HilRam Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg opplever også at Vista booter betydelig raskere enn XP. Begge to nyinstallasjon. Desverre så virker fortsatt ikke gadgets i Vista for meg. :/ Lenke til kommentar
maximus Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 AH! Nå har jeg lagt inn XP igjen, etter å ha kjørt Vista i over et halvt år, og du verden for en forskjell i hastighet det ble! Blir nok lenge til jeg går tilbake til Vista igjen. PC'en min blir ranket til 5 i Vista - til tross for dette er Vista sirup i forhold til XP. Foreløpig har jeg ikke lagt merke til noe jeg savner fra Vista? I så fall må jeg rett og slett bite i det sure eplet og innse at Vista har vært en kjempeflopp for min del... Og nei, jeg var ikke en av de som mente at Windows XP også var en flopp - jeg hyllet XP fra første stund, og lo av alle som klamret seg til Windows 2000/98, fordi XP var for nytt og hadde for mange farger... 8356146[/snapback] Har akkurat samme oppfatning og erfaring som deg bortsett fra at Vista ikke varte mer en 1 dag hos meg. Det virker som Vista trenger en veldig lang modnings prosess. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Treg Vista Oppstart 8372876[/snapback] Vet ikke jeg,men jeg booter iallefall kjappere opp i Vista enn i xp. Jeg har som sagt to raptordisker, en til vista og en til XP, begge osene ble lagt inn samme dag og de nyeste driverne til begge ble innstalert, så det er ikke noe gammelt ved xp kontra nytt på vista 8374184[/snapback] Kan godt hende at du er heldig og at alt fungerer som planlagt for deg. Det hjelper dog lite for alle de som får/har problemer pga. bugs i Vista. 8374203[/snapback] Vel da er det flere enn meg som har vært "heldig, ja langt flere enn dem som har vært uheldig Ingen problemer i det hele tatt [ 16 ] [20.25%] Små problemer, av og til. [ 36 ] [45.57%] Mye problemer hele tiden. [ 3 ] [3.80%] Har byttet tilbake til XP eller et annet OS [ 18 ] [22.78%] Kan ikke bruke Vista pga. spesielle programmer. [ 2 ] [2.53%] Hva betyder Vista? [ 4 ] [5.06%] Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Vista booter raskt ja, men ikke raskere enn XP. På en fersk XP-install rekker jeg ikke se boot-screen før jeg er på skrivebordet, med Vista tar det 2-3 "runder" før jeg kommer til neste loading-screen som da igjen tar en stund før gjør noe. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Treg Vista Oppstart 8372876[/snapback] Vet ikke jeg,men jeg booter iallefall kjappere opp i Vista enn i xp. Jeg har som sagt to raptordisker, en til vista og en til XP, begge osene ble lagt inn samme dag og de nyeste driverne til begge ble innstalert, så det er ikke noe gammelt ved xp kontra nytt på vista 8374184[/snapback] Kan godt hende at du er heldig og at alt fungerer som planlagt for deg. Det hjelper dog lite for alle de som får/har problemer pga. bugs i Vista. 8374203[/snapback] Vel da er det flere enn meg som har vært "heldig, ja langt flere enn dem som har vært uheldig Ingen problemer i det hele tatt [ 16 ] [20.25%] Små problemer, av og til. [ 36 ] [45.57%] Mye problemer hele tiden. [ 3 ] [3.80%] Har byttet tilbake til XP eller et annet OS [ 18 ] [22.78%] Kan ikke bruke Vista pga. spesielle programmer. [ 2 ] [2.53%] Hva betyder Vista? [ 4 ] [5.06%] 8374460[/snapback] Ehh... ingen problemer: 20.25% problemer:45.57% + 3% i tillegg har vi 22,7% som har byttet tilbake til XP. regner ikke med at de gjorde dette fordi de var så kjempefornøyd med Vista? Samt at noen ikke får brukt Vista i det hele tatt fordi det ikke er kompatibelt med programmene deres. Enkel addisjon i henhold til undersøkelsen du viser til gir da at utrolige ca. 75%(!) har problemer mens kun 20% ikke har problemer. Om 75% er representativt er det mildt sagt et helt forferdelig resultat. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Synes spesielt den nye File Explorer / Filutforskern er relativt kronglete å venne seg til i forhold til den i XP. Alt ligger på feil sted, og oppbygningen føles "ulogisk" i forhold til File Explorer i XP som jeg synes er mer brukervennlig. Kan tenke meg at mindere uerfarene brukere vil slite mye med dette. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 De var ment å vise hva jeg skrev ovenfor,det er jo ellers ofte vanlig at det ropes etter dokumentasjon,derfor la jeg dem med for å vise at nettop det jeg skrev deles av mange andre . Det er et faktum at svært få sliter med oset,men at problemene kommer grunnet manglende oppdateringer fra 3djepartslevrandører. En kan neppe si en bil er dårlig fordi ekstrutstyret til en gamlere modell ikke passer på den nye og lev av dette ikke gidder tilpasse det 8405989[/snapback] Så er ei heller dette en bil, de aller fleste mener jo at bakoverkompabilitet er noe som sier noe om hvor aktuelt et OS er. Eller tror jeg det er flere enn 1% av problemer som kommer av OSet/programmer som følger med OSet. (selv om det såklart kan diskuteres akkurat hva som er kilden til problemet i mange tilfeller). AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 De var ment å vise hva jeg skrev ovenfor,det er jo ellers ofte vanlig at det ropes etter dokumentasjon,derfor la jeg dem med for å vise at nettop det jeg skrev deles av mange andre . Det er et faktum at svært få sliter med oset,men at problemene kommer grunnet manglende oppdateringer fra 3djepartslevrandører. En kan neppe si en bil er dårlig fordi ekstrutstyret til en gamlere modell ikke passer på den nye og lev av dette ikke gidder tilpasse det 8405989[/snapback] Så er ei heller dette en bil, de aller fleste mener jo at bakoverkompabilitet er noe som sier noe om hvor aktuelt et OS er. Eller tror jeg det er flere enn 1% av problemer som kommer av OSet/programmer som følger med OSet. (selv om det såklart kan diskuteres akkurat hva som er kilden til problemet i mange tilfeller). AtW 8406263[/snapback] Nei det er ikke en bil og Vista er faktisk mer bakoverkompitabelt enn xp etter mine erfaringer, så er det vel heller ikke meningen med bakoverkompitablitet at en ikke skal trenge oppgradering av feks drivere og dette er helt klart levrandøren av dette utstyret sitt annsvar ikke lev av oset, for om det skulle være slik dere sier her så var det liten vits å komme med noe nytt i det hele tatt Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 He he, artig liten sak dere har gående her Snekker'n og Vice Hvis jeg skal få mene noe om saken må jeg nok si meg ening med Vice at hvis man av en eller annnen merkelig grunn skal oppsumere mindre nyansert enn avstemingen allerede er, og altså velge mellom problemer eller ikke problemer, vil "små problemer" være problemer. Og det selv om de kanskje er bagatellmessige, og uavhengig av hvem sin skyld problemene (de små) er. Jeg syns vel heller ikke det er så interessant hvem sin feil det er hvis det er snakk om å bruke resultatene til å gi råd til andre. Altså av typen om man bør oppgradere til Vista i dag, eller ikke. Hvis man derimot er ute etter å analysere hvorvidt det er dårlig av MS at såpass mange har problemer, blir det jo både interessant og viktig å se på hvem sin feil/ hva årsaken er, til at problemer oppstår. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Noen poster utviklet denne tråden til en diskusjon om hvem som er seriøse og hvem som angriper hvem av debattantene. Det er off topic og herved slettet, fra og med den posten som etter moderators mening startet den diskusjonen. Desverre forsvant da også nyttig og on topic informasjon i de samme innleggene. Det kan dere unngå ved å holde off topic praten til PM. Husk også at om dere rapporterer et innlegg skal dere ikke samtidig diskutere det i tråden, da blir dere selv "medskyldige" i problemet. Les nettikettens punkt om dette. Geir Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Som sagt, som bruker er det totalt uinteressant hvor problemet ligger, så lenge produktet ikke fungerer som forventet. Om min nyinnkjøpte bil mangler hjul er det totalt uinteressant om faktisk en stakkars gummiplantasjefarmer langt sør har skylda. Nei det er ikke det,for det er ekstremt viktig å vite årsaken før en behandler, også her er det viktig,det er liten vits å søke etter feil i foten om en har vondt i hode Hvorfor skal vi som brukere behandle problemer i et produkt vi har kjøpt? Er det vi som lager OS'et? Når vi har problemer med et produkt , skal vi først finne ut hvem av evt. underleverandøren som evt. er skyld i at produktet ikke fungerer før vi tar kontakt med leverandøren? Når en PC går istykker, tar du kontakt med leverandøren av kondensatorer og ber dem fikse feilen, eller tar du kontakt med hovedleverandøren av produktet? Og hvor omhandler denne undersøkelsen "skyld-probleme"r? I følge undersøkelsen som du dro frem var det faktisk ca. 20% som ikke slet med os'et. At du kaller 75% problemer for "lite" er ytterst merkverdig. Hva vil være "mye" i dine øyne?! En tråd som også viser følgende: Mye problemer hele tiden [3.80%] Ærlig talt! Tror videre kommentarer her er unødvendig... Endret 17. april 2007 av Vice Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 De var ment å vise hva jeg skrev ovenfor,det er jo ellers ofte vanlig at det ropes etter dokumentasjon,derfor la jeg dem med for å vise at nettop det jeg skrev deles av mange andre . Det er et faktum at svært få sliter med oset,men at problemene kommer grunnet manglende oppdateringer fra 3djepartslevrandører. En kan neppe si en bil er dårlig fordi ekstrutstyret til en gamlere modell ikke passer på den nye og lev av dette ikke gidder tilpasse det 8405989[/snapback] Så er ei heller dette en bil, de aller fleste mener jo at bakoverkompabilitet er noe som sier noe om hvor aktuelt et OS er. Eller tror jeg det er flere enn 1% av problemer som kommer av OSet/programmer som følger med OSet. (selv om det såklart kan diskuteres akkurat hva som er kilden til problemet i mange tilfeller). AtW 8406263[/snapback] Nei det er ikke en bil og Vista er faktisk mer bakoverkompitabelt enn xp etter mine erfaringer, så er det vel heller ikke meningen med bakoverkompitablitet at en ikke skal trenge oppgradering av feks drivere og dette er helt klart levrandøren av dette utstyret sitt annsvar ikke lev av oset, for om det skulle være slik dere sier her så var det liten vits å komme med noe nytt i det hele tatt 8406561[/snapback] Jeg har aldri forfektet at bakoverkompabilitet må oppnåes for enhver pris, men du framstiller det som manglende bakoverkompabilitet ikke er noe som gjør produktet dårligere, og det gjør det i dette tilfellet. AtW Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg har aldri forfektet at bakoverkompabilitet må oppnåes for enhver pris, men du framstiller det som manglende bakoverkompabilitet ikke er noe som gjør produktet dårligere, og det gjør det i dette tilfellet. 8406994[/snapback] Fullstendig enig. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Jeg har aldri forfektet at bakoverkompabilitet må oppnåes for enhver pris, men du framstiller det som manglende bakoverkompabilitet ikke er noe som gjør produktet dårligere, og det gjør det i dette tilfellet. 8406994[/snapback] Fullstendig enig. 8407017[/snapback] jeg sier jo nettop at Vista er et av de os som har best bakoverkompabilitet,ja faktisk er det spill som xp ikke godtok som nå fungerer utmeket i Vista, min sønn har flere spill som dette er tilfelle med, noen fungerer ikke i det hele tatt andre måtte kjøres i win98 mod under xp,men Vista kjører disse feilfritt. Men det jeg sier er at det ikke er et os sin feil at andre ikke oppgraderer sine drivere. For det dere sier her er at det ikke er noen vits i å skape noe nytt om man ikke samtidig oppgraderer andre levrandøres utstyr, dette er jo helt bak mål da enhver levrandør er ansvarlig for sitt produkt. Dermed vil det si at MS er ansvarlig for det som er i xp eller vista,menst aktørene for feks spill er annsvarlig for at deres spill fungerer i nevnte os, således er det ikke oset sin feil at dette ikke gjøres. Om jeg lager et produkt basert på et annet produkt så er det greit,men jeg kan vitterligen ikke gå ut å advare andre fra å kjøpe en ny utgave av det produktet jeg baserte mitt på fordi jeg ikke gidder tilpasse mitt produkt til dette. Det kalles vistnok utvikling Og som jeg tidligere har sagt, det er noe helt annet om en går ut og sier at en ville vente med å oppgradere til vista til levrandørene av 3djepartsutsyr har oppgradert dette og så angi hvem dette er aktuelt for. Da kunne alle rette fokus mot disse levrandørene og øke presset på dem for å komme med nye drivere, det er nemmelig deres annsvar. Det blir jo helt feil å anngripe oset for noe som andre er annsvarlige for, eller er det greit at jeg anngriper bilfirmaet fordi de gamle alufelgene mine ikke passer til min nye bil eller at produsenten av disse ikke gidder komme med nye?? Nei selvsagt ikke fordi min bil kjører utmerket på de orginale hjulene,og vil jeg ha andre så får jeg skaffe noen som passer Jeg leverer jo selv maskiner og antallet med Vista som os nærmer seg nå 30 stk og ikke en av dem er det problemer på, så jeg tror jeg har rimelig bakgrunn for det jeg sier,det er jo merkelig at et os med så enorme feil som enkelte vil ha det til kan fungere så bra her joda her er prøvd med