fireofawakening Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Selv om religiøse påberoper seg en absolutt etisk standard, så er den i praksis like subjektiv som alle andres etikk. Den er basert på subjektive valg og subjektive tolkninger. 8372676[/snapback] Ja, det kalles pliktetikk og er på samme måte som demokraters etikk, en villfarelse. Mens kristne holder Jesus eller Guds ord for hva som er anstendig, og med dette vender seg mot autoriteten, vender demokratene seg imot hva majoriteten bestemmer og begår således også en feilslutning, riktignok av annen karakter. Et tredje alternativ må være å resonnere ut selv hva angår holdbar mellommenneskelig oppførsel, helst utifra et ubenektelig prinsipp slik at man bare kan avfeie venstresidens vås ved å peke til en fallacylist. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Det er mange arter som dreper sine egne. Det er ikke umulig at vi mennesker er "biologisk programmert" til å drepe hverandre. Ingenting tyder på noe annet. Gjennom hele Skandinavias historie har vi drept hverandre. Jeg har blitt trent opp til å drepe. Biologien sier nok heller at man ikke skal drepe "sine egne". De kristne er også glad i å drepe, hvis ikke hadde det ikke vært noen kristne igjen. Jeg lurer nesten på om ikke de kristne er mer glad i å drepe enn andre Endret 15. april 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Det er mange arter som dreper sine egne. Ikke på samme måte som de dreper andre arter. En løve blant løver slakter ikke bare ned løver uten videre. Men slipp en løve inn i en innhegning med andre dyr, og du vil se hva som skjer. Det er ikke umulig at vi mennesker er "biologisk programmert" til å drepe hverandre. Ingenting tyder på noe annet. Gjennom hele Skandinavias historie har vi drept hverandre. Jeg har blitt trent opp til å drepe. Biologien sier nok heller at man ikke skal drepe "sine egne". Faktisk så viste forskning etter andre verdenskrig at kun få av soldatene rettet våpnet mot fienden og skjøt. De som gjorde det var enten sosiopater eller mennesker med en ekstrem pliktfølelse. Denne oppdagelsen gjorde at man satte i gang med å faktisk trene mennesker opp til å drepe andre mennesker. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Faktisk så viste forskning etter andre verdenskrig at kun få av soldatene rettet våpnet mot fienden og skjøt. De som gjorde det var enten sosiopater eller mennesker med en ekstrem pliktfølelse. Denne oppdagelsen gjorde at man satte i gang med å faktisk trene mennesker opp til å drepe andre mennesker. 8394857[/snapback] Det var spennende! Men saken var jo at nazistene hatet kommunistene og motsatt. Hvilke fronter var det at de ikke rettet våpnene mot hverandre? Anyway, jeg kan love deg at under vikingalderen så rettet man våpnene mot hverandre! Det er ingenting som tyder på at mennesker ikke er biologisk programmert til å drepe hverandre, det er det vi har gjort frem til nå. Løvehanner tygger løveunger for å forsikre seg om at andre løvehanners unger ikke vokser opp. Dette gjør de uten noen form for menneskelig innblanding. Løver handler også etter deres lover. Hvis en løve går på feil territorium og ikke passer seg blir den drept! Endret 16. april 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Faktisk så viste forskning etter andre verdenskrig at kun få av soldatene rettet våpnet mot fienden og skjøt. De som gjorde det var enten sosiopater eller mennesker med en ekstrem pliktfølelse. Denne oppdagelsen gjorde at man satte i gang med å faktisk trene mennesker opp til å drepe andre mennesker. 8394857[/snapback] Det var spennende! Men saken var jo at nazistene hatet kommunistene og motsatt. Hvilke fronter var det at de ikke rettet våpnene mot hverandre? Dette var forskning gjort på amerikanske soldater. Når det gjelder å hate hverandre, så skal du ikke være for sikker på at soldatene som faktisk er "på gølvet" er så hatefulle. Under første verdenskrig hadde vi jo for eksempel den legendariske julefeiringen der de kjempende partene la igjen våpnene i skyttergravene, samlet seg på midten og byttet gaver og spilte fotball. Generalene ble forbannet, men menneskenaturen er det vanskelig å gjøre noe med Anyway, jeg kan love deg at under vikingalderen så rettet man våpnene mot hverandre! Det er ingenting som tyder på at mennesker ikke er biologisk programmert til å drepe hverandre, det er det vi har gjort frem til nå. Mennesker har rettet våpen mot hverandre til alle tider. Det viktigste er jo å forsvare seg og sine. Men uten en innebygget sperre mot å drepe våre egne så ville ikke verden se ut som den gjør i dag. Merk at en sperre altså ikke betyr at det aldri skjer. Løvehanner tygger løveunger for å forsikre seg om at andre løvehanners unger ikke vokser opp. Dette gjør de uten noen form for menneskelig innblanding. Løver handler også etter deres lover. Hvis en løve går på feil territorium og ikke passer seg blir den drept! 8396651[/snapback] Men de dreper ikke blindt. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Løvehanner tygger løveunger for å forsikre seg om at andre løvehanners unger ikke vokser opp. Dette gjør de uten noen form for menneskelig innblanding. Løver handler også etter deres lover. Hvis en løve går på feil territorium og ikke passer seg blir den drept! 8396651[/snapback] Og vi er utrolig nok ikke løver min venn. Se på være nærmeste slektninger i Pan familien. Bonoboene, våre aller nærmeste, er de mest fredelige (og seksuellt aktive ) beistene man finner omtrent. Og de praktiserer ei barnedrap eller feuder. Hvis du tror mennesker er de eneste med barmhjertighet og forståelse skal det ikke mer til enn noen minutter med video av bonoboer. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Trådstarter; annbefaler deg å lese boken "Letter to a christian nation" av Sam Harris. Boken tar for seg bibelens irrasjonalitet og har et eget kapittel om bibelens moral og verdier. Essensiel lesning for alle som hevder bibelen er troverdig. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 "Hva med ateistenes moral? Hvis vi nå går ut ifra at evolusjonsteorien er fakta, og utelater Gud og dom. Hva sitter vi igjen med da?" Så du kan ikke ha moralske antenner hvis evolusjonsteorien stemmer (noe den selvfølgelig gjør?)? Sier du egentlig her at den eneste grunnen til at du ikke stjeler, voldtar, bedrar, dreper og snylter er at du frykter straff fra Gud I så fall er jeg tilbøyelig til å mene at ateister er bedre mennesker enn religiøse. Mennesket har noe som kalles samvittighet. Samvittigheten hindrer at vi gjør slike ting som du skisserer. De fleste mennesker er relativt enige om hva som er sosialt akseptert og ikke. Det kan sikkert forklares vha evolusjon. Ingen ønsker å leve i et samfunn hvor slik oppførsel er akseptert. Det å føre genene videre er kun et genetisk mål med livet våres. For enkeltpersonen er det ikke det viktigste. Det er viktigere å leve et lykkelig liv. Hilsen Drillo - ateist, så klart! Artig tankegang. Tenkt litt på det selv faktisk. Kanskje vi er litt raske med og forkaste alt som har med kristendom og gjøre. Vi lever jo i et "kristent" land, og selv om 80% ca som er medlem i statskirken ikke tror på gud, har denne religionen fra gammelt av lagt ned noen normregler som vi følger, og kaller normal folkeskikk. Hvorfor jobber vi ikke på søndager for eksempel. Jo, gud hvilte den dagen:) Poenget er ikke at det er gud som har konstruert disse reglene, men at det er ifra kristendommen... 8318957[/snapback] Nei, at samfunnet i Norge fungerer rimelig bra, skal vi IKKE takke kristendommen fra. Nestekjærlighet er ikke en kristen verdi. Det har eksistert lenge før kristendommen kom, og mange andre religioner har også forsøkt å ta patent på denne verdien. Og til og med lykkes bedre. Hvis nestekjærlighet er en kristen verdi, må vi også ta med bl a homohat og drap av ikke-kristne. Det står svart på hvitt i Bibelen at kristne oppfordres til å drepe ikke-troende. Merkelig nok er dette et av mange forferdelige bibelvers som aldri predikeres i kirken... Jeg tror 100% på det som står i Bibelen. Hvis det var det du ville fram til, men hva det vil innebære, er ett annet tema. Da har du ikke lest Bibelen! Hvis du har lest Bibelen og tror alt som står der er sant, da er du en ignorant fundamentalist. Ellers har nok menneskers trang til å tro på en religion vært positivt for menneskeheten, siden såpass mange har den. 8369253[/snapback] For enkeltmennesker som lever i frykt, kan religion være positivt. MEN: Det har ingenting med hvorvidt kristendommen er sann eller ikke å gjøre! At en religion kan berike en persons liv, betyr ikke at religionen er sann! Selv om religiøse påberoper seg en absolutt etisk standard, så er den i praksis like subjektiv som alle andres etikk. Den er basert på subjektive valg og subjektive tolkninger. 8372676[/snapback] Det er helt riktig! De kristne sier at Bibelen er en fin kilde til moral. Men vet de hvor mye piss det står der! Du skal drepe ikke-troende, du skal hate homoer, folk som spiser reker, folk som har mistet en ballestein, folk som onanerer eller utøver "synd" på andre måter. Hvorfor følger dere ikke opp denne kristne moralen 100%, spør jeg dem? De blir alltid svar skyldig. Poenget mitt er at de selv plukker ut de moralske retningslinjene i Bibelen som de synes er bra. Og hvor har de denne evnen til å velge moralske retningslinjer fra? Det kan man mene mye og mangt om, men sikkert er det i hvert fall at ateister også har denne evnen! Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg synes det er rart hvorfor dere klandrer dere til denne troen. Denne troen som utelokker Guds eksistens. Og hvis ateister har "bedre" moral enn oss kristne, så vil vel det si at dere har trukket frem en felles betydning for begrepet, som da igjen må være basert på en absolutt sannhet? Hvis det ikke er tilfellet så danner hvert enkelt individ sin moral etter egen virkelighetsoppfatning, og da igjen er det ingen moral som er bedre enn en annen. 8319205[/snapback] Mener du kristne har bedre moral enn ateister? "Ja, nå skal jeg fortelle deg en historie om Jesus og den egentlige og eneste guden som finnes, og om du ikke hører på min historie, som jeg kommer med uten bevis eller noe som helst grunnlag for at du skal tro på, dreper jeg deg, og du blir sendt til helvete av en gud som er god og elsker alle." Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 I følge kristen moral (jfr Bibelen) skal kristne drepe enhver ikke-troende de kommer over. Når de fleste likevel ikke gjør dette, tyr de til humanistisk, altså ateistisk, moral. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 I følge kristen moral (jfr Bibelen) skal kristne drepe enhver ikke-troende de kommer over. Når de fleste likevel ikke gjør dette, tyr de til humanistisk, altså ateistisk, moral. 8487481[/snapback] Nettopp. Jeg møter folk stadig vekk folk som sier de lever livet sitt hundre prosent etter bibelen. Kan ikke huske sist jeg så steining av homofile tok plass. Sorry, ingen av dere kommer til himmelen. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) De har nok ikke lest Bibelen, som de fleste andre kristne. Jeg har lest nesten alt, og når jeg forteller kristne om disse versene, reagerer de med vantro og tror jeg kødder. Til himmelen kommer de nok likevel. Husk at vår allmektige og gode Gud driter i hvordan vi oppfører oss, bare vi tror på han. Én ting jeg finner rart med kristendommen: Gud skapte oss altså og satte oss i Edens Hage, hvor han fristet oss med kunnskapens tre. Burde han ikke, som allvitende og allmektig, visst at vi ikke var perfekte da han skapte oss? Han visste jo at vi ville spise av treet...Og så skal han STRAFFE OSS for det. Med arvesynd! For meg virker det som om han legger ut en felle for menneskene. Deretter begynner han å synes synd på oss, og sender sin sønn (som også er seg selv ) til Jorda for å la seg drepe. Ved at vi dreper Gud, gjør vi opp for alle syndene våre ... Endret 27. april 2007 av Drillo Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Drillo, det er ikke noe vits, alle religøse, untatt savage-garden, har tatt eksil fra forumet. ^^ Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Drillo, det er ikke noe vits, alle religøse, untatt savage-garden, har tatt eksil fra forumet. ^^ 8487652[/snapback] Vi må redde alle vi kan. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 [...]Til himmelen kommer de nok likevel. Husk at vår allmektige og gode Gud driter i hvordan vi oppfører oss, bare vi tror på han. [..] Ja, dette er hva de hjernevaskede kommer trekkende med når de konfronteres med at de ikke lever etter de regler som guden deres har definert, og likevel tror at de skal komme til himmelen fordi "de tror". Med samme logikk kan man også forkaste regelen om "at en må tro" og likevel komme til himmelen, da hvis reglene ikke gjelder, kan heller ikke denne gjelde. Således skal enten også jeg til himmelen, eller så skal den kristne som ikke følger reglene konsekvent følge meg med til intet. Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) For de som er interessert så linker jeg til et lite utdrag fra Guds lille brune. For de som ikke kjenner til den, så er det en bok spekket med bibelsitater, som kristenfolket, av en eller annen grunn sjeldent siterer.... Boka er utgitt på relegionskritisk forlag med støtte fra Human Etisk Forbund. Det er forøvrig utgitt to andre bøker i serien. Allahs lille brune og Luthers lille brune. EDIT: Grunnen til at jeg linker til utdrag av denne boken er fordi disse sitatene kan være veldig kjekke å trekke fram i debatter som omhandler bibelen... Endret 28. april 2007 av Windkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå