Gå til innhold

Få 1280*800 i Ubuntu 6.10. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare å redigere xorg.conf.

Omtrent nederst i fila står det en rekke oppløsninger. Da bare legger du til 1024x768 slik som de andre. Deretter restarter du X, og da skal du kunne skifte til den oppløsningen ved å klikke System -> Brukervalg > Skjermoppløsning.

Xorg filen finner du i /etc/X11/xorg.conf hvis du ikke hviste om det.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har en noe gammel pc med et nvidia tnt2pro kort

I den fila du beskriver finner jeg 1024x768, 800x600, 720x400, 640x480 og 640x350.

MEN når jeg skal velge oppløsning har jeg bare valg mellom 800x600 og 640x480.

Jeg skulle gjerne hatt 1024x768, men hvordan?! (ps, jeg er helt ny på linux)

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har en noe gammel pc med et nvidia tnt2pro kort

I den fila du beskriver finner jeg 1024x768, 800x600, 720x400, 640x480 og 640x350.

MEN når jeg skal velge oppløsning har jeg bare valg mellom 800x600 og 640x480.

Jeg skulle gjerne hatt 1024x768, men hvordan?! (ps, jeg er helt ny på linux)

8319992[/snapback]

Kanskje du brukar feil drivar elns. Post xorg.conf-fila di her du, så kan vi sjå over den.

Lenke til kommentar

Reknar med du brukar Ubuntu?

Der er det ein kommando som heiter sudo, som gir deg superbrukar-rettigheiter. (Root-konto eksisterar ikkje.)

Då gjer du som følgar:

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
<ENTER>
skriv inn passord til din bruker
<ENTER>

(Bytt ut gedit med den editoren du vil bruke.)

Husk det er lurt å ta ein backup av xorg.conf før du byrjar å editere den.

Backup kan du ta slik:

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup

Lenke til kommentar

Kva skjerm har du? Merke og modell?

Prøvd med vesa-driver?

EDIT:

Eg håper for all del at du hugsar å logge deg ut og inn igjen etter at du har gjort endringane i xorg.conf.

?

Endret av huf
Lenke til kommentar

har ikke prøvd med noen andre drivere nei. Vet lite om installering av sånt i linux.

Det er en HP Paviljon skjerm S70 (fra 2001), men har hatt større oppløsning med windows.

EDIT: Jeg logga ikke ut, men restarta pcen for å sikre at konfigurasjoner trådde i kraft

Endret av Stian87
Lenke til kommentar

ok... laster ned noen oppdateringer nå, men skal prøve det du sier etterpå.

Edit:

Har sett igjennom fila, men er ikke noen steder å redigere sync raten.

I manualen står det hor: 30 - 70 kHz, ver: 50-100

Videre under fabrikkinnstilte modus står det på 1024x768:

1) Hor: 48.363 ver: 60

2) Hor: 60.2 Ver: 75

3) Hor: 68.6 Ver: 85

Evt. om du kunne hjulpet meg å redigere fila...

Endret av Stian87
Lenke til kommentar

Der fikk jeg endelig valget mellom masse andre oppløsninger, deriblant 1024...

Skal sies at jeg også prøvde noe greier på den howtoguiden på ubuntu community, men å redigere xorg.conf fila var det siste jeg gjorde før jeg restarta. Takk så mye!

Lenke til kommentar
Der fikk jeg endelig valget mellom masse andre oppløsninger, deriblant 1024...

Skal sies at jeg også prøvde noe greier på den howtoguiden på ubuntu community, men å redigere xorg.conf fila var det siste jeg gjorde før jeg restarta. Takk så mye!

8321355[/snapback]

Ingen problem.

Det viser seg gang på gang at dette er eit problem som går igjen. Det er berre snakk om å gå litt systematisk fram for å finne ut kvar feilen ligg.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde som jorsalfar sa og dette var det jeg fant.. men der står jo akkuratt den oppløsninga som jeg vil ha 1280*800. Men når jeg går på system brukervalg og skjermoppløsning står valget på 1024*768 som høyest. hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

holyole: har du gjort som huf foreslo for stian87 rett over her: sette HorizSync og VertRefresh under Section "Monitor" som gjelder for din skjerm?

Når dette ikke er spesifisert tror Xorg (den grafiske serveren) at skjermen du bruker er for dårlig til å tåle de høye oppløsningene og dermed får du ikke valgt dem fordi xorg er redd for at skjermen din ikke tåler dem (selv om grafikkortet tåler det).

Du finner tallene for din skjerm enten i bruksanvisning eller på produsentens hjemmeside, kanskje. Alternativt, så kan du forsøke noen verdier fra en annen skjerm som ligner eller prøve med noen konservative verdier ("låne" noen du finner).

Forresten; du la vel til "1280x800" i den SubSection som gjelder den fargedybden du bruker, ikke sant? (Typisk er det vel 24 bits som er default, hvilken som benyttes er angitt av feltet DefaultDepth i Section "Screen". Husk at du må restarte xorg-serveren før endringene trer i kraft, den kan du restarte ved å trykke ctrl+alt+backspace (husk å lagre åpne dokumenter e.l. først).

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...