Gå til innhold

Uaktuelt å oppgradere til Vista

Anbefalte innlegg

For meg virker Vista atskillig kjappere enn XP på mine maskiner.

Alle programmene jeg bruker fungerer i Vista, selv små sære programmer har jeg bruker kjører glatt i Vista.

Er nettverksytelsen bedre i XP??

Jeg synes det er motsatt da, den trådløse støtten i Vista fungerer bedre og kjappere for meg enn XP.

Feks ved avspilling av film ifra den stasjonære til den bærbare, raskere når jeg blar i filer på den stasjonære ifra den bærbare.

Liker Aero, sidebar, bedre støtte for bærbare, media senter, Age Of Empires III (stort sett eneste spillet jeg spiller)flyter bedre på Vista enn XP+++

Hvorfor skulle jeg ikke oppgradere??

8443224[/snapback]

Varier sikkert fra maskin til maskin, med ytelse og oppløsning, jeg har ikke en spesielt svak maskin, men Vista ser ut til å streve med oppløsningen jeg kjører.

Jeg får vesentlig dårligere ytelse på LAN.

Sidebar hadde jeg litt tiltro til, men virker foreløpig for lite fleksibelt, jeg foretrekker heller 3djeparts-programmer som gjør jobben bedre (for øyeblikket).

Om du føler at forbedringene du snakker om er verd prisen, så for all del, bare oppgrader. Min personlige mening er at det ikke er verd det i dag.

AtW

8443337[/snapback]

Vel, jeg kjører Vista på en Dimension 4600, 1,5 ram, 2,8 P4, 7600 gs, 1280x1024 crt, Latitude D810 2 gb ram, 2 ghz pentium m, Ati X600, 1680x1050.

Kjører Aero glatt å problemfritt på begge.

Hva er det som gjør Sidebar lite fleksibelt?

Synes det er genialt, kjører sidebar med radio, vær, rss feeds,overvåkning av nettverk, cpu, minne, hd, snarveier, +++

Det finnes jo så utrolig mange gadgets, og om du ikke finner akkurat det du er på jakt etter kan du ja lage en selv=)

På begge mine maskiner idler maskinene med en minnebruk på ca 520-530 mb, noen ganger mindre.

Det synes jeg ikke er ille, med tanke på alt på alt som kjører på sidebar feks.

8443438[/snapback]

Du har relativt lav oppløsning på begge, det kan være forklaringen.

Sidebar er lite fleksibelt fordi hvert enkelt element bare flyter rundt om man ikek har det på siden (man kan ikke flytte det i grupper), fordi det er få instillingsmuligheter på de fleste gadgetene, og fordi man i liten grad kan bestemmer størrelsen på de.

Samurize og XP sammen bruker langt mindre minne enn det.

AtW

8443712[/snapback]

Hehe, 1680x1050 er vel ikke relativt lav oppløsning da=)

Hvilken oppløsning kjører du da?

Om du ikke er fornøyd med gadgetsene kan du jo bare lage de selv da, med de instillingsmulighetene du ønsker.

Jeg foretrekker å ha de på høyresiden av skjermen da, men skjønner hva du mener..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at maskinen til Hansen er blitt så ustabil, og treg og at han ikke får programmene sine til å funke kan like gjerne være Hansens totale inkompetanse når det gjelder installasjon av maskinvare og programvare, like mye som at maskinen til Pettersen som funker så mye bedre med Vista kan skyldes at han hadde en crappy XP-installasjon som hadde godt av en re-installajon uansett.

8443780[/snapback]

Hehe, som jeg skulle sagt det selv, trur nok 90% av problemene kommer av den som sitter foran tastaturet.

Å da anbefales Vista, mindre sjangse for at folk som har ikke peiling klarer rote det til.

Les eks UAC.

Lenke til kommentar
Er det noe poeng å diskutere dette temaet videre? De som absolutt vil oppgradere gjør det uansett, og de som absolutt ikke vil oppgradere lar være, og de som er i tvil blir neppe noe særlig klokere, hverken av diskusjonen om det statistiske grunnlaget eller av alle de sprikende erfaringene som er fremlagt.

Det at maskinen til Hansen er blitt så ustabil, og treg og at han ikke får programmene sine til å funke kan like gjerne være Hansens totale inkompetanse når det gjelder installasjon av maskinvare og programvare, like mye som at maskinen til Pettersen som funker så mye bedre med Vista kan skyldes at han hadde en crappy XP-installasjon som hadde godt av en re-installajon uansett.

8443780[/snapback]

selvsagt kan det være årsaken,men jeg faller vel heldigvis utenom begge da jeg sammenligner osene på samme maskin dær de er innstalert samtidig, ergo ingen gamle utgaver mot nye :thumbup:

Lenke til kommentar

Om du ikke er fornøyd med gadgetsene kan du jo bare lage de selv da, med de instillingsmulighetene du ønsker.

Jeg foretrekker å ha de på høyresiden av skjermen da, men skjønner hva du mener..

8443783[/snapback]

Kanskje ikke lavt, men i beste fall middels. eg kjører 3200*1200.

Å lage gadgets selv tar relativt lang tid om du ikke skal gjøre enkle ting.

Det kan du med samurize også (ha det på høyre side), men det er jo bra for deg, om man liker hvordan ting tilfeldigvis er er sidebar fin, det er når man vil ha det litt annerledes at den manglende fleksibiliteten blir et problem. Og det er synd, i mine øyne hadde det ikke gjrt noe om dette var i OSet istedet for en bøling widgetprogram.

AtW

Lenke til kommentar

8443783[/snapback]

Det kan du med samurize også (ha det på høyre side), men det er jo bra for deg, om man liker hvordan ting tilfeldigvis er er sidebar fin, det er når man vil ha det litt annerledes at den manglende fleksibiliteten blir et problem. Og det er synd, i mine øyne hadde det ikke gjrt noe om dette var i OSet istedet for en bøling widgetprogram.

AtW

8443908[/snapback]

Hvilket skjermkort har du da?

Vil vel våge å påstå at oppløsningen du kjører er nokså uvanlig da

Å absolutt ikke noe man kan bruke som representativt for Vista brukere, så å bedømme aero etter det synes jeg blir litt feil.

Lenke til kommentar

8443783[/snapback]

AtW

8443908[/snapback]

Å absolutt ikke noe man kan bruke som representativt for Vista brukere, så å bedømme aero etter det synes jeg blir litt feil.

8443968[/snapback]

Jeg listet opp mine grunner til at jeg ikke liker Vista, så spant diskusjonen utifra det. Andre kan ha andre oppsett og/eller erfaringer. Jeg har et 6600 GT, som var et greit skjermkort for sin tid, og fortsatt kjører de fleste moderne spill ok, jeg synes det bør være nok til å drive et OS.

AtW

Lenke til kommentar

8443783[/snapback]

AtW

8443908[/snapback]

8443968[/snapback]

Jeg listet opp mine grunner til at jeg ikke liker Vista, så spant diskusjonen utifra det. Andre kan ha andre oppsett og/eller erfaringer. Jeg har et 6600 GT, som var et greit skjermkort for sin tid, og fortsatt kjører de fleste moderne spill ok, jeg synes det bør være nok til å drive et OS.

AtW

8443995[/snapback]

Klarer det ikke drive Vista da?

Du trenger ikke aero for å kjøre Vista da=)

Å ettersom jeg forstår av tidligere innlegg funket vel aero også?

EDIT

Nå er ikke det jeg skriver her, direkte rettet mot deg da, du må ikke misforstå meg dithen=)

Endret av sony123
Lenke til kommentar

EDIT

Nå er ikke det jeg skriver her, direkte rettet mot deg da, du må ikke misforstå meg dithen=)

8444024[/snapback]

Sprøs jo hva du legger i å "drive", det går merkbart mindre snappy enn i XP, og det gjør forsåvidt 2d-sintillingene i vista også, virker ikke som de har fokusert så mye på de (?)

AtW

Lenke til kommentar

EDIT

8444024[/snapback]

Sprøs jo hva du legger i å "drive", det går merkbart mindre snappy enn i XP, og det gjør forsåvidt 2d-sintillingene i vista også, virker ikke som de har fokusert så mye på de (?)

AtW

8444040[/snapback]

Etter som jeg forstår er det en stund siden du avinstallerte vista?

Jeg merket en veldig forskjell i spill, med de nyeste skjermkort driverne.

Både på ATI og Nvidia. som nylig har kommet med nye drivere.

Etter min mening har du gitt Vista på båten for raskt=))

du må huske på at Vista var nytt da du prøvde, og de eksellente skjermkort produsentene kan vel ikke akkurat beskyldes for å ha vært raske med skjermkortdrivere.

Er nok enda ett stykke igjen før de er optimale for Vista, selv om jeg synes de fungerer meget bra nå.

Men det er bare min mening da..

