Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortet slåes av ved tung grafikkytelse

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte meg en ny pc her for 1mdn siden

Asus p5b

MSI 1950xtx med zalman vf900

E6400 2.13ghz med Zalman 9500AT.

OCZ 2x1024 minne

250gb Western digital HDD

EDIT: Chiftec bigtower med Hiper M 530W kabinett. EDIT

Etter 2 dager ved at skjermkortet slo seg av mens pcen fortsatt stod i gang nektet pcen å starte og jeg returnerte skjermkortet som jeg fikk beskjed om var defekt. Nå har jeg fått nytt skjermkort (samme).

Problemet er at det samme oppstår nå som før. Når jeg spiller HL2 i ca 2-3 timer i strekk så plutselig får jeg svart skjerm og jeg må fysisk ta av og på PCEN. Dette har nå skjedd 1 gang etter at jeg fikk skjermkortet igjen for 1 dag siden. Jeg har fått pcen opp å kjøre igjen, MEN er redd for at vist jeg prøver å spille igjen vil det samme problemet oppstå og til slutt vil skjermkortet ryke (igjen).

Problemet forgje gang fikk jeg ikke 100% svar av hos PSDATA, men strømkontakten til skjermkortet luktet svidd og når jeg startet pcen med det defekte skjermkortet pep pcen ca 20ganger før jeg ikke kuttet strømmen.

Temperaturen på skjermkortet er nå 34grader og pcen har stått på i 10min. Når jeg hadde den orginale kjøleren som følger med lå den på 60!!grader standby fra første dag. Derfor har jeg fått på zalman 900VF.

Personlig tror jeg kanskej det har noe med at skjermkortet får for lite eller for mye strøm når den kjører med stor grafikkytelse, men jeg bare synser.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg løse eller gå fram på feilen og håper på noen gode tips eller folk som har vært borti samme problemet som meg.

MVH, Preben Grahl

Endret av O_neal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du må ha større PSU.

8319382[/snapback]

Oki,

Det eneste jeg har i pcen er Hovedkort, skjermkort, minne, prosessor og en HDD. Utenom det har jeg ekstern dvd brenner som har egen drivkraft.

Tenkte kanskje 350W ville holde til de tingene der. Trekker pci-e så mye strøm at jeg må gå over 350W.

En ting til. Denne kjølebrikken på hovedkortet blir veldig varmt! Når skjermkortet har død så har denne blitt veldig varm. Dette er jo orginale ting, men kan det ha noe med feilen til skjermkortet?

Lenke til kommentar

Brikkesettet på P5B mener jeg blir varmt. Prøv å sette en vifte på det.

Angående PSUn så er jeg ganske sikker på at den er for svak til å drive systmet ditt. 1950XTX bruker mye.

Lukter svidd: Du bruker vel overgang fra molex til PCI-E om begge molex kontaktene ikke er koblet i kan vel dette teoretisk skje.

At maskinen slår seg av i 3d apps, uten at skjermkortet blir for varmt burde støtte opp om konklusjonen min.

Du kan for å være på den sikre siden kjøre en runde med memtest86 for å eliminere minnefeil

Mitt råd; kjøp ny PSU før du svir flere komponeneter. Anbefales 450W og opp for et helt system med det skjermkortet.

Lenke til kommentar

Ang molex så måtte jeg bare kaste den stømkontakten som følger med skjermkortet fordi den tok jeg ikke sjangsen på å bruken igjen. Fikk ikke nytt av PSDATA så jeg kjøpte meg en ny en hos datakjeden i bergen. Det er bare 1 ISO kontakt, men regner med at den er laget for å støtte pci-e siden det står på pakken.

Da er det første jeg gjør på lørdag å kjøpe en 500W strømforsyning å se om det hjelper.

Og clas ohlson selger vel en vifte jeg kan blåse rett på pcen. Iogmed at pcen står i boden så gjør det ikke noe om det lager støy el :)

Lenke til kommentar

Sånn, nå var en 530W strømforsyning installert i pcen.

Desverre med ingen framskritt.. Jeg spilte halflife 2 i ca 1 time så fikk jeg svart skjerm med "ingen analog\digital signal"

Skjermkortet virker ikke varmt og viften går for full hals.

Andre forslag :( ?

edit: Har oppdatert til nyeste BIOS da pcen var ny og skal nå dobbelsjekke at alt står på standard.

