ftonnes Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Heisann, kom akkurat hjem fra fjellet, og rett før jeg kjørte inn i oppkjørselen begynte det å knirke voldsomt i venstre fremdekk..... Føltes ut som bilen krenget seg. Jeg fikk jekket opp bilen, og tatt av dekket.... Kjente litt på baksiden av bremsene og der datt det ut en kule... Antar at det har noe med hjullageret å gjøre? Noen som vet om det blir dyrt å fikse, eventuelt som kan ta på seg dette. Bilen står i Oslo/Løreskog området... På forhånd takk mvh fredrik Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 ojsann! Har aldri hørt at kulene har ramlet ut før. Det er nok lageret som har tatt kvelden. Koster nok 2 store å fikse på verksted. Lageret koster vel bare 2-3 hundrelapper. Lenke til kommentar
ftonnes Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 ojsann! Har aldri hørt at kulene har ramlet ut før. Det er nok lageret som har tatt kvelden. Koster nok 2 store å fikse på verksted. Lageret koster vel bare 2-3 hundrelapper. 8316533[/snapback] Det var det jeg regnet med. Vet du om noen som tar det i Oslo-området? Evt er det vanskelig å gjøre det selv? Spes. verktøy? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Hvilken årsmodell er det snakk om ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Alle verksteder kan utføre denne jobben, den krever en 17 nøkkel og en presse.. grovt sett.. Lenke til kommentar
ftonnes Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Hvilken årsmodell er det snakk om ? 8317089[/snapback] 1997 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 OM kulene ramler ut må det ha vært deffekt i lengre tid? Eventuelt fått seg en real smell. Vanligvis slites de bare så mye at det blir slark og lager lyd (romlelyd). Uansett denne bilen må ikke kjøres med til verksted. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Kjenn om du har slakk i forhjulet. Hva er størrelsen på kulene som ramlet ut? Drivleddet har kuler som er ca 12-15mm i diameter mens hjullageret sine er vel 5-6mm i diameter. Et hjullagerbytte på denne betyr at du må ha ut lagerhuset/fjærbeinet og få byttet lageret med presse. Spindelen må noen ganger og byttes da lagerflaten på denne blir slitt hvis du har kjørt med dårlig lager lenge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Vel er det en forhjulstrekker det er snakk om så finnes det ikke noen spindel foran.Disse er vel mer vanlige på baken på forhjulstrekkere eller foran på bakhjulstrekkere med koniske lager Lenke til kommentar
Ping0 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg vil bare si jeg er mektig imponert, aldri i mitt lille liv hørt om at kulene har falt ut av et hullager.. hehe... tipper er verksted tar ca 2000-2500 for det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Da jeg arbeidet på verksted fikk vi inn en bil der kunden sa at bremsene virket ikke. Årsaken var ikke særlig vanskelig å se da det var ingen kuler igjen i forhjuls-lageret og pga slakken her ble calipter presset tilbake.. Dette var den første typen av mazda 323 av forhjulstrekktypen. Folk er meget forskjellige når det gjelder å høre/kjenne etter feil Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Tror nok der er drivleddet ditt som er gåent. Å kjøre en bil med et hullager uten kuler tror jeg du ville hørt rimelig godt lenge før de kulene datt ut. Og for det andre så sitter drivleddet og navet i veien så kulene ikke vil dette ut. De kan selvsagt løsne osv, men jeg tror ikke de har "plass" til og dette ut. Bare for og understreke! Spindelen er den delen hvor fjærbeinet/endeleddet/bærekula/bremseklo/calliper sitter festet. Noen kaller også dette for lagerhus.(den kobinerte vinkelen i hjulgeometrien gir deg en pekepinn på om denne er skeiv) Navet er den du skrur fast hjulet i og som bremeskiva sitter fast i. (Pleier f.eks og følge med navkopper når du kjøper nye felger) Utrolig mange som tar feil der... Drivledd er mer sykdom enn et hjullager på en passat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå