Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortet slåes av ved tung grafikkytelse

Anbefalte innlegg

Du kan også stresse skjermkortet med AtiTool. (Scan for artifacts)

8363077[/snapback]

Oi, her har vi kanskje noe.

Etter bare 58 sekunder fikk jeg GPU temp opp i 78 grader! Regner med GPU er selve kjernen hvor viften er plassert.

EDIT: Jeg testet i 2minutter og 28sekunder. Da var gpu temp på 87 og da turde jeg ikke mer. Kan dette være årsaken til problemet at det blir for høy gpu temp?

I så fall. Jeg hadde jo regnet med at orginal kjøling var bra og det påmonterte zalman vf900 skulle være bedre?

Endret av O_neal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som VF 900 ikke klarer å kvitte seg med varmen fra 1900XTX effektivt. Støttes vel av Denne og Denne tråden.

Opp mot 100 grader!

Fant du noen artifacts? Dette skjermkortet er vel ganske varmt uansett. Kanskje prøve med orginal kjøleren den er vel egentlig ganske god og kjølig (AC ATI silencer).

GPU er selve kjernen.

Kan jo spekulere i at du kanskje ikke har fått skikkelig kontakt mellom kjøleren og GPU.

Ville prøvd orginal kjøleren igjen med et godt lag Artic silver 5 og se om temps forbedrer seg.

Lenke til kommentar

Kan prøve orginal kjøleren med artic silver 5. den har jeg ;)

Jeg prøvde ORTHOS "blend - stress CPU and RAM" i natt. Da jeg våknet spent i morges så hadde problemet oppstått. Pcen tutlet å gikk mens mus, tastatur og skjerm var av. "no signal" på skjermen.

Et kjedelig øyeblikk, men et bra tegn til feilet?

EDIT: angående om jeg fant noen artifacts. Jeg kjørte den bare i 6.5min før jeg ikke turde mer pga temperatur i 88 grader. Er det en test som skal stå på over en bestemt tid kanskje?

Endret av O_neal
Lenke til kommentar
heisann: Jeg har nylig kjørt memtest86 og pass ved første forsøk, men lar den gå en gang til for sikkerhetsskyld.

Ellers ANTI lfc: pcen min har også slått seg 1 eller 2 ganger når jeg bare har sittet ved pcen og pakket ut en fil og rett etter oppstart. Men 90% av gangene har det skjedd under tung grafikkytelse.

Har du funnet en løsning på problemet, iså fall, hvordan?

Jeg har oppdatert chipset på hovedkorte, nyeste bios, nyeste driverene fra ATI, direct x 9.0c og kjørt memtest.

8362139[/snapback]

Har vell ikke funnet en løsning på problemet, men har ikke skjedd på flere dager nå. maskinen har stått på 24/7 de siste 3-4 dagene uten at det har skjedd!

Kan være varme som har vært et problem da, har hatt kabinettet helt åpent i det siste så. men det var åpent når problemet oppstod også, så jeg vet ikke helt om det kan ha noe å si?

Lenke til kommentar

Elsker dette. tok ut skjermkortet og prosessoren. bytta om kjøling på skjermkortet og sparklet nesten inn begge delene med artic silver med en kald øl på si og et stort smil. Men når jeg hadde fått alt montert tilbake og skulle fyre igang pcen, la jeg merke til en rød diode ved strømkontakten på skjermkortet. først kom det 2 ufine ord før jeg så at jeg hadde koblet den kablen du får med skjermkortet isteden for direkte kobling fra PSU. :) Hoho. Et lite "lyspunkt" i en ellers så trist feilsøkingsperiode.

Tenkte nå å teste med artifacts og diverse. Kommer tilbake med resultat så fort som overhode mulig.

edit: dysleksi for the win

Endret av O_neal
Lenke til kommentar

Anti LFC: kan være. selve kabinettet mitt står i boden der det er 15 grader og luke ut til gaten. Men har nå forhåpentligvis fått litt bedre kjøleeffekt på cpu og gpu. Så forse.

btw, takk for alle tips og tilbakemeldinger folkens! hjelper på!

Lenke til kommentar
For meg virker det som om det er PSUen som er problemet... Sats på en 500 watter!

8378667[/snapback]

Den har jeg allerede erstattet med en 530W. Er nok desverre ikke PSU :(

8380014[/snapback]

Jeg kjenner ikke til denne Chieftech PSU og dens kvaliteter eller mangel på sådan, men dersom PC'en slår seg av under Orthos så er det ikke så mange ting dette kan være.

Selv en dårlig 500w PSU skulle ha null problem med Orthos, siden skjermkortet er i idle, så anntagelig kan du utelukke dette nå.

Noe som kan plage deg i Orthos, dersom du kjører den for dualcore, er CPU tempraturer. Ta å skjekk CPU tempen din etter 10-15min med Orthos, og post den her, men husk på å bruke et program som leser begge CPU temps og ta med på begge corene. Coretemp er vel mange som bruker her, Everest 3.5 leser også core1 og core2 korrekt. Skulle det være slik at kjøleribben har dårlig kontakt med CPU så vil temps stige for høyt.

Skjekk i biosen din at "shutdown temprature" ikke er satt for lavt, og at det er den som tuller for deg.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg hadde formulert meg litt dårlig ang PSU. har en Hiper M 530W strømforsyning.

Etter 22min var temp slik:

CPU: 50grader (lå mellom 49 og 50)

Core/kjerne 1: 35 grader

Core/kjerne 2: 34 grader

Cpu kjerne volt: 1.2 - 1.3V

Cpu vifte: 2900rpm

Resten av spenningsverdiene virket grei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

God dagen folkens. Jeg har desverre ikke fått noe løsning på problemet mitt enda.

Igår så kom på jeg pcen etter 3dagers uptime med lett suring og musikk. Så fikk jeg ikke steam til å fungere og tok "avslutt oppgave" flere ganger forså å starte på nytt. Dette gjore jeg samtidig som jeg surfet, musikk, etc etc. Etter ca 2min så klikket pcen igjen.

Memtest fikk jeg 0 errors på over 3 ganger, men kan det være at jeg har feil minne i forhold til hovedkortet?

For meg så virker det som det ikke er noe ødelagte komponenter, men 1 ting som ikke passer i lag.

Jeg har OCZ 2x1024mb

Asus P5B.

Noen som har noen erfaringer på den biten?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

God kveld folkens!

Gledlige nyheter. Problemet er løst!

Det hele var et delvis "defekt" hovedkort. Framgang de siste ukene:

-Testet ny ram og kjørte memtest = OK, failed på orthos test "blend cpu, ram"

-Strippet pc for alt utenom 1xram, cpu, hk, hdd, skjermkort = failed på orhostest.

-Brukte slot b_1 for ram = failed

+ div andre småting uten hell

Det virker ikke som jeg har gjort mye, men orthostest tar timer hver gang så de blir utfør hver kveld forså å stå over natten. Hver morgen var signal til mus,tastatur,skjerm og lyd dødt.

MEN; :D:D Det er alltid et men. En vakker dag skulle jeg i konfirmasjon og slo på pcen. Da hørte jeg et piff og svilukten kom momentant. Då viste jeg det var en kondensator som var ødelagt og etter å ha sett inn i pcen så hadde en kondensator på hovedkortet røke og kobberbanen fra kondensatoren og videre til "pwr fan" "cpu fan" osv ble svidd!?.

Hvordan dette skjedde vet bare GUD.

Jeg kjøpte nytt ASUS P5B hovedkort og monterte dette senere på kvelden. Jeg formaterte og kjørte orthostest i hele 18timer før jeg avsluttet denne selv. Etter å ha sammenlignet LOGG fra tidligere tester var den lengste testen jeg hadde hatt på ca 3-4timer.

Jeg vil påstå at problemet lå i et dårlig hovedkort og nå har jeg brukt pcen noen dager og ingen tegn til svakhet!

Jeg er ikke 100% sikker enda, men håper at over mye spilling til helgen vil jeg få et svar om alt er i orden eller om det er flere komponenter som har fått seg en trøkk.

Vil med dette takke alle som har følgt tråden min og kommet med gode tips og erfaringer!

Skal sende inn hovedkortet mitt til PS data for reklamasjon så får vi se om de finner en brukerfeil eller produksjonsfeil. Jeg vil si at en brent kondensator og problem fra 1.dag er produksjosfeil, men du vet aldri!

MVH, Preben

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...