Gå til innhold

Fersk fotograf, hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål ang. kameravalg, siden jeg nå er på kanten til å kjøpe et. Hovedsakelig er formålet mitt å ta litt snowboard/skateboard bilder, og også gjerne naturbilder. Portrettfotografering vil vel neppe forekomme ofte.

Har lest litt rundt på forumet, og har plukket opp noe, men forsatt noen ting jeg lurer på.

1. Jeg har sett at folk omtaler både objektiv og linse. Er dette to forskjellige ting, eller to navn på samme sak. Trodde først det var det samme, men ble litt usikker ettersom jeg leste " jeg har kjøpt kameraet "navn" med "navn" linse, og nå trenger jeg et objektiv. Hvis det er to forskjellige ting, hva¨følger i såfall med på disse pakkene?

2. Jeg er som sagt helt fersk, men har som mål og utvikle meg som fotograf, og ikke bare kjøpe det fordi det er "kult".Et dilemma er da: Jeg er redd for å kjøpe et dyrt kamera hvor jeg ikke har "bruk" for kvaliteten, men samtig redd for å kjøpe et for enkelt kamera, som jeg blir misfornøy med etter hvert som jeg utvikler meg og må da kjøpe nytt. De to kameraene jeg da har tenkt på er Canon 400D/Nikon D50 og Nikon D80.

3. Hva slags objektiv passer best for mitt interesseområdet? Er det som evt. følger med bra nok? Nikon D80 har f.eks. to pakker: Et med 70mm objektiv, og et med 135mm objektiv. Forskjellen har jeg forstått, men etter som jeg aldri har holdt et speilrefleks kamera er det vanskelig for meg å bedømme hva som er best for mitt bruk.

4. Hvor viktig er stativ når man driver med sportsfotografering?

Ellers kan jeg legge til at jeg er veldig nærme å kjøpe Nikon D80 med 70mm objektiv, ettersom jeg har lest mye god omtale om dette. Overbevis meg til å kjøpe noe annet om jeg tar feil, ut ifra de kriteriene jeg har satt.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Jeg har sett at folk omtaler både objektiv og linse. Er dette to forskjellige ting, eller to navn på samme sak. Trodde først det var det samme, men ble litt usikker ettersom jeg leste " jeg har kjøpt kameraet "navn" med "navn" linse, og nå trenger jeg et objektiv. Hvis det er to forskjellige ting, hva¨følger i såfall med på disse pakkene?
Teknisk sett så er det som følger med kameraet et "objektiv". En linse er bare en bit glass slepet på en fancy måte slik at lyset brytes på bestemte måter når det passerer gjennom den. Et objektiv består av flere linser som er satt sammen i et objektivhus.

Men, det er ganske vanlig å si "linse" når man mener objektiv, og de to ordene brukes mye om hverandre om den samme tingen. Jeg kan dog garantere deg at når folk sier "jeg trenger en ny linse til kameraet" så mener de ikke en enkeltstående bit med glass ;)

Ellers kan jeg legge til at jeg er veldig nærme å kjøpe Nikon D80 med 70mm objektiv, ettersom jeg har lest mye god omtale om dette. Overbevis meg til å kjøpe noe annet om jeg tar feil, ut ifra de kriteriene jeg har satt.

På forhånd takk for svar!

8317321[/snapback]

Jeg har selv D80 med 18-135mm, men 18-70mm-objektivet er regnet for å være bedre optisk og gi penere bilder. Du mister litt zoomvirkning, men bildene blir nok bedre. Skulle jeg selv valgt i dag hadde jeg nok gått for 18-70 i stedet for 18-135. Men for all del, 18-135 er et helt greit objektiv og tar ikke på noen måte dårlige bilder. 18-70 holder bare en noe høyere konstruksjonsmessig og teknisk standard.

Hvorvidt det er det rette kameraet for deg, derimot, er noe du må finne ut av selv. Det er et veldig bra kamera, og selv er jeg storfornøyd. Av gode sider kan jeg nevne at det har en av de beste søkerne (altså den biten du ser gjennom når du tar bildet ;) ) av alle kameraene i den prisklassen, og personlig mener jeg brukergrensesnittet er noe av det beste du får, men det er mer enn smakssak.

Men! Fordi jeg trives med det er det ikke sikkert at du kommer til å gjøre det. Så for å gjenta mitt sedvanlige standardråd: gå i en butikk og kjenn på forskjellige kameraer, og gjerne spør om du kan få prøve å ta noen bilder med dem. Fordi alle kamerahus i prisklassen 6-10.000 kr tar utmerkede bilder, og du vil i 99% av tilfellene ikke finne noen merkbar forskjell mellom et bilde tatt med Nikon D80 og f.eks. Canon EOS 400D. Derfor bør du heller se på om du liker menysystemet og brukergrensesnittet, om du synes søkeren er behagelig og kanskje først og fremst: er det behagelig å holde i? Ergonomien har veldig mye å si for hvordan det føles å ta bilder, og hvis et kamera er for stort eller for lite for hendene dine så kommer du neppe til å like å fotografere med det.

Canon EOS 400D er merkbart mindre enn D80, og for meg er D80 mye bedre å holde i, noe som var en av grunnene til at jeg valgte den. Men venner av meg som har 350/400D har gjerne valgt den nettopp fordi de trives med den kompakte størrelsen. Det kommer helt an på personlige preferanser og størrelse på hender, og den eneste måten å finne ut hva som er behagelig for deg er å ta seg tid til å kjenne på de forskjellige kameraene.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg kan ikke gi deg direkte råd som stammer fra kunnskap om diverse kameraer da jeg selv er helt fersk, men jeg har nettopp hvert i samme situasjon som deg og jeg har nok omtrent samme bruksområdet som deg.

Mitt valg ble overraskende på meg selv da jeg var rimelig sikker på at jeg ville ha nikon, først så tenkte jeg på D70s også helte jeg over på D80. Da hadde jeg også vurdert canon og olympus men disse appellerte ikke til meg.

Valget mitt ble en Pentax K10D.

Du vil finne masse fine tester og sammenligninger av kameraer på Digit.no og som tidligere nevnt akam.no og dpreview.com

Mitt valg ble basert på disse testene og råd som jeg fikk på forumet her og foto.no + at jeg har fått testet ergonomien til kameraene.

Tror uansett ikke det er mulig for en nybegynner og gå feil i dette prissegmentet, det som er viktig å tenke på er at du ikke bare velger et kamera men et system da du gjerne vil ha flere objektiver etter hvert.

Da jeg skal bruke kameraet i utendørsmiljøer og på fri hånd så så jeg det som en fordel at pentax har bildestabilisator i huset og har pakninger for å være mer robust for ruskevær.

(jeg vil også tro at objektiver blir billigere når en slipper stabilisering i disse)

Jeg har dessverre ikke noen erfaring enda da posten ikke klarte å få kameraet fram i tide før påske. :cry:

NB. jeg sparte en del på å bestille dette kameraet på nett, bruk i så fall priguiden på denne siden.

ok, ble vel ikke så mye matnyttig men en liten digresjon til ekspertene.

mvh hamort.

Lenke til kommentar

Det du også bør gjøre er å feks prøve å låne kamera for en dag av en kamerat eller lignende. Og da bruke det mye, for å kjenne om det er behagelig for handen. Det nytter lite å gå på fototurer når en har vondt i handa fordi kameraet ikke passer!

Lenke til kommentar

Til skate/snowboard, er det et par ting som man bør sjekke: hvor mange bilder per sekund kameraet kan ta, og tilgjengelighet til objektiver med USM/HSM/Silent Wave fokusering.

De 3 kameraene du nevner tar 3 bps; Canon 30D og Nikon D200 kan ta 5bps.

Når det gjelder linser, er Nikon AF-S, Canon USM og Sigma HSM linser å anbefalle.

Nikon D80+18-70 objektiv er meget bra valg. Du får ikke like mange bps som med Canon 30D eller Nikon D200, men mtp prisen, er det det beste valget.

Mitt valg ville vært Canon 30D+24-105f/4 IS USM, men prisen er høyere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!

Må si jeg har endret mening en del ganger i natt, men med tanke på hvilken utålmodig fyr jeg er, gikk jeg til nærmeste butikk jeg visste hadde gode priser, og kjøpte meg Canon 400D, mest pga. at de ikke hadde Nikon D80, men da tenket jeg som så, " jaja, da sparer jeg noen tusen, og slipper å vente noe lengre."

Regner med at dette er et kamera som holder i massevis til mitt bruk, og om den tid hvor jeg virkelig blir god til å skyte bilder kommer, har jeg nok råd til å koste på meg noe mer. Fant i alle fall ut at 400D er en bra start.

Eneste problemet mitt er at jeg brakk kragebeinet på snowboard for noen dager siden, så noen bilder blir det ikke på en stund(klarer ikke å holde kamereaet) men sånn er det når man er utålmodig.

Neste trinn er nok å kjøpe et objektiv ekstra, så jeg får litt flere muligheter, så anbefal gjerne hva som kan være greit å kjøpe i tillegg til det som fulgte med(55mm). Er vel kanskje et teleobjektiv som er interessant i førse omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...