Gå til innhold

Satyricon - albumguide og diskusjonstråd

JPNord

Anbefalte innlegg

Nei, for den lista går på kvalitet. Ikkje kva som liknar på kvarandre. Forstår at det kanskje virkar meir naturleg for deg at eg hadde plassert inn DMT eller TS, men sånn er det ikkje. Men samtidig - eg samanliknar ikkje Rebel Extravaganza med desse. Den er nevnt fordi det er den beste Satyricon-skiva.

8719473[/snapback]

Ja det hørtes ut som en god forklaring. Samtidig skjønner jeg ikke at du som vet å sette pris på den originale TNBM-lyden i så mange band dropper Satyricons første og hopper over til et heller eksperimentelt album. At RE er Satyricons beste album er bare tull. Foruten konserter i ettertid av utgivelsen i 1999 har de ikke spilt så mye av sangene fra det albumet live. Den eneste gangen jeg så dem live, i fjorhøst spilte de ingen sanger fra RE! To sanger fra hver av de tre første, ca 3 sanger fra Volcano og Now, Diabolical. Jeg synes Mother North er den desidert beste sangen, faktisk av alle BM sanger generelt! Det skulle jeg tro er den sangen folk skriker etter på konsert også. Vi kunne jo fått opp en poll på beste album?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
satyricon.jpg

Satyricon er et norsk svartmetallband som startet opp i 1990. Satyricon regnes som et av de aller største innenfor sjangeren, og blir regnet blant de aller største innenfor norsk black metal sammen med Darkthrone, Emperor, Mayhem, Burzum og Immortal. Satyricon var blant de aller første som brukte middelalder-inspirasjon i svartmetallen, noe vi finner gode eksempler på fra de to første platene. Bandet består idag av Satyr (vokal, gitar, keyboard og bass) og Frost på trommer, og har per i dag gitt ut seks studioalbum. Jeg har tatt for meg studioalbumene, da jeg synes disse er viktigst. Kanskje jeg skriver noen om EP'er, Singler, DVD'er og slikt senere, men studioalbumene får holde for denne gang.

Siden du ramser opp info om bandet, så bør du vurdere å få med deg dette.

Nei bandet ble ikke kalt satyricon i 1990, band navnet var da Eczema

De spilte da Death metal, de fikk inspirasjon fra blant annet band som Cadaver, Carcass og Napalm Death.

Medlemmen var da Carl-Michael Eide, wargod og Håvard ble med etterhvert.

I 1991 bestemte de seg få å spille Black metal da skiftet de band navn til satyricon. Så ble satyr medlem av bandet.

Det er vell det jeg har og tillføye som er av viktig informasjon.

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar

Tja, jeg kan ta det med, men jeg synes egentlig ikke det hører hjemme i det jeg har skrevet. Føler kanskje at dersom jeg tar med det, må jeg liksom utvide enda mer og legge til enda mer historie hvis du forstår? Men kanskje jeg tar meg tid til det en dag :)

Lenke til kommentar
Tja, jeg kan ta det med, men jeg synes egentlig ikke det hører hjemme i det jeg har skrevet. Føler kanskje at dersom jeg tar med det, må jeg liksom utvide enda mer og legge til enda mer historie hvis du forstår? Men kanskje jeg tar meg tid til det en dag :)

8721159[/snapback]

Ja du ser selv, men slik som du ha skrevet det, vill folk oppfatte at det var satyr og frost som var skaperne av satyricon.

Lenke til kommentar

Vel kanskje du har rett, men jeg ser på det som flisespikkeri. Det står tross alt: "Satyricon består idag av.....".

Dessuten er det vel liten tvil om at andre medlemmer egentlig har hatt minimal innflytelse i forhold til Satyr og Frost?

Lenke til kommentar
Vel kanskje du har rett, men jeg ser på det som flisespikkeri. Det står tross alt: "Satyricon består idag av.....".

Dessuten er det vel liten tvil om at andre medlemmer egentlig har hatt minimal innflytelse i forhold til Satyr og Frost?

8725014[/snapback]

Det har du rett i. Det er stort sett Frost og Satyr som står bak alt arbeidet i Satyricon.

I Eczema/Satyricon har det vært innom 27 stk Vokalister/gitarister/trommiser/synth/bassister.

Bandet består som sakt av Satyr og Frost som styrer bandet.

Også 2 stk som er med live. Steinar "Azarak" Gundersen på lead gitar. Og Jonna Nikula på keyboard.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

OP må da få lov til å synes RE er et middelmådig album om han vil :)

Selv kjøpte jeg RE etter ultrahypen i norsk presse da den ble sluppet (seksere overalt), og ble aldri imponert. Det er imidlertid først i senere år jeg har begynt å like black metal, så jeg burde muligens blåse støvet av den og gi den en sjanse til...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde det vært opp til meg så hadde lista sett sånn ut....

Dark Medival Times 5/10

Shadowthrone 7/10

Nemesis Divina 9/10

Rebel Extravaganca 10/10

Volcano 7/10

Now Diaboloical 10/10

Endret av PiratKamerat
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fant igjen Rebel Extravaganza-plata mi i en hylle her forleden, så i dag ble det Satyricon på bussen til jobb. Bra greier, mange gode riff, passe kald og grim stemning. Jeg savner kanskje litt vokal variasjon fra Sigurd, den sammenbitte, kontrollerte grimvokalen blir ørlite grann kjedelig i lengden, og låttitlene (og sannsynligvis tekstene, uten at jeg har orket å prøve å høre så mye etter) er i overkant hysteriske. "Filthgrinder" (møkkakverner), "Supersonic Journey" (overlydsreise, det første jeg lurer på er om bandet noensinne har reist til USA i Concorde), "Havoc Vulture" (ehhh... ødeleggelsesgribb?), "The Scorn Torrent" (ehhhhhhh... avsky-bølgen?) - jeg er klar over at det finnes mye rart i BM-genren, men om disse titlene høres halvparten så teite ut på engelsk som på norsk vil jeg tro at det har blitt fnist mye over dette verket på tvers av landegrenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...