Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som kan liste opp noen GODE og GRATIS antivirus, antispyware og firewall?

Så litt rundt på forumet, men de fleste trådene var ganske utdaterte (2003-2005)

Hva er best, og minst ressurskrevende av disse antivirusprogrammene:

- Avast Antivirus (Har brukt denne en stund, virker grei nok)

- AVG Antivirus (Har brukt denne før, finner nok virus men føler ikke at den

klarer fjerne virusene den oppdager..)

- AntiVir (Ingen erfaring med denne)

- BitDefender (Ingen erfaring med denne)

- ClamWin (Ingen erfaring med denne)

- Commodo antivirus (Ingen erfaring)

Hva er best, og minst ressurskrevende av disse brannmurprogrammene:

- ZoneAlarm (Bruker denne nå, fungerer greit nok)

- Commodo firewall (Ingen erfaring)

- Agnitum (Ingen erfaring)

Hva er best, og minst ressurskrevende av disse antispywareprogrammene:

- Avg Antispyware free (Ingen erfaring)

- Spybot Search & Destroy (Ingen erfaring)

- SpywareBlaster (Ingen erfaring)

- Ad-Aware SE Personal (Ingen erfaring)

Om noen har forslag om noen andre enn de jeg har listet opp, rop opp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-avast

-zonealarm eller monowall

-spybot og eller ad-aware se

8318989[/snapback]

Er omtendt det jeg har kjørt hele tiden (Avast, zonealarm) har ikke kjørt noe antispyware enda.

Er ikke monowall (m0n0wall?) en firewall som er beregnet for å kjøre på en egen firewallserver som kjører bsd/linux?

Lenke til kommentar
SpywareBlaster er ikke en spyware fjerner slik som Adaware, og Spybot.

SpywareBlaster hinder bare at spyware blir innstallert, men fjerner ikke det som allerede er innstallert.

8319675[/snapback]

Dvs. SpywareBlaster > Alt om jeg innstalerer ved nyformatering på en PC som aldri har vært på nettverk? :)

Lenke til kommentar

SpywareBlaster hinder bare at spyware blir innstallert, men fjerner ikke det som allerede er innstallert.

8319675[/snapback]

Dvs. SpywareBlaster > Alt om jeg innstalerer ved nyformatering på en PC som aldri har vært på nettverk? :)

8319827[/snapback]

Nei.. spywareblaster blokker bare kjente trusler. Tror bibloteket over ting den bolkkerer på rundt 7000. Så det er fortsatt mye den ikke sperrer for. Samtidig som nye spyware programmer utvilkes hele tiden akkurat som virus og ormer.

Lenke til kommentar

8319675[/snapback]

8319827[/snapback]

Nei.. spywareblaster blokker bare kjente trusler. Tror bibloteket over ting den bolkkerer på rundt 7000. Så det er fortsatt mye den ikke sperrer for. Samtidig som nye spyware programmer utvilkes hele tiden akkurat som virus og ormer.

8320285[/snapback]

Hvordan er SpywareBlaster på ressursbruk da? Om den er veldig mild, så lønner det seg vel å kjøre den kombinert med eks. Spybot S&D?

Lenke til kommentar

Jeg bruker, og anbefaler følgende:

Antivirus: Avast

Etter min mening bedre enn AVG. Avast er også tilgjengelig for Vista (både 32 og 64 bit).

Branmur: Sunbelt Kerio

Fullversjon i 60 dager, blir deretter en gratis-utgave som er mer enn nok for de fleste. Kommer påminnelse om at det er gratisutgave innimellom, men er lang ifra så slitsom som Zonealarm er når den skal oppdateres.

Anti-spyware: Spybot Search & Destroy, Spywareblaster, Ad-Aware

Lenke til kommentar
Hvordan er SpywareBlaster på ressursbruk da? Om den er veldig mild, så lønner det seg vel å kjøre den kombinert med eks. Spybot S&D?

8324541[/snapback]

Den bruker bare ressurser når du oppdaterer den. Når programmet er oppdatert, avslutter du det...

Programmet legger inn adresser i systemet der Windows rett og slett ikke får lov å gå.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Jeg har endt opp med dette:

Kerio eller ZoneAlarm som brannmur (snakker om gratisversjon på begge)

Avast til antivirus (har brukt denne lenge nå, og er fornøyd nok)

Og kombinert Ad-Aware og SpywareBlaster.

Og da kommer spørsmålene:

Kerio eller ZoneAlarm? Har brukt ZA før, fungerer kjempefint, men vurderer bytte. Er Kerio bedre enn ZA?

Og er det egentlig veldig viktig med antispyware?

Jeg har aldri hatt noe spyware (heller ikke antispyware, innstalert, scannet, og avinnstalert ett par ganger, med 0 resultat)

Jeg er ikke en førstegangsbruker, bruker Opera fremfor IE og FF (og JA, jeg vet at FF er trygg)

Jeg holder meg også til porrsidene jeg vet er trygge. :p

Edit: Om jeg dropper anti s/w så tar jeg innom SpywareBlaster uansett, med måten den fungerer har jeg jo ingenting å tape..

Endret av kakeflekk
Lenke til kommentar
Jeg har endt opp med dette:

Kerio eller ZoneAlarm som brannmur (snakker om gratisversjon på begge)

Avast til antivirus (har brukt denne lenge nå, og er fornøyd nok)

Og kombinert Ad-Aware og SpywareBlaster.

Og da kommer spørsmålene:

Kerio eller ZoneAlarm? Har brukt ZA før, fungerer kjempefint, men vurderer bytte. Er Kerio bedre enn ZA?

Og er det egentlig veldig viktig med antispyware?

Jeg har aldri hatt noe spyware (heller ikke antispyware, innstalert, scannet, og avinnstalert ett par ganger, med 0 resultat)

Jeg er ikke en førstegangsbruker, bruker Opera fremfor IE og FF (og JA, jeg vet at FF er trygg)

Jeg holder meg også til porrsidene jeg vet er trygge. :p

Edit: Om jeg dropper anti s/w så tar jeg innom SpywareBlaster uansett, med måten den fungerer har jeg jo ingenting å tape..

8326914[/snapback]

Kerio eller Zonealarm. Tja. Begge er vel omtrent like bra. Zonealarm er kanskje vanskelig å ha med å gjøre dersom du har veldig spesielle behov bare. Men til vanlig holder begge fint.

Du bør ha antispyware, ja. Lenge siden jeg fikk noe inn her etter at jeg byttet til Firefox, men det kan vel komme inn andre veier enn bare via Firefox/Opera og.

Hvis du vil at f.eks. Spybot skal oppdatere, sjekke og fikse ting automatisk, kan du legge til følgende f.eks. i Planlagte oppgaver etter <filsti>\spybot.exe :

/autoupdate /autocheck /autofix

Hvis du ikke engang vil se at Spybot har vært oppe og kjørt, bruker du:

/autoupdate /autocheck /autofix /autoclose

Hvis du vil ha autooppdatering av Spywareblaster, koster det NOK 61/$10 pr år (dollaren er rekordlav nå). Autooppdateringen bindes til én maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...