utsagn som "flaks" vel kunne spist det om det var 1 maskin,men ikke med 30 Endret 17. april 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Som sagt poenget for kunden er kun om han opplever det som en bedre opplevelse å bytte til et annet OS. Får han problemer ved byttet som gjør at ting lenger ikke virker som forventet, er det ingen grunn til å bytte. Hvem som har skylden er irrelevant. Kunden er ikke lenger produktiv som følge av byttet og det er det som gjelder. Interessant å også se at Dell nå igjen tilbyr XP som et valg i sine PC'er etter å ha forsøkt å fase ut XP til fordel for Vista! At kundene nå vil ha tilbake XP tyder ikke akkurat på at Vista gjør braksuksess... http://mobil.itavisen.no/ShowArticle.aspx?id=377637&page=0 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Interessant å også se at Dell nå igjen tilbyr XP som et valg i sine PC'er etter å ha forsøkt å fase ut XP til fordel for Vista!At kundene nå vil ha tilbake XP tyder ikke akkurat på at Vista gjør braksuksess... http://mobil.itavisen.no/ShowArticle.aspx?id=377637&page=0 8427922[/snapback] Skulle jo bare mangle om ikke Dell ville tilby XP så lenge MS gjør det. Greit nok at det er litt mer utfordrende å sørge for dobbelt opp en periode, men sånn er det bare når nytt og gammelt overlapper. Så vidt jeg kan se gjør feks Acer også dette på de fleste modeller. Jeg er ikke så helt sikker på om MS virkelig er så fryktelig lei seg for dette heller, da jeg tror de ser mange av de som kjøper XP i dag som potensielle oppgraderingskunder i løpet av deres nye Dell's, eller Acer's levetid, og dermed tjener de bare enda mer på samme kunde. Jeg er ikke selv av dem som vanligvis anbefaler noen å vente når det gjelder kjøp av datautstyr, man kan jo vente seg grønn, og det er alltid noe nytt og bedre rett rundt hjørnet. Men akkurat nå anbefaler jeg faktisk å vente, om man ikke MÅ ha nytt akkurat i dag. Akkurat i dag er Vista litt for fersk, DX10 utvalget lite og dyrt, og atpåtil er cpu prisen på krafitg vei ned akkurat i disse dager. Men om noen mnd tror jeg personlig at det vil være svært få vanlige privatbrukere som vil være tjent med å sitte med XP. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Av det jeg har lest til nå er det samme hylingen som ved andre os overganger, salget går også som forventet Har brukt Windows os siden 95(Wintendo hoppet jeg over ), Vista har vært den minst problematiske for min del. Endret 20. april 2007 av simalarion Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Har brukt Windows os siden 95(Wintendo hoppet jeg over ), Vista har vært den minst problematiske for min del. 8433102[/snapback] Gratulerer! Flott for deg, du er blant de heldige 25%! Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hovedpoenget mitt er at denne problemstillingen kommer opp hver gang et os slippes.... de det fungerer for gidder ikke skrive om det eller nevne det ( hei skulle bare skrive at alt fungerer flott med Vista). Grunnene er jo mange - Mange er redd for noe nytt - Mange forventer at ting skal poppe opp å fungere med en gang og gidder ikke sette seg inn i ting (må huske at på en ren xp instalasjon må du omtrent laste ned en xp versjon til med fikser for å få det stabilt). Disse sjekker muligens heller ikke om programmene de brukes støttes av et splitter nytt OS. For seff har ikke alle produsenter osv fått laget 100% stabile drivere til et nytt OS, jeg blir ikke overasket av det. Microsoft er nokk akkurat der de ønsker å være. Så kommer et nytt OS og da kommer samme mølla igjen. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Har brukt Windows os siden 95(Wintendo hoppet jeg over ), Vista har vært den minst problematiske for min del. 8433102[/snapback] Gratulerer! Flott for deg, du er blant de heldige 25%! 8434354[/snapback] Samme her, med unntak av Win95 da=)) Har gått over til Vista på alle mine maskiner, + installert på 4 til. Har ikke opplevd noen nevneverdige problemer. Synes dette forumet har tapt seg utrolg mye, finnes vel ikke en eneste objektiv tråd eller artikkel om Vista. Alt krisemaksimeres av Linuxfanboy som rakker ned på microsoft. Kan noen linux fanboys gi meg en link til en distro som jeg feks kan installere på min gamle Dell Dimension 4600 ifra 2003, å få den til å funke like bra som Vista gjorde? Trengte ikke laste ned noen drivere, alt funket. Rart ikke sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå