Mixy Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Hei Har problemer med at jeg ikke får bootet PC'n min. Speccs står i signaturen, hvis det skulle være av interesse. Uansett, av og til får jeg bootet den. Slik jeg ser det er det helt random når den vil boote og ikke. Og når den først booter, eller bare jeg får det ene pipet, så er alt OK, og PC'n kan kjøre i uker uten at den har problemer. Derfor tviler jeg på at det er fordi jeg har dratt overklokkingen for langt :/ Noen få ganger får jeg det ene pipet, andre ganger får jeg en "feilkode"... "- . . ." Veit ikke hvordan man skriver det, en lang, etterfulgt av tre korte. Denne feilmeldingen kommer også bare innimellom. Som oftest er det ikke en lyd. Alt høres riktig ut, harddisker starter, alle vifter kjører etc. Men mangler respons fra hovedkortet. Derfor den ligger i denne kategorien på forumet. Det som også er rart er at av og til etter den feilkoden som jeg får (lang, kort, kort, kort), så hender det at jeg får ett pip til (ikke inne i feilkoden, men ett par sekunder etterpå), og maskinen booter normalt. Jeg skjønner ikke dritten, for alt virker som sagt helt tilfeldig. Klarer ikke se noen sammenheng med de forskjellige utfallene jeg får. Når jeg ikke får det ene pipet, holder jeg av knappen inne, og prøver på nytt. Det går som regel etter ett par forsøk, men av og til kan det ta _veldig_ lang tid En kjapp oppsummering av de utfallene jeg får: 1. Ingen respons, alt starter som det skal, vifter, HDD. Men får ikke noe pip, og dermed ikke noe skjermbilde 2. Jeg får en feilkode: (lang, kort, kort, kort). Fortsatt null skjermbilde 3. Jeg får en feilkode: (lang, kort, kort, kort), men noen sekunder etterpå kommer det ett pip til, og maskinen booter normalt. 4. Ett pip, normal boot. Har vanskelig for å skjønne detta, da systemet ellers er dønn stabilt, kan som sagt kjøre det i flere hundre timer uten at det fryser/kræsjer/booter eller lignende. PS: Sikkert en drøss med skrivefeil, har hatt lite søvn i det siste TG07 Takker for svar Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 1 langt og 3 korte pip betyr minnerelatert feil. (det er vel Ami BIOS på P5B-kort). Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Jeok. Takk for svar Men det hjalp egentlig lite. Det er jo rart at jeg først får den feilmeldingen, så booter den, og av og til ikke. Hvis det da skulle være minne som forårsaker dette, noe jeg kan gjøre? Bytte av minne er uaktuelt Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Prøv å sett volten på rammen manuelt. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Du skriver ikke om du har teste memtest86+? Boot med en brikke. Endret 8. april 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Jeg har satt volten på minne manuelt ja. For øyeblikket står den på 2.15V. Eller dvs, nå står den på auto, ettersom jeg nettop resatt BIOS. Men da kjører jo også brikkene på 533Mhz. Ser ut som om den booter bedre nå med standard BIOS, skal teste litt mer. Skal også teste memtest86+, finnes den på UBCD? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Ja vanlig problem det etter reset av bios. Test volt-mzh innstillinger etter reset av bios med memtest. Jeg booter aldrig windows viss memtest får feil. Liker ikke de blåskjermene så godt. http://www.memtest.org/#downiso Endret 9. april 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Da har jeg bootet nok til å forstå at den fungerer feilfritt ved standard BIOS settings :/ Er det noe jeg gjør feil under overklokkingen? Syns det høres rart ut. Har kjørt den stabilt på 3,3Ghz før, gikk ned til 3,0Ghz da jeg fikk mer minne, men den var jo dønn stabil alltid. Lenke til kommentar
no___________ Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Første du gjere er å: 1. Oppdater BIOS'en til nyeste versjon. 2. 2.3 Volt Spenning på minnet i overklokket tilstand. 3. Evnt 5-5-5-5-15 instillinger på minnet og ikke rør de andre instillinger. Lykke til. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 BIOS er oppdatert. Jeg kjørte på 2.3V, og fikk ikke startet. Timmings er 5-6-6-15. Ingen andre instillinger ble rørt, utenom da FSB, og vCore Lenke til kommentar
no___________ Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Meget rart, de skal boote på 2.3V på 4-4-4-12 instillinger på 800MHz. Prøv å reinstaller biosen og så clear den rett etter install og prøv då. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Jeg vet de er laget for 2.3V 4-4-4-12 Men de blir veldig varme dersom jeg kjører de på 2.3V (har ikke annen temperatur enn at jeg vet de er varme, har tatt på de ) Nå var den enda mer vrang enn det den pleier å være, så når jeg endelig fikk bootet, gikk jeg inn i BIOS og resatte det (booter 100% stabilt da). Orket ikke ta sjansen på memtest :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå