Gå til innhold

Er dette normale temperaturer?

thomasrh

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt litt trøbbel idet siste med at spill begynner å hakke/gå treigt etter en liten stund. FPS dropper til 20-30 og det virker som bildet fryser veldig kort hvert andre sekund. Jeg tenkte det var et grafikk problem, men jeg har de aller nyeste driverene, så nå har jeg begynt å se på temperaturen i maskina mi.

Her er oppsettet:

ABIT KN8 Ultra

AMD Athlon 64 3700+

AOpen H600B

Club3D GeForce 6600GT 128MB

Nec ND-3550

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

Veritech 1024MB DDR

Jeg prøvde først SpeedFan og CoreTemp, og mens jeg spiller kommer jeg fort over 70 og etterhvert opp i 80+ grader på "core". Dersom jeg bare står idle i windows kommer jeg ned i 52 grader etterhvert. Er dette normalt? Kan det være grunnen til at jeg har begynt å få trøbbel i spill?

Her er en screen fra Everest (trial) med maskinen idle :

sensorshe4.gif

Jeg ser at både her og i SpeedFan så får jeg bare opp 1 vifte, og det ser ut til å være kabinettvifta. En kompis mener jeg kanskje har kobla CPU vifta til feil og at den derfor ikke kan overvåkes? BIOS finner også bare en vifte den kaller "NB" som er aktiv, regner med det er samme.

Hvis det er så at CPU'en min blir for varm ved spilling skulle jeg gjerne gjort noe med det. Kan noen isåfall anbefale en bra vifte som passer til mitt system? Kan godt betale litt ekstra bare den gjør susen :p

Jeg skal sjekke litt mer i morgen. Prøve en reinstall av windows og rydde litt eventuelt støv inni boksen :D Men hvis noen har noen tips hadde det vært topp.

Thomas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig høy temperatur. Prøv å fjerne litt støv fra kjøleren, og bytte ut kjølepastaen under kjøleren hadde sikkert vært en fin ide. Artic silver 5 er en bra kjølepasta. Prøv å se om det er støv mellom vifta og metal delen (heatsinken). Ta dette vekk å se om det hjelper.

Tror kompisen din har rett der gitt, du har satt vifta på NB plassen og ikke cpu plassen. Det har egentlig ikke så mye å si

Endret av Megern
Lenke til kommentar

Okei, jeg skal se på det i morgen. Er for trøtt til å begynne å koble fra systemet nå :D

Men tenkte jeg skulle legge inn et bilde av Everest etter å ha kjørt World of Warcraft i 5 minutter :

sensor2ko7.gif

Og det har som sagt vært værre enn det der etter litt lenger spilling :(

Thomas.

(edit: Bildet ble for stort, endret det)

Endret av thomasrh
Lenke til kommentar

oki , tempen'ene dine ser ikke så lovende ut , har du bra airflow?

rens kjølerne dine ,putt på ny pasta , og rydd opp i kabler , ide kableer iveien for viftene dine ?

skjekk om dette hjelper , viss ikke har jeg ikke mye og hjelpe med , med andre ord du kjøper ny kjøler og dritt:D god påske

Lenke til kommentar

Hei, da har jeg åpna PC'en og kikka litt rund. CPU vifta sto dønn stille den. En liten plasttråd fra isolasjonen rundt strømkablene hadde kilt seg inn i den. Så nå finner Everest 2 vifter, uten at jeg har endret på noen koblinger:

sensor3qu2.gif

Ser mye bedre ut? GPU er fortsatt litt høy kanskje? Skal se litt på å få fjernet støv.

Men en helt annen ting, dette hovedkortet har en vifte i seg selv. Og denne bråker som et skikkelig lokomotiv. Er det dumt å skru av denne? Jeg har prøvd å vri å vende og sette den skikkelig på plass men til ingen nytte.

Thomas.

Lenke til kommentar
Er dette i windows (idle), og ja dette ser mye bedre ut

8319063[/snapback]

Jepp, er idle. CPU diode gikk faktisk ned under 30 grader også.

Nå er jeg in-game og CPU ligger på rundt 40 grader. Men GPU ligger på over 80 (85 nå). Er det ille? Jeg skal ta med boksen til et bedre belyst rom og fjerne så mye støv jeg kan finne nå, så får vi se om det hjelper det også.

Men den vifta på selve hovedkortet? Er den veldig viktig? Jeg blir seriøst sprø av å høre på den :D

Thomas.

Lenke til kommentar

Den blir aktuell å bestille ja. Nå har jeg rengjort så mye jeg kan inni boksen og skjermkortet ekstra godt. Flere meter med støv :D

Men det hjalp ikke på GPU temperaturen idet hele tatt, den ligger fortsatt på 50-54 grader når jeg ikke driver med noe. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre egentlig, kjøpe nytt skjermkort kanskje :) Er kanskje på tide. Jeg vet ikke om jeg har PCI-E eller AGP. HK er ABIT KN8 Ultra og skjermkortet står i den svarte rilla til høyre for de 3 hvite. Men det får jeg eventuelt ta på skjermkort forumet.

Thomas.

(EDIT)

Fant boksen til skjermkortet. Det er PCI-E ja.

Er vel det her GeForce 6600GT vil jeg tro. En som kommenterer at det bråker som en fly med orginal kjøler, og det må jeg si meg enig i.

Kan noen kanskje gi meg et tips om en ny kjøler til det. :)

Endret av thomasrh
Lenke til kommentar

Har kikket litt på prisguide siden nå på kjølere. Tror jeg står over å prøve vannkjøling akkurat nå, men disse 2 så lovende ut:

Zalman VF700-Cu

Zalman VF700-AlCu

Vil de funke greit på skjermkortet mitt (link i forrige post)? Ser de fleste sier temperaturen droppet 10/15 grader (idle/load), så det høres bra ut. Og ikke minst sier alle at den er sågodt som lydløs, og det hadde vært utrolig deilig å få til.

Noen som har noen andre anbefalinger istedet kanskje?

Hvis ikke tror jeg jeg prøver å bestille den Northbridge kjøleren Megeren linket tidligere, pluss en av disse. Ser ut som AlCu er litt mindre plasskrevende og lettere enn Cu versjonen, men Cu koster litt mer, så hvilken er egentlig best?

Thomas.

Lenke til kommentar

Hva med denne : Zalman VF900-Cu? Jeg betaler gjerne en hundrelapp ekstra hvis den er så lydløs som kommentarene sier og kjøler så bra.

(EDIT) En siste ting før jeg skal slutte å plage dere :D Er det noe mer jeg bør handle når jeg først handler. Sånn varmeledende pasta eller hva det kalles f.eks? Er det noe jeg trenger for å montere viften sikkert, for i sidet sånn? :D

Thomas.

Endret av thomasrh
Lenke til kommentar
Hva med denne : Zalman VF900-Cu? Jeg betaler gjerne en hundrelapp ekstra hvis den er så lydløs som kommentarene sier og kjøler så bra.

(EDIT) En siste ting før jeg skal slutte å plage dere :D Er det noe mer jeg bør handle når jeg først handler. Sånn varmeledende pasta eller hva det kalles f.eks? Er det noe jeg trenger for å montere viften sikkert, for i sidet sånn? :D

Thomas.

8319840[/snapback]

det følger med no hvit kjølepasta på produktene til zalman.

hvis du smører riktig er det ikke veldig mye å hente ved å kjøpe en annen type.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...