Lenke til kommentar

du må huske på at Vista var nytt da du prøvde, og de eksellente skjermkort produsentene kan vel ikke akkurat beskyldes for å ha vært raske med skjermkortdrivere.

Er nok enda ett stykke igjen før de er optimale for Vista, selv om jeg synes de fungerer meget bra nå.

8444075[/snapback]

Kjører fortsatt Vista jeg (ihvertfall på den nevnte maskinen), så mye dårligere er det ikke at jeg gidder å ta en ny runde med reinstallering for å slippe det.

AtW

Lenke til kommentar

8444075[/snapback]

Kjører fortsatt Vista jeg (ihvertfall på den nevnte maskinen), så mye dårligere er det ikke at jeg gidder å ta en ny runde med reinstallering for å slippe det.

AtW

8444099[/snapback]

Hehe, du gjør det ja..

Så da er du altså ikke såå misfornøyd som du kan oppfattes som altså=)

Lenke til kommentar

Hehe, du gjør det ja..

Så da er du altså ikke såå misfornøyd som du kan oppfattes som altså=)

8444140[/snapback]

Jeg synes ikke jeg har gitt inntrykk av å være sååå misfornøyd, for å sitere meg selv fra tidligere i tråden: "Jeg synes ikke Vista er forferdelig dårlig, jeg synes bare det har veldig lite ny funksjonalitet som er nyttig. Og dermed ikke verd det.."

AtW

Lenke til kommentar

8443780[/snapback]

Hehe, som jeg skulle sagt det selv, trur nok 90% av problemene kommer av den som sitter foran tastaturet.

Å da anbefales Vista, mindre sjangse for at folk som har ikke peiling klarer rote det til.

Les eks UAC.

8443821[/snapback]

Det er jo et populært argument, og det er sikkert en del sannehet i det også. Men jeg har vondt for å tro at jeg selv er totalt inkompetent på min media-pc, mens jeg er helt proff på laptop, og sånn midt i mellom på kontor/spill-pc...

Jeg har nemlig helt forskjellig problembilde på de forskjellige maskinene, laptop tilnærmet problemfri, mens stue-pc'n desverre har relativt mye feil (det meste av dette er da Mediacenter relatert). Bare for å ha nevnt det var ikke den loggen jeg la inn sammenliknbart med XP's hendelsesliste, men stoppfeil der man sender inn data til MS, og av og til får svar tilbake.

Og igjen, om det er driverproblemer eller ikke spiller jo veldig liten rolle for mannen i gata når dritten har hengt seg opp. Og det er vel det vi diskutere her, om mannen i gata skal oppgradere nå eller ikke. Jeg sier nei, ikke nå. Personlig for eget bruk er det ja.

Lenke til kommentar
Og igjen, om det er driverproblemer eller ikke spiller jo veldig liten rolle for mannen i gata når dritten har hengt seg opp. Og det er vel det vi diskutere her, om mannen i gata skal oppgradere nå eller ikke. Jeg sier nei, ikke nå. Personlig for eget bruk er det ja.

Nja det kommer helt ann på,fordi de fleste jeg har oppdatert til er mannen i gata og om de ikke sitter med utstyr fra steinalderen så går det som regel greit å finne drivere, du kan si at det meste som er nyere enn 3 år er det ikke noe problemer med, i tillegg vet vi jo (iallefall min erfaring) at mannen i gata ofte har utstyret til det er for gammelt og så kasserer hele dritten og kjøper nytt og på nytt utstyr er det overhode ingen problemer å finne drivere,iallefall har ikke jeg oppdaget det :)

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje vi snakker litt rundt hverandre her nå Snekker'n, jeg har ikke hatt noe spesielle problemer med å finne drivere til mine maskiner. Den maskinen jeg har mest tull med er en 3,2Ghz P4, P915chipset, sata, og 6600GT pci-e grafikk, PWR150 tv-kort, alt vannkjølt og uklokket. Den er hverken ny eller gammel vil jeg si.

Jeg nevnte det med drivere som svar til at drivere er årsaken til mye av problemene. Ikke manglende drivere, men dårlige drivere. Hvis du da klarer å se forbi dine vellykkede installasjoner, og tenke deg at det er en god del folk som opplever det samme som meg, så er det revnende likegyldig hvem sin skyld det er, eller om XP var værre da den kom, når tv-opptaket ikke ble noe av, fordi maskinen crashet midtveis under opptak. Poenget er at det skjer, og min påstand, som du muligens da ikke er enig i er at det også skjer lettere i Vista enn i XP akkurat pr idag.

Det vi vel kanskje er enige om er at jeg tror dette vil bli bedre i løpet av de kommende mnd, både med bedre drivere fra produsenter, og ikke minst pga SP1 til Vista. Sistnevnte da er helt unødvendig for deg og de maskinene du har installert på, men jeg har stor tro på at de vil hjelpe meg en hel del på stabilitet og feil.

Lenke til kommentar
Jeg tror kanskje vi snakker litt rundt hverandre her nå Snekker'n, jeg har ikke hatt noe spesielle problemer med å finne drivere til mine maskiner. Den maskinen jeg har mest tull med er en 3,2Ghz P4, P915chipset, sata, og 6600GT pci-e grafikk, PWR150 tv-kort, alt vannkjølt og uklokket. Den er hverken ny eller gammel vil jeg si.

Jeg nevnte det med drivere som svar til at drivere er årsaken til mye av problemene. Ikke manglende drivere, men dårlige drivere. Hvis du da klarer å se forbi dine vellykkede installasjoner, og tenke deg at det er en god del folk som opplever det samme som meg, så er det revnende likegyldig hvem sin skyld det er, eller om XP var værre da den kom, når tv-opptaket ikke ble noe av, fordi maskinen crashet midtveis under opptak. Poenget er at det skjer, og min påstand, som du muligens da ikke er enig i er at det også skjer lettere i Vista enn i XP akkurat pr idag.

Det vi vel kanskje er enige om er at jeg tror dette vil bli bedre i løpet av de kommende mnd, både med bedre drivere fra produsenter, og ikke minst pga SP1 til Vista. Sistnevnte da er helt unødvendig for deg og de maskinene du har installert på, men jeg har stor tro på at de vil hjelpe meg en hel del på stabilitet og feil.

8446700[/snapback]

Joda feil kan oppst og det kan oppstå med alt og mitt poeng er at feil som regel oppstår pga dårlige eller manglende drivere og det blir da feil å skylde på oset,her må en skylde på de som leverer dette.

Så kan selvsagt et os forårsake feil det også,det kan en heller ikke gardere seg mot,desverre,men siden jeg sitter med flere maskiner her som kjører 24/7 så må jeg få legge til at jeg ikke har opplevd slike feil med Vista siden jeg innstalerte dette,men jeg har opplevd feil på maskin med XP i samme tidsrom, og nettop derfor kan jeg ikke si at en ikke skal oppgradere til Vista,hvordan kan jeg det når det er XP jeg har opplevd feil på.

En ting til, det jeg uttaler meg på grunnlag av er mine egne erfaringer og jeg mener jeg har rimelig bra med erfaringe her,ja tror faktisk jeg er en av de med mest erfaring i denne tråden siden jeg faktisk nærmer meg 30 maskiner med Vista innstalert .

Selvsagt ingenting er perfekt,XP tok vel ca 1 år før det blle brukanes og selv i dag mener jeg Vista er bedre enn XP noe som faktisk er meget bra om en ser på hvor lang levetid disse to har hatt.

For meg er Vista det os fra MS jeg har hatt minst trøbbel med,ja jeg vil påstå at det er milevis foran hva XP var da det kom.

Men som sagt alt kan bli bedre :)

Lenke til kommentar
Men linuxfantastene her er ikke intr i en saklig debatt om Vista, kun slenge dritt og fortelle hvor dårlig Vista er.

Jeg synes de skyter seg selv i foten med det, hvis Linux hadde vært så utrolig fantastisk som de sier, er det rart de må rakke ned på konkurrentene for å "tvinge" folk over på linux.

8442986[/snapback]

Men Vistafantastene her er ikke intr i en saklig debatt om GNU/Linux, kun slenge dritt og fortelle hvor dårlig GNU/Linux er.

Jeg synes de skyter seg selv i foten med det, hvis Vista hadde vært så utrolig fantastisk som de sier, er det rart de må rakke ned på konkurrentene for å "tvinge" folk over på Vista

Forøvrig hyggelig å se at Snekker'n endelig har noen som tar ham som et sannhetsvitne.

Lenke til kommentar
Men linuxfantastene her er ikke intr i en saklig debatt om Vista, kun slenge dritt og fortelle hvor dårlig Vista er.

Jeg synes de skyter seg selv i foten med det, hvis Linux hadde vært så utrolig fantastisk som de sier, er det rart de må rakke ned på konkurrentene for å "tvinge" folk over på linux.

8442986[/snapback]

Men Vistafantastene her er ikke intr i en saklig debatt om GNU/Linux, kun slenge dritt og fortelle hvor dårlig GNU/Linux er.

Jeg synes de skyter seg selv i foten med det, hvis Vista hadde vært så utrolig fantastisk som de sier, er det rart de må rakke ned på konkurrentene for å "tvinge" folk over på Vista

Forøvrig hyggelig å se at Snekker'n endelig har noen som tar ham som et sannhetsvitne.

8450569[/snapback]

Hehe.. Når har jeg slengt dritt om Linux?

Jeg synes ikke at absolutt alle tråder om Vista er rette arenaen for å diskutere Vista vs GNU\Linux.

For å si det sånn, jeg hadde overhodet ikke tenkt oppgradere til Vista.

Men når jeg på dette nettstedet leser kun negativt om det, og alle diskusjonene her ender med at Linux leiren svartmaler Vista så til de grader, måtte jeg bare prøve Vista da.

For å se om det var så dårlig som enkelte skal ha det til.

Og det synes jeg virkelig ikke at det var..

Jeg kunne nok installert å prøvd Linux å, men får litt avsmak når jeg ser hvilke metoder, og skremsels propaganda som blir brukt.

Så du kan oppsummere dette med at pga dere, og deres ensidige skremselspropaganda og svartmaling fikk Microsoft solgt 14 nye lisenser til Vista pr idag.

Å man kan trygt si at dere løper konkurrentens ærend med denne enorme svartmalingen.

Hadde jeg vært dere hadde jeg heller brukt tiden på å få frem hva\ hvordan Linux funker, objektive diskusjoner feks Linux vs Vista uten all svartmaling og skremselspropaganda.

For som jeg fant ut, Vista er ikke så dårlig som dere skal ha det til, ei heller er skremmebildet om feks Palladium reelt for Vista.

Å dette vil jo folk som prøver Vista finne ut, å hva skjer da?

Vel, kan vel si det sånn at dere står igjen med veldig liten troverdiget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

8450569[/snapback]

@Del:

Den var styyyyyg, men innenfor rimelighetens grenser.. :!:

Tror begge fronter her bør roe ned litt, men fra mitt ståsted er det de som bare har lovord om Vista som bør begrense seg mest.

Men det er kun min mening. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hehe.. Når har jeg slengt dritt om Linux?

Du gjorde det da du indirekte hevdet at det å finne en distro som støttet din tre år gamle maskin var vanskelig, ellers hadde jeg ikke deltatt her. Du gjorde det på nytt da du hevdet at "linuxfantastene" slengte dritt, enhver med litt gangsyn vil vel se at saklig debatt er det mest av i Linux leiren, selv om det er litt fanatiske holdninger i begge leire.

Jeg synes ikke at absolutt alle tråder om Vista er rette arenaen for å diskutere Vista vs GNU\Linux.

Det har kanskje vært i overkant mye ja, men det har jo skapt litt liv i forumet også da.

For å si det sånn, jeg hadde overhodet ikke tenkt oppgradere til Vista.

Men når jeg på dette nettstedet leser kun negativt om det, og alle diskusjonene her ender med at Linux leiren svartmaler Vista så til de grader, måtte jeg bare prøve Vista da.

Beklager, jeg tror deg ikke. Personlig har jeg forøvrig ikke rakket ned på Vista, jeg er sikker på at det kommer seg når de får luket ut barnesykdommene. Derimot har jeg sett flere i Vista leiren komme dragende med bug rapporter fra beta versjoner av Feisty som bevis på hvor dårlig det er, uten å lese til bunnen av bug-rapporten som viser at det ble løst i tide før RC versjonen.

Jeg kunne nok installert å prøvd Linux å, men får litt avsmak når jeg ser hvilke metoder, og skremsels propaganda som blir brukt.

En smule overdrevet kanskje?

Så du kan oppsummere dette med at pga dere, og deres ensidige skremselspropaganda og svartmaling fikk Microsoft solgt 14 nye lisenser til Vista pr idag.

Neppe.

Å man kan trygt si at dere løper konkurrentens ærend med denne enorme svartmalingen.

Hadde jeg vært dere hadde jeg heller brukt tiden på å få frem hva\ hvordan Linux funker, objektive diskusjoner feks Linux vs Vista uten all svartmaling og skremselspropaganda.

Jeg tror vel heller det øler bevisstheten rundt alternativet, og at flere vil prøve. For noen passer det, for andre ikke. Det eneste jeg er opptatt av er at de som vil trives best i GNU/Linux får øynene opp for det, og hvis det medfører at jeg må snakke til rette idioter innimellom som prøver å svartmale, så får det være så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...