kasey Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Skal kjøpe meg to høytalere, begge er på 125W@4Ohm, og en forsterker/reciver på 100W@8Ohm(x6), er det slik at ved 4Ohm får jeg 200W elr rundt d? Oki.. ingen svar enda. Tenker enten på Sony elr Pioneer(Recivere) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320573 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325344 Er det noe å satse på? Skal koble Dynavoice F6 høytalere(125W) Holder det med "falske" 100W@8Ohm? Har også tenkt på PA forsterkere, er PA forsterkere like gode som Hi-Fi da? hvis ikke hvor dårli lyd-kvalitet leverer de da?(Tenker på sjølve forsterkeren da) Endret 6. april 2007 av kasey Lenke til kommentar
bruno Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Skal kjøpe meg to høytalere, begge er på 125W@4Ohm, og en forsterker/reciver på 100W@8Ohm(x6), er det slik at ved 4Ohm får jeg 200W elr rundt d? Oki.. ingen svar enda. Tenker enten på Sony elr Pioneer(Recivere) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320573 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325344 Er det noe å satse på? Skal koble Dynavoice F6 høytalere(125W) Holder det med "falske" 100W@8Ohm? Har også tenkt på PA forsterkere, er PA forsterkere like gode som Hi-Fi da? hvis ikke hvor dårli lyd-kvalitet leverer de da?(Tenker på sjølve forsterkeren da) 8318271[/snapback] Svært få om noen forsterkere i det hele tatt yter det dobbelte i 4ohm i forhold til 8 ohm, mest sannsynlig er vel 120 - 150 watt. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Står ikke noe om strømtrekk på sonyn, men pioneers med sinde 320W vil jeg tro ikke er noe særlig tess. Du får vel NAD 219 elle noe i den duren til den prisen (muligens brukt), da får du en mye bedre forsterker! Endret 6. april 2007 av ManagHead Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Du burde i hvertfall ikke bruke PA-forsterker på F6, muligheten for sprenging er alt for stor. Men du trenger ingen NAD for å gjøre F6 fornøyd, både Sonyen og Pioneeren kan drive dem så det høres ok ut og høyt nok. Men vil du ha full kontroll over lyden er det nok smartere å se etter noe brukt eller i det minste noe med mer krefter. Lenke til kommentar
kasey Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Tenker ikke å kjøpe brukt.. kikket på finn.no, og det er forstatt dyrt å kjøpe Harman Kordon, dårlig kvalitet er det også tror jeg, alle som selger Harman Kordon på finn sier at de har vært på hi-fi senteret 2-3 ganger pga. reparasjon.. Og NAD er like stygge og plastikaktige som PA.. Skal ha anlegget i stua, så tenker ikke på "Ferrari som ser ut som en Lada".. Jeg skal bestille Sony, skal sende tilbake vis jeg ikke kommer til å like den. Men en ting til, Watt var oppgidd i rms på F6, 125W-RMS@4Ohm, da går det sikert bra med en PA forsterker på 150-250W tenker jeg.. Takk for svar! Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Nad stygt sier du? Jaja, alle har vel sine meninger. Lenke til kommentar
kasey Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Nad stygt sier du? Jaja, alle har vel sine meninger. 8320463[/snapback] Den var ganske ok! Men den koster ikke 2-3k, og finnes ikke brukt Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Nei, du har vel ett poeng der! http://avforum.no/avtorget/showproduct.php...t=16843&cat=all Altså, en slik, NAD 216, tror jeg passer fint for deg. Og den finnes i ønsket prisområdet (brukt). 2-2,5k for en slik i bra stand tror jeg er et brukbart kjøp Endret 6. april 2007 av ManagHead Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Tenker ikke å kjøpe brukt.. kikket på finn.no, og det er forstatt dyrt å kjøpe Harman Kordon, dårlig kvalitet er det også tror jeg, alle som selger Harman Kordon på finn sier at de har vært på hi-fi senteret 2-3 ganger pga. reparasjon.. Og NAD er like stygge og plastikaktige som PA.. Skal ha anlegget i stua, så tenker ikke på "Ferrari som ser ut som en Lada".. Jeg skal bestille Sony, skal sende tilbake vis jeg ikke kommer til å like den. Men en ting til, Watt var oppgidd i rms på F6, 125W-RMS@4Ohm, da går det sikert bra med en PA forsterker på 150-250W tenker jeg.. Takk for svar! 8320444[/snapback] Når jeg hører PA så tenker jeg på litt sterkere saker som 2000 watt og den slags.Er vel litt for vant til sakene fra den lokale fritidsklubben og diverse Det der funker nok helt fint det. Men er da ikke vanskelig å finne gode Harman Kardon til under 3000. Som her eller her. Lenke til kommentar
kasey Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 (endret) NAD 320-BEE vs HK 3470? http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=96...1&pos=23&tot=51 http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=97...&tot=695&page=4 Hva er peak watt på HK 3470? Det står at at NAD er på 2x50W@8Ohm kontinuell, og 2x160W@4Ohm dynamisk. Hvor mange dynamiske watt er HK 3470 på(@4Ohm)? Hva er dynamisk og hva er kontinuell effekt? Er det samme som PEAK og RMS? Hvor mange watt er "peak" for Dynavoice F6? hvis de er på 125RMS WATT i 4Ohm. Endret 6. april 2007 av kasey Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Det du må se på er følsomheten. Den er oppgitt i dB/w/m. Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Sony leverer ihvertfall ikke strømsterke forsterkere i den prisklassen. Det kan jeg skrive under på, har testet en del Sony-produkter opp gjennom tidene. Lenke til kommentar
kasey Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 OKi, da utsetter jeg kjøpet. Skal til Tyskland om 2 måneder, der skal jeg kjøpe H/K høytalere(125RMS/320PEAK) og H/K stereo forsterker(2x150W) til under 2000kr... Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Hørt at H/K skal ha ganske gode priser der nede ja En kar på AV-forum som sa han fikk kjøpt der nede til halvparten av veiledende pris i Norge Lenke til kommentar
kasey Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Ja sant d. Ska du ha noe fra Tyskland, så bare PM meg . Skal kjøre stasjonsvogn. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Du burde i hvertfall ikke bruke PA-forsterker på F6, muligheten for sprenging er alt for stor. Men du trenger ingen NAD for å gjøre F6 fornøyd, både Sonyen og Pioneeren kan drive dem så det høres ok ut og høyt nok. Men vil du ha full kontroll over lyden er det nok smartere å se etter noe brukt eller i det minste noe med mer krefter. 8318941[/snapback] en forsterker som er for stor medfører mindre sjanse for og ødelegge høyttalerne. det som "sprenger" høyttalere er når du skrur volumet over hva forsterkeren kan levere ut , noe som medfører at du har et overforbruk og signalet blir forvrengt , dette forvrengte signalet ødelegger høyttaleren din . det er ikke noe som heter for stor forsterker . Lenke til kommentar
kasey Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Du burde i hvertfall ikke bruke PA-forsterker på F6, muligheten for sprenging er alt for stor. Men du trenger ingen NAD for å gjøre F6 fornøyd, både Sonyen og Pioneeren kan drive dem så det høres ok ut og høyt nok. Men vil du ha full kontroll over lyden er det nok smartere å se etter noe brukt eller i det minste noe med mer krefter. 8318941[/snapback] en forsterker som er for stor medfører mindre sjanse for og ødelegge høyttalerne. det som "sprenger" høyttalere er når du skrur volumet over hva forsterkeren kan levere ut , noe som medfører at du har et overforbruk og signalet blir forvrengt , dette forvrengte signalet ødelegger høyttaleren din . det er ikke noe som heter for stor forsterker . 8390189[/snapback] Tøft! Viste ikke d! Tenkt å kjøpe 4000W forsterker til 2x2400 suber, bare for å ikke sprenge subbene... men nå tenker jeg å kjøpe en forsterker på 5000W... Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Du burde i hvertfall ikke bruke PA-forsterker på F6, muligheten for sprenging er alt for stor. Men du trenger ingen NAD for å gjøre F6 fornøyd, både Sonyen og Pioneeren kan drive dem så det høres ok ut og høyt nok. Men vil du ha full kontroll over lyden er det nok smartere å se etter noe brukt eller i det minste noe med mer krefter. 8318941[/snapback] en forsterker som er for stor medfører mindre sjanse for og ødelegge høyttalerne. det som "sprenger" høyttalere er når du skrur volumet over hva forsterkeren kan levere ut , noe som medfører at du har et overforbruk og signalet blir forvrengt , dette forvrengte signalet ødelegger høyttaleren din . det er ikke noe som heter for stor forsterker . 8390189[/snapback] Så du mener en forsterker som F6 helt fint kan kjøres med en 4000 watts mordsmaskin av en PA-forsterker på maks trykk uten noen mulighet for sprenging? Har jeg vanskelig for å se for meg, men hvis det stemmer så får jeg bare bøye meg etter det Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Du burde i hvertfall ikke bruke PA-forsterker på F6, muligheten for sprenging er alt for stor. Men du trenger ingen NAD for å gjøre F6 fornøyd, både Sonyen og Pioneeren kan drive dem så det høres ok ut og høyt nok. Men vil du ha full kontroll over lyden er det nok smartere å se etter noe brukt eller i det minste noe med mer krefter. 8318941[/snapback] en forsterker som er for stor medfører mindre sjanse for og ødelegge høyttalerne. det som "sprenger" høyttalere er når du skrur volumet over hva forsterkeren kan levere ut , noe som medfører at du har et overforbruk og signalet blir forvrengt , dette forvrengte signalet ødelegger høyttaleren din . det er ikke noe som heter for stor forsterker . 8390189[/snapback] Så du mener en forsterker som F6 helt fint kan kjøres med en 4000 watts mordsmaskin av en PA-forsterker på maks trykk uten noen mulighet for sprenging? Har jeg vanskelig for å se for meg, men hvis det stemmer så får jeg bare bøye meg etter det 8397319[/snapback] ja . muligheten for og overbelaste høyttalerne er jo der , men ikke i noe større grad en ved bruk av en mindre forsterker . og ørene dine burde si fra lenge før du kommer til det punget . Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Større forsterker, bedre kontroll. Elementene blir holdt i stålgrep, og mindre sjangse for at de "bunner" før de skal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå