JimL Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Hvilke lover er det egentlig som slår inn når det gjelder tomgods? Er jo naturlig at den som krever pant for en vare han selger også må utbetale denne igjen når kunden vil levere tilbake. Men skulle gjerne sett lovteksten da det må (burde) være en begrensning med i spillet her. Ser jo blant annet at det er flere butikker som holder søndagsåpent som ikke tar mot tomgods når "hovedbutikken" er stengt. Lenke til kommentar
johnj Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Alle som selger bokser og flasker med pantemerke, gir pant. Kiosker, mindre butikker og bensinstasjoner som ikke har panteautomat tar imot tomgods over disken. På min lokale søndagsåpne Bunnpris oppfordres folk til å ikke komme med tomgods på søndager da dette må telles manuelt siden panteautomaten står i den delen av lokalet som ikke er Brustad-bu. Men butikken kan ikke nekte deg å pante når du måtte ønske det. Alle som selger enheter med pantemerke er i utgangspunktet pliktige til å utbetale pant - når det måtte passe vedkommende som ønsker å pante. Møter du på en vanskelig, vanskelig kioskmann kan det imidlertid være at han kun tar imot enheter like de han selv selger. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Jo, høres forsåvidt greit ut det. Ved en av mine lokale bunnprisbutikker blir det overholdt sånn at den ene ansatte tar tomgodset og kjører det gjennom panteautomaten. Dette må den ansatte gjøre når han har tid, derfor kan panteren gjerne bli fryktelig nedprioritert ovenfor andre folk. Dette gjelder jo da kun søndag / helligdager. Men motsatt vei da. Tvungne betalingsmidler har jo en øvre grense på hvor mye man MÅ ta mot fra en kunde. Ser ikke helt for meg et lastebillass med tomgods som leveres på den lokale kiosken ^^ Endret 6. april 2007 av JimL Lenke til kommentar
JimL Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 noen med noe lovdata å komme med her? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Tvungne betalingsmidler har jo en øvre grense på hvor mye man MÅ ta mot fra en kunde. Ser ikke helt for meg et lastebillass med tomgods som leveres på den lokale kiosken ^^ 8318832[/snapback] noen med noe lovdata å komme med her? Det er lov å bruke sunn fornuft av og til, og det sier seg selv at man ikke kan kjøre inn et lastebillass med tomgods til den lokale kiosken, og forvente at de tar seg av panten. Man har ihvertfall noe som heter "Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall" der det bl.a. står: § 6-7. Innlevering til utsalgssteder av emballasje som inngår i panteordning Utsalgssteder av drikkevarer i emballasje som inngår i panteordning, har plikt til å ta i retur rimelige mengder av tomemballasje som de selv forhandler. Ved levering til utsalgsstedene kan pantebeløpet kreves utbetalt kontant. http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20040601-0930.html Lenke til kommentar
JimL Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Der var just presis det jeg lette etter, takk for det Joda, men etter noen år i bransjen har man oppdaget at "sunn fornuft" (eller fornuft generelt) til tider er totalt fraværende hos enkelte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå