Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fullstendig gruse en "gjest"

Anbefalte innlegg

Synes at du ikke trenger å kjekke deg så mye, det er jo tross alt du som har hatt åpent nett..

8317656[/snapback]

Nettet var wep-kryptert. Og har jo ikke noe å si at han "burde sikra det bedre". Skal tyvene som rundstjeler et hus slippe unna fordi eieren av huset hadde vanlig lås som var enkel å ta seg av?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han kan vel strengt tatt komme seg inn på maskinen hvordan han vil. Så lenge vedkommende har brutt seg inn på hans netverk har han full rett til å gå til motangrep for å identifisere innbruddet vil jeg tro.

så lenge du bruker "hackeverktøy" til å komme deg inn stiler saken seg annerleder slik jeg ser det.

trådstarter skal også kunne bruke MAC-filtrering på det trådløse nettverket sitt...

Lenke til kommentar
Åssen gjør man dea\?i

hvis du i Windows trykker start -> kjør -> skriver følgende så kommer du rett inn på hardisken hans (denne delingen er aktivert default i Windows og jeg anser den derfor ikke å være ulovlig):

\\ip_adresse\c$

8317680[/snapback]

Med kass tilatelsa?

Lenke til kommentar
Synes at du ikke trenger å kjekke deg så mye, det er jo tross alt du som har hatt åpent nett..

8317656[/snapback]

Nettet var wep-kryptert.

8317715[/snapback]

Dvs. "du har åpent nett", jfr. arstechnica

Men, over til problemet. Løsningen er naturligvis enkel:

* WPA-PSK2

* MAC-filtering

* Fjerne SSID broadcast

Ingenting av dette er vanskelig og er tlistrekkelige tiltak for å holde alle, bortsett fra *veldig* bestemte individer, unna. De ekstra paranoide av oss kan skru av wifi når de ikke bruker det selv og redusere signalstyrken betraktelig når de bruker det, slik at "gjestene" får en *veldig* dårlig forbindelse

Men ja, tilbake til å ha det morsomt med gjesten. Stikkordene her er "iptables" og "imagemagick" (convert *er* det ultimate programmet for kommandolinjebildebehandling): upside-down ternet. Min personlige favoritt er "blur" varianten. Evt. redirect på alt til goatse/tubgirl. Dog, blur *er* kjempefin, fordi den første reaksjonen blir antageligvis "eh, dette var jo merkelig. Er det noe galt med skjermen min?"

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Hva med å spasere bort til naboen din og be han pent og pyntelig å ha seg til helvete av nettverket ditt?

8317568[/snapback]

Tenkte akkuratt det samme :D

Trådløst nettverk har ikke akkuratt SÅÅÅ stor rekkevidde :)

Lenke til kommentar
Hva med og rett og slett bytte til WPA-kryptering og velge en vanskelig nøkkel?

Ser ikke det store poenget med og "hevne" seg på noe slikt.

8318317[/snapback]

Jeg er helt enig i en vanskelig nøkkel. Hvis han bruker et "hacker" program for å knekke den noe simple krypteringen til WEP, så kan du bytte passord til et av de nordiske tegnene. De er litt mer kinkige å knekke. Særlig hvis du er asiat og har mekka et kodeknekkerprogramm... hehe ;)

Det er heller ikke å forrakte en ny kryptering, MAC - adresse kontroll og kanskje en beskjed til naboen din om at hvis vedkommende prøver seg på datainnbrudd i fremtiden, vil dette får juridiske konsekvenser.

God påske ;)

Lenke til kommentar

Jeg har sikret nettverket mitt med WEP, men har fått høre at folk i samme blokka har kommet inn. Om de kom rett inn eller via et program som finner koden vet jeg ikke.

Trodde at jeg var ganske safe ved å bruke WEP, men der tar jeg kanskje veldig feil?

Har ikke peiling på dette med MAC adresser, men har nå økt fra 64bit til 128bit WEP og skrudd av SSID.

Hjelper det noe?

Hva er i såfall det enkleste jeg kan gjøre for å hindre at folk kommer inn?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Jeg har sikret nettverket mitt med WEP, men har fått høre at folk i samme blokka har kommet inn. Om de kom rett inn eller via et program som finner koden vet jeg ikke.

Trodde at jeg var ganske safe ved å bruke WEP, men der tar jeg kanskje veldig feil?

Har ikke peiling på dette med MAC adresser, men har nå økt fra 64bit til 128bit WEP og skrudd av SSID.

Hjelper det noe?

8318367[/snapback]

MAC adresse er en identitet som er unik for en nettverkskomponent. Du kan sammenligne dette med ditt eget personnr: Ingen andre har det samme som deg. Poenget med å bruke MAC adresser i en kontrollrutine er å kun gi tilgang til nettverket ditt for de som har slik adresse registrert.

Med andre ord, alle nettverkskortene har sin unike MAC adresse, UANSETT. Du kan legge inn din egen MAC slik at det kun er du som får tilgang til nettverket. Da er det straks litt værre å hacke. Sikkert ikke umulig, men det kreves langt mer enn ved uten et MAC kontroll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Hjelper det noe?

8318367[/snapback]

MAC adresse er en identitet som er unik for en nettverkskomponent. Du kan sammenligne dette med ditt eget personnr: Ingen andre har det samme som deg. Poenget med å bruke MAC adresser i en kontrollrutine er å kun gi tilgang til nettverket ditt for de som har slik adresse registrert.

Med andre ord, alle nettverkskortene har sin unike MAC adresse, UANSETT. Du kan legge inn din egen MAC slik at det kun er du som får tilgang til nettverket. Da er det straks litt værre å hacke. Sikkert ikke umulig, men det kreves langt mer enn ved uten et MAC kontroll.

8318387[/snapback]

Her er det litt misforståelser ute og går.

MAC filtrering er på lik linke jeg WAP kryptering - særdeles enkel å knekke.

Den eneste krypteringen/sikringen som er verdt tiden din er WPA - som på verdensbasis fremdeles ikke har blitt knekt.

Flere rutere har også WPA2, som anses som enda tryggere.

Lenke til kommentar

Sliter litt med det samme som trådstarter, men har pga kjip centrino-basert laptop ikke mulighet til å velge wpa-kryptering...

MAC-adresser er lette å klone, men det er jo en begynnelse i alle fall hvis du mac-låser nettverket ditt i tillegg til å slå av ssid-broadcast og bytter ssid og passord hver dag i en uke eller så.

WEP-cracking er ikke vanskelig. Heller ikke Pakkesniffing etter ssid, eller mac-adresser til å klone - men alt dette tar tid! og hvis du bytter om på ting underveis i crackingen må han begynne på nytt og kommer ingen vei! :ph34r:

Lenke til kommentar

MAC-adresser kan muligens sammenlignes med personnr.. men måten man knekker filtreringen er ytterst enkel, og kan sammenlignes med at du overhører personnr til den forran deg i køen, og så bare bruker du det i steden for ditt eget for å få tilgang. Sikkerheten ved mac-filtrering er tilnærmet null om den skal stoppe oppegående folk. Wep tar hvertfall LITT lenger tid i det minste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...