cyriax Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Her er et todelt problem: 1. HAr satt opp ett nettverk med statiske IP adresser og default gateway(Telenor's ADSL router). Tre av maskinen er XP en er ME og en Win 98. Problemet er at XP maskinene bare ser hverandre og ikke de to andre. Alle maskinen er medlem av Workgroup. De er også satt opp med Telenors DNS. Hva gjør jeg for å få alle til å komunisere med hverandre? er det et kjent problem? 2. Når maskinene er kommet på nett. Hvordan setter jeg opp internett forbindelsen via routeren. Telenor har ikke lagt med noen forklaring på dette. Etter hva jeg har skjønt skal det ikke være nødvendig å ha en "hovedmaskin" som deler tilkoblingen til de andre. Dette oppsette skal være til nettverket over. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 22:10, skrev cyriax:Her er et todelt problem:2. Når maskinene er kommet på nett. Hvordan setter jeg opp internett forbindelsen via routeren. Telenor har ikke lagt med noen forklaring på dette. Etter hva jeg har skjønt skal det ikke være nødvendig å ha en "hovedmaskin" som deler tilkoblingen til de andre. Dette oppsette skal være til nettverket over. Da tar du feil, hvis det er et normalt privatabb på Telenor ADSL kan kun en maskin koble opp om gangen uten bruk av router, jeg vil anbefale deg og kjøpe en enkel router til 5-600 så slipper du mye problemer. Lenke til kommentar
hwgeir Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Hei, 1. Du har satt opp alle med samme nettstamme/nettmaske? Dette er nødvendig med mindre du har enten ip'ene og navn i hostfila, eller at de er registrert på den DNS du peker mot (som de ikke er hvis du peker mot Telenor sin). Måten maskinene snakker sammen er at de sender ut informasjon på sitt eget lille nett uavhengig av hvordan de fysisk er koblet opp, og hvis ikke alle er på samme nett ser de ikke hverandre med mindre DNS eller host (eller WINS++) er riktig slik at de får hjelp til å snakke sammen. Enkleste ryddige måten å gjøre dette på er at du da f.eks setter 10.1.1.x/24. Det betyr at du på maskinene kan ha 10.1.1.1 til og med 254 og alle må ha subnett 255.255.255.0. Hvis ikke dette går, kan du prøve å disable firewall'en i XP og QoS på nettverkskortet i XPen (den skaper andre problemer i tillegg med VPN o.l). QoS ville jeg altså tatt bort uansett. Hvis ikke dette hjelper kan du installere NENTBEUI på maskinene, dette hjelper, men er et sikkerhetshull. Da vil de i tillegg ikke bruke TCP/IP til å kommunisere. Dette er ikke anbefalt. 2. Nei, det er ikke teoretisk nødvendig. Men med Telenor ADSL må du det (de bruker PPPoE som ikke alle boksene støtter, mener at bl.a. alcatel'ene ikke gjør det). Det er derfor ikke rart at det ikke står hvordan man gjør det (det burde imidlertidig stå at det ikke går). Du kan cracke en boks og få mye til, men det er vel ikke å anbefale, og ikke vet jeg hvordan. Den enkleste varianten først: For å få dette opp kjapt og enkelt uten noe mere vissvass akkurat nå er det enkleste å sette alle maskinene uten én XP til DHCP og sette den siste til å share connectionen mot internett og gi DHCP adresse til de andre. Bruk RASPPPoE til å koble deg opp ikke den telenor gir med på CD. Husker ikke instillingene for dette i XP og har det ikke her, men regner med at denne er under connection-propertien på den RASPPPoE koblingen du har laget. Det litt bedre er at du installerer en egen firewall og RASPPPPoE som opprettholder kontakten mot internett. Men før vi går helt dit foreslår jeg at du først prøver å få en PC oppkoblet mot nettet, deretter share det mellom flere, og hvis dette går greit sette opp en egen brannmur hvis du har en ekstra boks og tid. SmoothWall er et bra gratisprogram som kan brukes (Linux). -geir Lenke til kommentar
hwgeir Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 En annen ting du kan teste er å lage et share på alle maskinene (som ikke sharer noe spesielt). W98 kan ikke aksessere W2K maskiner, med mindre det er et share der mener jeg...mulig jeg tar feil. Men ping skal vel gå uansett...(?) I tillegg sjekk at alle har Microsoft-klient installert, og har valgt av for "share files" - dette skal vel heller ikke være nødvendig å ha på, men skader ikke å prøve. -geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå