Gå til innhold

Saddam samarbeidet ikke med Al Qaida!


Anbefalte innlegg

For meg virker det som at USA-hatet til enkelte gjør at de tar parti med selv de værste motstandere. Ja, USA har sine svin på skogen, men kom ikke å si at Iran ikke har det og.

8350838[/snapback]

 

For min del finnes det ikke noe USA hat, men evnen til å se ting fra begge sider, noe som er fraværende hos de fleste her.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og Norge har flere ganger blitt kritisert av bl.a. FN for varetektspraksisen vi fører...

8350102[/snapback]

 

Dette blir faktisk en alt for teit sammenligning hvis dere sammenligner guantanamo med norske fengsler.

 

Har ikke sett at man plasserer folk nakne ute i små bur og torturerer på dem her i norge enda.

8350228[/snapback]

Har du sett det i Guantanamo da?

Lenke til kommentar
Og Norge har flere ganger blitt kritisert av bl.a. FN for varetektspraksisen vi fører...

8350102[/snapback]

 

Dette blir faktisk en alt for teit sammenligning hvis dere sammenligner guantanamo med norske fengsler.

 

Har ikke sett at man plasserer folk nakne ute i små bur og torturerer på dem her i norge enda.

8350228[/snapback]

Har du sett det i Guantanamo da?

8351585[/snapback]

I Norge sitter man ikke varetektfengslet i 4 år uten lov og dom iallefall.. ;)

Lenke til kommentar
Og Norge har flere ganger blitt kritisert av bl.a. FN for varetektspraksisen vi fører...

8350102[/snapback]

 

Dette blir faktisk en alt for teit sammenligning hvis dere sammenligner guantanamo med norske fengsler.

 

Har ikke sett at man plasserer folk nakne ute i små bur og torturerer på dem her i norge enda.

8350228[/snapback]

Har du sett det i Guantanamo da?

8351585[/snapback]

Det finnes nok dokumentasjon om diverse grusomheter og menneskerettighetsbrudd på Guantanamo Bay, for eksempel fra Amnesty International og Human Rights Watch. Begge sidene linker til flere undersøkelser, statlige, av menneskerettsorganisasjoner, og av uavhengige.

 

Finnes også dokumentasjon av politiovergrep i Norge, f.eks den såkalte Boomerangsaken, men så vidt jeg vet har ingen noensinne antydet at dette er sammenlignbart i skala av menneskerettighetsbrudd med Guantanamo.

Lenke til kommentar
Og Norge har flere ganger blitt kritisert av bl.a. FN for varetektspraksisen vi fører...

8350102[/snapback]

 

Dette blir faktisk en alt for teit sammenligning hvis dere sammenligner guantanamo med norske fengsler.

 

Har ikke sett at man plasserer folk nakne ute i små bur og torturerer på dem her i norge enda.

8350228[/snapback]

Har du sett det i Guantanamo da?

8351585[/snapback]

I Norge sitter man ikke varetektfengslet i 4 år uten lov og dom iallefall.. ;)

8351741[/snapback]

 

1. David Aleksander Toska, f. 18.09.75, dømmes for overtredelse av straffeloven § 268, annet og tredje ledd, jfr § 267 første og tredje ledd, jfr § 60a - til en straff av fengsel i 15 – femten - år. Han tilkommer fradrag for utholdt varetekt med 965 dager, jfr straffeloven § 60.

 

2,64 år. Det er riktignok ikke 4 år, men det er forbanna lenge å sitte uten dom..

 

2.Kjell Alrich Schumann, f. 08.04.66, dømmes for overtredelse av straffeloven § 268, annet og tredje ledd, jfr § 267 første og tredje ledd, jfr § 60a til - til en straff av fengsel i 13 – tretten - år. Han tilkommer fradrag for utholdt varetekt med 1258 dager, jfr straffeloven § 60

 

3,44 år...

 

 

Hva om de hypotetisk sett hadde blitt frikjent?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Og Norge har flere ganger blitt kritisert av bl.a. FN for varetektspraksisen vi fører...

8350102[/snapback]

 

Dette blir faktisk en alt for teit sammenligning hvis dere sammenligner guantanamo med norske fengsler.

 

Har ikke sett at man plasserer folk nakne ute i små bur og torturerer på dem her i norge enda.

8350228[/snapback]

Har du sett det i Guantanamo da?

8351585[/snapback]

Det finnes nok dokumentasjon om diverse grusomheter og menneskerettighetsbrudd på Guantanamo Bay, for eksempel fra Amnesty International og Human Rights Watch. Begge sidene linker til flere undersøkelser, statlige, av menneskerettsorganisasjoner, og av uavhengige.

8351747[/snapback]

Hvor er det torturering av nakne mennesker i små bur?

Lenke til kommentar
2,64 år. Det er riktignok ikke 4 år, men det er forbanna lenge å sitte uten dom..

 

2.Kjell Alrich Schumann, f. 08.04.66, dømmes for overtredelse av straffeloven § 268, annet og tredje ledd, jfr § 267 første og tredje ledd, jfr § 60a til - til en straff av fengsel i 13 – tretten - år. Han tilkommer fradrag for utholdt varetekt med 1258 dager, jfr straffeloven § 60

 

3,44 år...

 

 

Hva om de hypotetisk sett hadde blitt frikjent?

8351788[/snapback]

Forskjellen er at de selv (og alle oss andre) hele tiden visste hvorfor de satt der.

Lenke til kommentar
2,64 år. Det er riktignok ikke 4 år, men det er forbanna lenge å sitte uten dom..

 

2.Kjell Alrich Schumann, f. 08.04.66, dømmes for overtredelse av straffeloven § 268, annet og tredje ledd, jfr § 267 første og tredje ledd, jfr § 60a til - til en straff av fengsel i 13 – tretten - år. Han tilkommer fradrag for utholdt varetekt med 1258 dager, jfr straffeloven § 60

 

3,44 år...

 

 

Hva om de hypotetisk sett hadde blitt frikjent?

8351788[/snapback]

Forskjellen er at de selv (og alle oss andre) hele tiden visste hvorfor de satt der.

8351857[/snapback]

 

Så det er greit å fengsle folk så lenge vi "VET" at det er dem som er skyldige uansett?... :roll:

Lenke til kommentar
Og vi vet ikke hvorfor folk sitter i Guantanamo?

8351876[/snapback]

NOKAS-ranerne fikk tross alt presentert en siktelse, politiet måtte fremlegge bevis, og en dommer/domstol har bestemt forlengelser av varetektfengslingene. Majoritetet av Guantanamo-fangene har aldri mottat noen siktelse, ei heller fått forklare/forsvare seg i en rettsal.

 

Guantanamo bryter med all internasjonal lovgivning, og forsåvidt også med amerikansk (ifølge u.s. supreme court), før Bush & co. fikk gjennom noen særregler som kun gjaldt Guantanamo)

 

Apropos tortur, kongressen/senatet vedtok (slå den!) også at det skulle bli lov med visse former for tortur overfor terror-mistenkte fanger. Dette er vel om mulig enda mer makabert enn "ureglementert" tilfeldig tortur som måtte forekomme? Tortur er liksom ok. hvis det er vedtatt etter demokratiske normer. :roll:

Lenke til kommentar
Apropos tortur, kongressen/senatet vedtok (slå den!) også at det skulle bli lov med visse former for tortur overfor terror-mistenkte fanger. Dette er vel om mulig enda mer makabert enn "ureglementert" tilfeldig tortur som måtte forekomme? Tortur er liksom ok. hvis det er vedtatt etter demokratiske normer.  :roll:

8352012[/snapback]

Det kommer helt an på hva man definerer som tortur og ikke. I dag går alt fra å måtte sitte med votter og øreklokker på seg til de mest groteske misshandlinger vi ikke en gang kan forestille oss i en stor sekkebetegnelse kalt tortur.

 

Jeg har hørt historier fra krigsskolen i Norge om behandling som er langt tøffere enn det man til tider kaller tortur i dag.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Hvor er det torturering av nakne mennesker i små  bur?

8351832[/snapback]

"Små bur" er et definisjonsspørsmål, men det refereres nok til cellene i Guantanamo, som er dokumentert ved flere anledninger å være svært små.

 

Jeg vil anta at det som menes av originalposteren er teknikken kalt "Cold Cell", hvor fanger blir kledd naken eller nær naken, spylt med kaldt vann, og etterlatt i en celle med temperatur rundt 10 celsius.

 

Hvis du gjør et google-søk på "cold cell", enten innenfor Amnestysiden, HWRsiden, eller løst, så vil du finne mange anklager, dokumenterte og udokumenterte, om akkurat denne behandlingen i flere Amerikanske fengsler for terrorister, blant annet i Guantanamo Bay.

 

Går du ned på Case Sheets på Amnestylinken jeg ga deg vil du finne mange vitneutsagn som beskriver denne og lignende teknikker. Går du videre ned på Reports, vil du finne ytterligere dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Jeg forsvarer ikke misshandlingen på Guantanamo. Men jeg synes det ensisidge hatet mot USA og det totale fraværet av perspektiv som råder hos alt for mange trenger å bli litt motsakt.

8352274[/snapback]

 

Må man "hate" USA fordiom man er uenig med måten ting blir gjort på ?

 

Du nevnte nettopp "perspektiv" !

 

Jeg ser du har samme holdningen som en viss "enten er du med oss, eller så er du mot oss" person.

Lenke til kommentar

Jeg forsvarer ikke misshandlingen på Guantanamo. Men jeg synes det ensisidge hatet mot USA og det totale fraværet av perspektiv som råder hos alt for mange trenger å bli litt motsakt.

8352274[/snapback]

 

Må man "hate" USA fordiom man er uenig med måten ting blir gjort på ?

8352663[/snapback]

Nei, men totalt ensidighet og mangel på perspektiv vitner om god del irrasjonalitet.

 

Du nevnte nettopp "perspektiv" !

 

Jeg ser du har samme holdningen som en viss "enten er du med oss, eller så er du mot oss" person.

8352663[/snapback]

Og de stadig behovene for personangrep på meddebatanter er også ganske talende.

Lenke til kommentar
Jeg er helt sikker på det finnes mange som hevder veldig mye om veldig mye forskjellig om jeg ønsker å finne det.

 

Men jeg foretrekker at de som kommer med påstandene her på forumet gjør den jobben selv. :)

8352612[/snapback]

Du trenger ikke gjøre mye jobb, siden linkene jeg ga deg var en rimelig diger samling med menneskerettighetsbrudd i Guantanamo, og enn hvilken av linkene innenfor du trykker på vil du finne mye dokumentasjon.

 

Hvor vidt du finner den spesifikke torturmetoden som noen nevnte er helt likegyldig for meg.

Lenke til kommentar

Det er ikke likegyldig for meg da det var den jeg reagerte på. Om det har skjedd mange andre forhold som reageres på, så betyr ikke det at de er av samme graverende art som påstanden om torturering av nakne mennesker i små bur.

 

Men det er det som preger beskyldningene mot USA. Det er ikke så nøye om påstandene er riktige, alt er akseptabelt så lenge det rammer USA.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Det er ikke likegyldig for meg da det var den jeg reagerte på. Om det har skjedd mange andre forhold som reageres på, så betyr ikke det at de er av samme graverende art som påstanden om torturering av nakne mennesker i små bur.

 

Men det er det som preger beskyldningene mot USA. Det er ikke så nøye om påstandene er riktige, alt er akseptabelt så lenge det rammer USA.

8353082[/snapback]

Bruk av nakenhet som redskap nevnes i så godt som alle vitneutsagnene i Amnestylinken fra meg, samt i rapportene i samme link, og at cellene er små dokumenteres av USA sin regjering sitt offisielle materiale.

 

Her er et utdrag fra første tilfeldige rapport jeg klikket på i Amnestylinken:

 

The euphemistically termed "stress and duress" techniques that emerged in the USA’s "war on terror", including in Guantánamo, included forced standing and crouching, sleep deprivation, subjection to noise, prolonged isolation, and hooding. Some techniques, such as the use of dogs, forced nudity, forcible shaving, sexual humiliation by female interrogators, and removal of religious items, have had

discriminatory undertones.

Link.

 

Men ja, du har rett i at det er lett å kreve mer bevis og nøyaktighet av sine motdebattanter enn av sine meddeabattanter, men i dette tilfellet så var utsagnet nøyaktig nok. "Naken i små bur" er en helt grei beskrivelse av en av de dokumenterte torturtaktikkene.

Lenke til kommentar

Det henger liksom ikke på greip at USA er de som skal lære andre land om menneskerettigheter når de samtidig har vedtatt i kongressen å åpne opp for bruk av tortur, som er i strid med Geneve-konvensjonen. I tillegg så er også CIA-fengslene i strid med Geneve-konvensjonen siden de nekter å slippe inn internasjonale Røde Kors for inspeksjoner.

 

Videre har man i den såkallte Military Commissions Act, vedtatt å gi offentlige tjenestemenn/kvinner retroaktiv immunitet mot å bli anklaget for krigsforbrytelser! Da blir det vel ikke noen rettsaker hvis det skulle dukke opp en ny Abu Ghraib-skandale, -nå kan man torturere i vei med Approval from U.S. Goverment

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...