Gå til innhold

P5B-E PLUS vil ikke POSTe

Mixy

Anbefalte innlegg

Hei

Har problemer med at jeg ikke får bootet PC'n min. Speccs står i signaturen, hvis det skulle være av interesse. Uansett, av og til får jeg bootet den. Slik jeg ser det er det helt random når den vil boote og ikke. Og når den først booter, eller bare jeg får det ene pipet, så er alt OK, og PC'n kan kjøre i uker uten at den har problemer. Derfor tviler jeg på at det er fordi jeg har dratt overklokkingen for langt :/

Noen få ganger får jeg det ene pipet, andre ganger får jeg en "feilkode"... "- . . ." Veit ikke hvordan man skriver det, en lang, etterfulgt av tre korte. Denne feilmeldingen kommer også bare innimellom. Som oftest er det ikke en lyd. Alt høres riktig ut, harddisker starter, alle vifter kjører etc. Men mangler respons fra hovedkortet. Derfor den ligger i denne kategorien på forumet.

Det som også er rart er at av og til etter den feilkoden som jeg får (lang, kort, kort, kort), så hender det at jeg får ett pip til (ikke inne i feilkoden, men ett par sekunder etterpå), og maskinen booter normalt.

Jeg skjønner ikke dritten, for alt virker som sagt helt tilfeldig. Klarer ikke se noen sammenheng med de forskjellige utfallene jeg får. Når jeg ikke får det ene pipet, holder jeg av knappen inne, og prøver på nytt. Det går som regel etter ett par forsøk, men av og til kan det ta _veldig_ lang tid :(

En kjapp oppsummering av de utfallene jeg får:

1. Ingen respons, alt starter som det skal, vifter, HDD. Men får ikke noe pip, og dermed ikke noe skjermbilde

2. Jeg får en feilkode: (lang, kort, kort, kort). Fortsatt null skjermbilde

3. Jeg får en feilkode: (lang, kort, kort, kort), men noen sekunder etterpå kommer det ett pip til, og maskinen booter normalt.

4. Ett pip, normal boot.

Har vanskelig for å skjønne detta, da systemet ellers er dønn stabilt, kan som sagt kjøre det i flere hundre timer uten at det fryser/kræsjer/booter eller lignende.

PS: Sikkert en drøss med skrivefeil, har hatt lite søvn i det siste :p:love: TG07 :love:

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeok. Takk for svar :)

Men det hjalp egentlig lite. Det er jo rart at jeg først får den feilmeldingen, så booter den, og av og til ikke.

Hvis det da skulle være minne som forårsaker dette, noe jeg kan gjøre? Bytte av minne er uaktuelt :p

Lenke til kommentar

Jeg har satt volten på minne manuelt ja. For øyeblikket står den på 2.15V. Eller dvs, nå står den på auto, ettersom jeg nettop resatt BIOS. Men da kjører jo også brikkene på 533Mhz.

Ser ut som om den booter bedre nå med standard BIOS, skal teste litt mer. Skal også teste memtest86+, finnes den på UBCD?

Lenke til kommentar

Da har jeg bootet nok til å forstå at den fungerer feilfritt ved standard BIOS settings :/

Er det noe jeg gjør feil under overklokkingen? Syns det høres rart ut. Har kjørt den stabilt på 3,3Ghz før, gikk ned til 3,0Ghz da jeg fikk mer minne, men den var jo dønn stabil alltid.

Lenke til kommentar

Jeg vet de er laget for 2.3V 4-4-4-12 :p Men de blir veldig varme dersom jeg kjører de på 2.3V (har ikke annen temperatur enn at jeg vet de er varme, har tatt på de ;))

Nå var den enda mer vrang enn det den pleier å være, så når jeg endelig fikk bootet, gikk jeg inn i BIOS og resatte det (booter 100% stabilt da). Orket ikke ta sjansen på memtest :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...