Gå til innhold

Uaktuelt å oppgradere til Vista

Anbefalte innlegg

Forøvrig hyggelig å se at Snekker'n endelig har noen som tar ham som et sannhetsvitne.

8450569[/snapback]

@Del:

Den var styyyyyg, men innenfor rimelighetens grenser.. :!:

Tror begge fronter her bør roe ned litt, men fra mitt ståsted er det de som bare har lovord om Vista som bør begrense seg mest.

Men det er kun min mening. :)

8450698[/snapback]

Hehe, den var vel til meg?

Hvem her har bare lovord å si om Vista??

Jeg har ikke sett noen=))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe.. Når har jeg slengt dritt om Linux?

Du gjorde det da du indirekte hevdet at det å finne en distro som støttet din tre år gamle maskin var vanskelig, ellers hadde jeg ikke deltatt her. Du gjorde det på nytt da du hevdet at "linuxfantastene" slengte dritt, enhver med litt gangsyn vil vel se at saklig debatt er det mest av i Linux leiren, selv om det er litt fanatiske holdninger i begge leire.

Jeg synes ikke at absolutt alle tråder om Vista er rette arenaen for å diskutere Vista vs GNU\Linux.

Det har kanskje vært i overkant mye ja, men det har jo skapt litt liv i forumet også da.

For å si det sånn, jeg hadde overhodet ikke tenkt oppgradere til Vista.

Men når jeg på dette nettstedet leser kun negativt om det, og alle diskusjonene her ender med at Linux leiren svartmaler Vista så til de grader, måtte jeg bare prøve Vista da.

Beklager, jeg tror deg ikke. Personlig har jeg forøvrig ikke rakket ned på Vista, jeg er sikker på at det kommer seg når de får luket ut barnesykdommene. Derimot har jeg sett flere i Vista leiren komme dragende med bug rapporter fra beta versjoner av Feisty som bevis på hvor dårlig det er, uten å lese til bunnen av bug-rapporten som viser at det ble løst i tide før RC versjonen.

Jeg kunne nok installert å prøvd Linux å, men får litt avsmak når jeg ser hvilke metoder, og skremsels propaganda som blir brukt.

En smule overdrevet kanskje?

Så du kan oppsummere dette med at pga dere, og deres ensidige skremselspropaganda og svartmaling fikk Microsoft solgt 14 nye lisenser til Vista pr idag.

Neppe.

Å man kan trygt si at dere løper konkurrentens ærend med denne enorme svartmalingen.

Hadde jeg vært dere hadde jeg heller brukt tiden på å få frem hva\ hvordan Linux funker, objektive diskusjoner feks Linux vs Vista uten all svartmaling og skremselspropaganda.

Jeg tror vel heller det øler bevisstheten rundt alternativet, og at flere vil prøve. For noen passer det, for andre ikke. Det eneste jeg er opptatt av er at de som vil trives best i GNU/Linux får øynene opp for det, og hvis det medfører at jeg må snakke til rette idioter innimellom som prøver å svartmale, så får det være så.

8450746[/snapback]

Vel, jeg har liten eller ingen peilig på Linux, å det var da ett spørsmål, ikke en påstand.

Du trenger ikke tro meg, men det er fakta. Jeg hadde overhodet ingen planer oppgradere.

Nei, det er ikke overdrevet.

Jeg får litt avsmak når jeg føler folk på en måte skal true meg over på Linux, med å trekke fram Palladium++ som faktisk ikke er i Vista.

Det er heller ikke noe tillitvekkende at man indirekte blir kalt idioter for at man ikke har samme mening som Linux menigheten.

Åjoda, 14 lisenser.

3 til meg, resten til familie\venner. nå må det vel sies at en god del av disse ikke er oppgraderinger, men ved nyinnkjøp av data.

Jeg trur nok at dere hadde øket terskelen for Linux betraktelig om dere lot være med denne massive skittkastingen av Vista, og heller brukte tiden på å forklare det dere mener er Linux`s fordeler.

Lenke til kommentar
Jeg trur nok at dere hadde øket terskelen for Linux betraktelig om dere lot være med denne massive skittkastingen av Vista, og heller brukte tiden på å forklare det dere mener er Linux`s fordeler.

Den biten tar vi i en annen tråd, tror jeg... ;)

Lenke til kommentar

Den biten tar vi i en annen tråd, tror jeg... ;)

8450853[/snapback]

Ja, mer enn gjerne det.

Grunnen til at jeg reagerer er at alle trådene om Vista er fulle av nettop det.

Jeg synes virkelig ikke at alle Vista trådene er rette arenaen for Linux folket å fremelske Linux, spesielt ikke når man ser hvilke metoder som blir brukt.

La de handle om det de i utgangspunktet er opprettet for, nemlig Vista.

Dette er jo noe de ansvarlige for nettstedet og moderatorer ganske enkelt kan styre om de ønsker det.

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Forøvrig hyggelig å se at Snekker'n endelig har noen som tar ham som et sannhetsvitne.

8450569[/snapback]

@Del:

Den var styyyyyg, men innenfor rimelighetens grenser.. :!:

Tror begge fronter her bør roe ned litt, men fra mitt ståsted er det de som bare har lovord om Vista som bør begrense seg mest.

Men det er kun min mening. :)

8450698[/snapback]

Vel om noen ønsker å bruke meg som sannhetsvitne eller ei er ikke interessant og hvorvidt noen bør begrense seg eller ei kan også diskuteres.

Personelig skriver jeg om mine personelige erfaringer etter å ha innstalert vista på nærmere 30 maskiner og jeg får bare beklage om det faller noen tungt for brystet at jeg ikke har møtt på problemer, men jeg kan desverre ikke sette meg ned å lyve for å behage noen :)

Del

Men Vistafantastene her er ikke intr i en saklig debatt om GNU/Linux, kun slenge dritt og fortelle hvor dårlig GNU/Linux er.

Jeg synes de skyter seg selv i foten med det, hvis Vista hadde vært så utrolig fantastisk som de sier, er det rart de må rakke ned på konkurrentene for å "tvinge" folk over på Vista

Vet ikke hvem du sikter til hær men jeg har iallefall ikke baksnakket GNU/linux ei heller har jeg prøvd å tvinge noen over på Vista,det må da være et fritt valg.

Det snakkes om å bakvaske, vel det er vel ingen som blir bakvasket mer en MS på forumet hær, der de blir fremstilt som langere ssom gir bort første dosen for så å tyne de avhengige osv osv.

Det jeg imidlertid ikke fatter er hvordan folk kan fordømme feks MS på denne måten,fortelle hvor ille de er og hvor bra alt annet er og så bruke MS sine produkter samtidig. Det er en dobbeltmoral uten sidestykke :hmm:

Lenke til kommentar
Vel om noen ønsker å bruke meg som sannhetsvitne eller ei er ikke interessant og hvorvidt noen bør begrense seg eller ei kan også diskuteres.

8451108[/snapback]

Beklager Snekker'n, du har min uforbeholdne unnskyldning. Jeg klarte simpelthen ikke dy meg for å dra deg inn, du stod så lagom til for hugg. Det var ikke vondt ment, bare at jeg vel har inntrykk av at du gjerne hopper inn i debatter med bevisst motsatt ståsted enn de andre i tråden

Endret av Del
Lenke til kommentar

8451108[/snapback]

Beklager Snekker'n, du har min uforbeholdne unnskyldning. Jeg klarte simpelthen ikke dy meg for å dra deg inn, du stod så lagom til for hugg. Det var ikke vondt ment, bare at jeg vel har inntrykk av at du gjerne hopper inn i debatter med bevisst motsatt ståsted enn de andre i tråden

8452103[/snapback]

Jeg er vant å stå for hugg så den er grei :)

nei jeg hopper ikke inn med bevist motsatt syn som andre,men jeg sier hva jeg og mange andre mener,desverre har det vært slik på dette forumet at andre ikke har tort å si hva de mener,dette spes i intel/amd tråder .

Dette har jeg fått bekreftet bla på min hjemmeside som på mystisk vis ble hacet når responsen var som størst :hmm: gjennom utallige mailer dær folk takker for at jeg tør si min og deres mening, synd at det er slik,men dog sant :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Snekker'n:

Blir du aldri lei?

Tips:

Vær forsiktig med å gjenta de samme argumentene i "favoritt-trådene/favoritt-subjects" så slipper du å enda opp som å bli oppfattet som dette :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
@Snekker'n:

Blir du aldri lei?

Tips:

Vær forsiktig med å gjenta de samme argumentene i "favoritt-trådene/favoritt-subjects" så slipper du å enda opp som å bli oppfattet som dette  :)

8452458[/snapback]

Lei av hva??

Si min mening?

fortelle hva som skjer??

Nei jeg blir aldrig lei av å prøve å formidle det jeg mener eller å formidle sannheten om ting som skjer .

At min mening dog ikke deles av alle,ikke bestandig er den riktige osv osv er en annen sak,men en kan ikke presse en gruppe til taushet fordi en ikke liker å høre deres meninger.

Jeg er før blitt beskyldt for Trolling og det som værre er av de som ikke liker å høre annet en sin egen mening,men om andre har blitt skremt bort så er jeg ikke like lettskremt , og når jeg i tillegg har erfart hvilken respons jeg har fått via mail så ser jeg klart behovet :hmm:

Lenke til kommentar
Snekker`n Postet i dag, 16:28

nei jeg hopper ikke inn med bevist motsatt syn som andre,men jeg sier hva jeg og mange andre mener,desverre har det vært slik på dette forumet at andre ikke har tort å si hva de mener,dette spes i intel/amd tråder .

Dette har jeg fått bekreftet gjennom utallige mailer dær folk takker for at jeg tør si min og deres mening, synd at det er slik,men dog sant 

Ja, det er jo ille i så fall. Jeg håper ikke du tror jeg lyver på meg feil i Vista fordi jeg skal være kul :p

Jeg bare konstaterer at jeg og mange andre opplever en del uregelmessigheter med Vista, og dette sett opp i mot fordelene man får kontra XP gjør at jeg ikke anbefaler Vista til alle og enhver i dag.

Og jeg har ikke vært opptatt av å rakke ned på MS for dette, fordi det er ikke veldig interessant for de som spør meg, altså blandt venner, familie osv. Det eneste de lurer på er om det virker helt uten problemer, og om alle programmene deres vil virke, og hva som er bedre, og om jeg syns det er verdt det.

Når du ikke har opplevd feil er det vel naturlig at du vil gi et annet råd, og det er greit for meg. Og om noen velger å tro at alle mine feil skyldes inkompetanse, er det jo noe arrogant vil jeg si, men greit nok det også. Jeg kan ikke bevise noe annet enn å poste feil-loggen. Men spar i alle fall meg for noe "jeg hater MS stempel" selv om jeg ikke er 100% ening med ditt syn. :)

Lenke til kommentar
pcp160, har du prøvd å sette opp TV-kortet ditt i linux?

8453203[/snapback]

Nei, har tittet på en reklamefilm for Linux-varianten av av Mediacenter (hva det nå het), og syns noe av det så bedre ut, og noe så dårligere ut enn hva som er i Vista Mediacenter. Siden denne stue-pc'n nå har dualboot- mulighet mellom Vista og XP har jeg vurdert å bytte ut XP med noe annet, for jeg kommer ikke til å gå tilbake til XP på den maskinen, det er i alle fall sikkert.

Jeg må si jeg syns Vista Mediacenter er svært bra når det virker skikkelig, men har som sagt desverre en del problemer på denne stue-pc'n. Den crasher og henger seg opp av og til. Og navigering i Mediacenter er relativt tregt syns jeg. Nvidiadriverne er ikke bra heller, og de nyeste fungerte ikke skikkelig mot min tv, som er en Sony Trinitron CRT, så måtte tilbake til de gamle. Har også litt trøbbel med fjernkontrollen (den handler på egen hånd.. :p ), men akkurat det kan nok være fordi jeg selv har laget Irremote.ini for å få Hauppage PWR 150 kontrollen til å virke i Mediacenter.

Tror nok forøvrig den typen bruk er noe som virkelig får satt Vista på prøve, masse store film og musikkfiler i masse forskjellige formater, samt veksling "on the fly" mellom forskjellige oppløsninger når jeg starter filmer osv er tydeligvis ikke så greit.

Ser ikke bort fra at jeg vil prøve noe Linux greier på den.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte er at jeg har samme kort, og har opplevd trøbbel med drivere faktisk i XP, mens linux-støtten er der, men ikke helt out-of-the-box. Den skulle vært lagt inn i linux-kjerna for lengst, men inneholder lukket kildekode, og da går det gjerne ikke så greit. Med Feisty har de jo laget eget opplegg for såkalte blobs, så der skal det funke ut av boksen:

https://help.ubuntu.com/community/Install_IVTV_Feisty

Lirc som er fjernkontroll softwaren skal også virke, hvor fjernkontrollen da skal konfigureres med "hauppauge", jeg har ikke giddet å satt det opp. MythTV ser OK ut, men det var også en del mikk-makk, og jeg er lat. For tiden "piper" jeg bare TV signalet rett til mediaplayer, i påvente av neste release av xawtv som vil støtte mpg strømmen som kommer ut av kortet, og er egentlig fornøyd med det.

Lenke til kommentar

pcp160 selvsagt tror jeg ikke at du lyver,jeg tror ikke noen lyver,og selvsagt er jeg klar over at folk opplever problemer av forskjellig art,noen knyttet til os,noen knyttet til tilbehør og noe til brukeren .

Poenget mitt er at jeg ikke har opplevd disse og derfor ikke kan fortelle om problemer,da må jeg isåfall lyve .

