flere gir av å skifte drev over her da..

 

Men, kan ikke noen sende en mail norskMotorimport og spøre istede ?

 

da spør jeg igjen :

 

Hvis du tar de 2 syklene vi diskuterer, uplomberer de og benker de, hvem har mest hk ?

 

Ja, er jo drevene som er forskjellen, mtp ytelse. Annet er dempere, ramme konstruksjon, chrom ramme på DRD, annen lykt, plast, skilt oppheng.

 

man får det samme, bare i en nedskalert versjon.

Endret av Hurt
Lenke til kommentar
Så er ikke X-race nedplombet i eksosen ?

Du sa jo akkurat at man får flere gir av å skifte drev over her da..

 

Men, kan ikke noen sende en mail norskMotorimport og spøre istede ?

 

da spør jeg igjen :

 

Hvis du tar de 2 syklene vi diskuterer, uplomberer de og benker de, hvem har mest hk ?

 

Ja, er jo drevene som er forskjellen, mtp ytelse. Annet er dempere, ramme konstruksjon, chrom ramme på DRD, annen lykt, plast, skilt oppheng.

 

man får det samme, bare i en nedskalert versjon.

8326071[/snapback]

 

det har jeg ikke sakt nei. kansje du ikke forsto måten jeg prøvde å forklare hvordan det funker med drev , når jeg brukte en normal trøsykkel som eksempel. og jeg sier ikke at X-race ikke har plomber i eksos men at den ikke er like nedplombert som f.eks GPR eller DRD , er det så vanskelig å forstå ? føler jeg har gjentatt meg selv 110 ganger nå.

Lenke til kommentar

Ja, kanskje du kan forklare deg på en annen måte da vel.

Jeg vet hvordan det fungerer med drev, og jeg vet hvordan det fungerer med plomber.

 

Jeg vil bare vite _hvorfor_ X-race har et større bakdrev enn de andre syklene, nå vet jeg ikke alt for mye om Derbi og syklene der, men når syklene er generelt like, motormessig, og bare bakdrevet skiller seg ut, så hadde det vært morro å visst hvorfor, ikke noe svada som begynner å ligne et personangrep.

Lenke til kommentar

Simmiz, slutt og spam.

 

Tror vi ( iallefall jeg :p ) har kommet fram til at den ikke blir begrenset av flere plomber, men av turtallet som ikke orker drevinga, som gjør at den gjør 45km/t ( større fart klarer den sikkert enkelte ganger )

 

Har du virkelig hatt am6 motorer Simmiz ?

Hatt 3-4 stk , ikke noe galt med noen av de. Alle har vært gjennom de største trim sylinderne.

Lenke til kommentar
altså at DRD , er mer nedblombert en X-race er jeg rimelig sikker på , og siden det står i vognkort at DRD har mindre hester en X-race , da er det vel selvsakt ? hva er det du mener som gjør at X-race har mer hester en DRD da ?

8337341[/snapback]

 

 

Jeg har ikke funnet ut av det..:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...