Endret av O_neal
Lenke til kommentar

prøv og slå av hardware akselerasjon, eller Powerplay funksjonen på ATI kortet.

dette som skjer er ikke normalt, sjekk at dette er oppdatert:

BIOS

skjermkort driver

chipset

DirectX (februar releasen)

om kortet fremdeles slår seg av, så kan det være defekt, eventuelt test det på en venn's PC.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Nå har jeg formatert pcen og chipset, skjermkort drivere, directx driver er oppdatert.

Har også tatt av hardware akselerasjon.

Må si jeg ble dypt skuffet når det skjedde igjen.

Problemet er at jeg ikke vet om noen som har pci-e skjermkort eller hovedkort som støtter pci-e...

Men vist vi sier at skjermkortet er ok. Hva med mobo? Kan det ha tatt skade av første gang det skjedde noe og at det faktisk er noe gale med det som gjør at skjermkortet taes av?

Når jeg har spilt osv og skjermen plutselig ble svart så stoppet også lydsignalet ut til høytalerene.

Endret av O_neal
Lenke til kommentar

Hva sier dere gutter?

Etter formateringen har pcen problemet oppstått 1 gang. Det skjedde nylig, men grunnet mye jobb og leiligheten bombandert av maur!?!? så har jeg ikke hatt så mye tid til å se på pcen.

Jeg begynner å får en teori om at hovedkortet kan ha fått seg en trøkk og at det er den som kan være årsaken til problemet. Vanskelig å si noe fordi det er periodisk og kjenner ingen som har et type hovedkort som har de kravene jeg må ha.

I og med at skjermkortet verken blir varmt og at alle kreteriene som skal for få et skjermkort på luften er inntakt og det starter gang på gang så tror jeg det kan være andre årasker.

Noen som har tips eller ting jeg kan teste FØR jeg eventuelt kjøper nytt mobo.

Et problem er også at vist det ikke er hovedkortet så er det ikke så kult å sende det inn til psdata forså å få det returnert med "ingen feil".

Endret av O_neal
Lenke til kommentar

Har nesten lignende problem her, skjermen på en måte mister kontakten med resten av pcen, men hos meg trenger jeg ikke å spille eller noe sånt, skjer ofte mens jeg sikker på msn og hører på musikk og kanskje har firefox og lignende kjørende i bakgrunnen. når det skjer fortsetter musikken å spille noen av gangene, men ikke alltid. veldig frustrerende hvertfall.

dette skjedde etter at jeg ikke fikk pcæen på en gang og ble nødt å formatere. kan være driver sikkert, har ikke oppdatert driveren til skjermkortet etter at jeg formaterte. den driveren som er innstalert nå er fra 2004 :p .

det er et ATI radeon 9600 Pro

Lenke til kommentar

heisann: Jeg har nylig kjørt memtest86 og pass ved første forsøk, men lar den gå en gang til for sikkerhetsskyld.

Ellers ANTI lfc: pcen min har også slått seg 1 eller 2 ganger når jeg bare har sittet ved pcen og pakket ut en fil og rett etter oppstart. Men 90% av gangene har det skjedd under tung grafikkytelse.

Har du funnet en løsning på problemet, iså fall, hvordan?

Jeg har oppdatert chipset på hovedkorte, nyeste bios, nyeste driverene fra ATI, direct x 9.0c og kjørt memtest.

Lenke til kommentar
Da var memtest for andre gang fått pass så det vil i teorien si at hovedkortet er greit? eller?

edit: Andre tester jeg kan ta?

8362805[/snapback]

Prøv å klokk skjermkortet ned noe for å se om det hjelper. Her må du feilsøke, og siden det meste tyder på at det er et gfx problem begynn med dette.

Prøvde du å kjøre med orginal kjøleribbe før du satte på denne 3. parts kjøleren?

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg klokke ned vist alt står på det laveste på CCC?

Jeg prøvde ikke den orginale kjøleribben på skjermkort nr2 siden det første skjermkortet lå på 67grader standby i windows. Derfor var første tanke da jeg fikk det nye skjermkortet tilbake å montere bedre kjøling. Resultatet fra PSdata var heller ikke så bra ang det "defekte" kortet. Beskrivelsen jeg fikk av de var "kortet testet og funnet ok. Erstattes på mistanke". Selvom pcen min nektet å starte med det skjermkortet, men startet med 1900x hos en kamerat 2 dager senere. ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...