Men jeg kan love at jeg skal si fra om jeg opplever noe slikt :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg syns Vista Mediacenter er svært bra når det virker skikkelig, men har som sagt desverre en del problemer på denne stue-pc'n. Den crasher og henger seg opp av og til. Og navigering i Mediacenter er relativt tregt syns jeg.

8453467[/snapback]

Skal si meg enig der. Tanken bak det er godt men dessverre klartre de ikke å følge opp selve implementeringen. Har ikke testet Vista veldig mye ennå, men det første programmet som kræsjet var faktisk dette. Det bærer rett og slett preg av å være uferdig.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Jeg må si jeg syns Vista Mediacenter er svært bra når det virker skikkelig, men har som sagt desverre en del problemer på denne stue-pc'n. Den crasher og henger seg opp av og til. Og navigering i Mediacenter er relativt tregt syns jeg.

8453467[/snapback]

Skal si meg enig der. Tanken bak det er godt men dessverre klartre de ikke å følge opp selve implementeringen. Har ikke testet Vista veldig mye ennå, men det første programmet som kræsjet var faktisk dette. Det bærer rett og slett preg av å være uferdig.

8453703[/snapback]

Ja, jeg håper det vil komme noe reale fixer for Mediacenter. Vista på min laptop er som nevnt mer eller mindre problemfri, så der haster det ikke med noe SP1. Jeg mistenker at det er sånne som meg (som til nå har sendt inn 30-50 feilmeldinger som er Mediacenter-relaterte) som står for den virkelige betatestingen av Mediacenter. Med de relativt korte intervallene mellom betaversjonene av Vista tviler jeg litt på at særlig mange virkelig satte seg ned og koblet til tv, kofigurerte, la til biliotek, kanaler, tv-guide og brukte dette skikkelig under testen, og dermed oppdaget sporadiske feil.

Og uferdig er i grunn et passende ord, i det store og hele fungerer det ok, men jeg irriterer meg over ting som at mapper jeg sletter fra bibliotek ikke forsvinner, slik at absolutt alle bilder jeg har lagret dukker opp i galleri. Og at man ikke kan spesifisere undermapper på nettverksmaskiner virker også merkelig og unødvendig begrensende. Onlinemedier er det også lotto når man får på plass, noen får det dag en, mens hos andre dukker det plutselig opp etter en uke...

Men jeg gleder meg til dette blir så bra at jeg kan fjerne lcd-skjermen jeg har blitt nødt til å ha i nærheten av denne maskinen. Jeg kan nemlig gå i bios osv på tv'n, men etter enkelte crash finner Vista/Nvidia ut at den heller skal sende bildet til en ikke eksisterende monitor, enn til det eneste som faktisk er tilkoblet (tv'n).

@Del, Hauppauge er vel ikke kjent for å være av de raskeste med drivere, men det er nå nye drivere fra januar 07, som også er for XP (og Vista) til PWR150 og 500, om du skulle få lyst å prøve igjen.

Akkurat tv-kortet fungerer ganske fint i Vista, og det fungerer ut av boksen, minus fjernkontrol. :)

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen, men det er nok meget uaktuelt å gå over til MS. Jeg har riktignok en MS installasjon på en ekstra HD, men den har ikke vært boot'et opp på det jeg kan minnes. Vista DVD får jeg vel i posten om en stund uten at jeg verken har bedt om det eller betalt for det, og jeg har ingen planer om å installere det. Dessverre har samfunnet blitt slik at jeg helt ufrivillig har puttet penger for flere MS kopier enn jeg har tallet på rett i lomma på Bill. Skulle ønske noen av de pengene hadde blitt routet til linux utviklere istedet. Jeg er strålende fornøyd med linux, og får gjort alt jeg ønsker der.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Snakker om sola... I dag kom det endelig en oppdatering til Vista som tar for seg Mediacenter, og som skal fikse en god del feil.

Når jeg leser litt om den synes det enda mer riktig som Del sier, at dette er et noe uferdig produkt.

Microsoft;

The update also provides the following improvements:

• Online Media support has been added for Windows Media Center on 64-bit versions of Windows Vista Home Premium or Windows Vista Ultimate.

• Video Playlist support has been added for Windows Media Center Extenders.

• Improvements have been made to Online Media caching.

Mulig jeg misforstår (bruker ikke 64 bit selv) men det ser for meg ut som 64 bits versjonen av Vista ikke har hatt noe Online mediasupport i det hele tatt. Det er i såfall en vesentlig mangel...

Vel vel, det går rette veien da :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Liten rettelse, jeg har ikke hevdet at Vista er umoden, den er sikkert det, men det har jeg i grunnen ingen erfaring med. Derimot har jeg hevdet at jeg er overbevist om at Vista vil bli bra. En liten nyanseforskjell.. Jeg har i grunnen ikke hevdet at MS er dårlig i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...