christo123 Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) x Endret 10. april 2008 av christo123 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Selvsagt er det mulig å lage noe som sørger for at maskinen ikke fungerer lenger. Noe så enkelt som "Format C:", kjørt fra det rette stedet, vil sørge for det. Hvis du lurer på om det finnes programmer som ødelegger hardware, så har jeg hørt om det, men aldri opplevd det. Selvsagt finnes det programmer som gjør at PC-en blir fortere utslitt, hvis du aldri skrur den av. Det kan være programvare som henter ting fra disken hele tiden, eller belaster prosessoren 100%. Dette trenger ikke være virus, en skjermsparer som viser bilder fra harddisken vil for eksempel sørge for at disken ikke stopper. Det er vanskelig å svare mer spesifikt når du spør så generelt. Endret 5. april 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Blue Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Tengte noenlunde samme tanken senest i går, da laptopen begynte å blåse seg opp (vifta) Begynte å sjekke lit. -Var lufte hullene blokert? Nope -Sjekka om det var noen prosesser som jobba hart. Det var det, til min forundring så var det Firefox 50% CPU. Fant ut at det var hovedsida til TG som var synderen. Kjente at det kom temmelig varm luft ut luftehullet. OT: noen som vet hvorfor TG siden loader så hart? Lenke til kommentar
christo123 Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Noen som vet om noe programmer som kan slite pcen sikklig ut? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Tror du må definere litt bedre med hva du mener med "slite pcen sikklig ut". Lenke til kommentar
christo123 Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Tror du må definere litt bedre med hva du mener med "slite pcen sikklig ut". 8317786[/snapback] ups, mente slite pcen til den ble ubrukelig Lenke til kommentar
christo123 Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Noen som vet om programmer som sliter ut pcen til den blir ubruklig? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Tja, Vista med Aero kan jo legge litt belastning på systemet. Spørsmålet blir jo egentlig hva du er på jakt etter. Min personlige mening er at du er på jakt etter noe for å drive kødd med noen, men eg kan ta feil. Men dersom så er tilfelle er det jo greit å vite at det både er umoralsk, strider i mot rettningslinjene og evnt norske lover. Dersom du prøver å finne ut om du har noe kødd på maskinen så vil eg anbefale å gå igjennom maskinen med skikkelig antiviurs, antispyware og i tillegg Hijackthis, for så å legge ut loggen på forumet. Mange her er flinke i å finne skadelig programvare og kan hjelpe deg til å få det bort. Dersom du kun er nyskjerrig eller er på jakt etter proof-of-concept løsninger så vil eg nok anbefale deg å ta søkemotorene fatt, og heller spørre om mer konkrete ting. Men lykke til Lenke til kommentar
christo123 Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Tja, Vista med Aero kan jo legge litt belastning på systemet. Spørsmålet blir jo egentlig hva du er på jakt etter. Min personlige mening er at du er på jakt etter noe for å drive kødd med noen, men eg kan ta feil. Men dersom så er tilfelle er det jo greit å vite at det både er umoralsk, strider i mot rettningslinjene og evnt norske lover. Dersom du prøver å finne ut om du har noe kødd på maskinen så vil eg anbefale å gå igjennom maskinen med skikkelig antiviurs, antispyware og i tillegg Hijackthis, for så å legge ut loggen på forumet. Mange her er flinke i å finne skadelig programvare og kan hjelpe deg til å få det bort. Men lykke til 8322419[/snapback] hehe, har ikke tenkt å drive kødd med noen eller gjøre noe umoralsk. Det jeg er ute etter er om det finnes programmer som kan slite ( belaste pcen så hardt ) at komponenter kan bli skadet etter perioder. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) For det første så kan man ved å ha adgang til pc'en benytte seg at forskjellige type kommandoer o.l slik at man kan "overklokke" pc-deler ved å installere bios på forskjellig hardware. ved å ha virus o.l. Altså sette skjermkortet på 800 mhz mens 400 er standard (ergo kaput) Hvis du derimot tenkte på programvare som slitasje så er det mer sånn at det ikke har så veldig mye å si. Jo flere programmer du kjører jo mer "slitasje" er det på beveglige deler som er i pc'en, Harddisken, vifter osv, ved at cpu belatningen går opp. Men jeg oppfatter ditt spørsmål sånn "kommer pc'en noen gang til å dø", så er svaret, JA!. Her er det for det første snakk om varme noe som med tiden kommer til å sørge for at pc'en din kommer til å bli ødelagt en eller annen dag, dessuten har du harddisk som ikke har så alt for lang leve tid med mindre den lever under optimale tilstander. Bør du være bekymret? Nei.. Bruk pc'en så godt du kan og så lenge du kan, det er derfor du har gått til innkjøp av den. Normal pc tid er på 5 år noe som er laang tid og pc'en vil komme til å bli meget utgradert innen 5 års tid. (norsk lov = 5år) noen pc'er varer 10-20 år mens andre varer mindre utifra kvalitetsdeler som er inni pc'en. Bruk antivirus og brannmur så vil du forhindre kontroll utenifra. Jeg har hørt om det finnes virus som gjør til at pcen ikke vil skru seg på lenger. Mange? nei egentlig ikke. Da er det som regel snakk om modifisering av bios noe som i seg selv kan være en vanskelig prosess og dessuten ikke bør være av bekymring hvis du har antivirus. ^^. Et virus er som regel laget for å skaffe anti-virus selskap jobber (sikkert de som driver å produserer virus ^^) Ellers er virus generelt skapt med tanke på profitt eller angrep og virusmakere vil da ikke tjene på å ødelegge din maskin. redigert p.g.a. alt for mange leifer, Endret 6. april 2007 av Valent Lenke til kommentar
thotta Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Tengte noenlunde samme tanken senest i går, da laptopen begynte å blåse seg opp (vifta) Begynte å sjekke lit. -Var lufte hullene blokert? Nope -Sjekka om det var noen prosesser som jobba hart. Det var det, til min forundring så var det Firefox 50% CPU. Fant ut at det var hovedsida til TG som var synderen. Kjente at det kom temmelig varm luft ut luftehullet. OT: noen som vet hvorfor TG siden loader så hart? 8316401[/snapback] Litt OT, kanksje, men: Jeg har faktisk ofte erfart at Firefox trekker ca 50% av cpu'en. Vet ikke helt hvorfor. Men når den først har påbegynt denne oppførselen virker det som om eneste løsning er å lukke hele firefox og starte den igjen... å lukke ulike tabs ser ikke ut til å funke. Jeg har en vag mistanke om at det er sider med flash-animasjoner (f.eks en av de mange reklamene på VG som kan utløse dette, ved gitte kriterier.. men det er kun en sjelden gang dette skjer). Til topic: Jeg tror ikke man på generelt grunnlag skal være veldig bekymret for ren hardware-slitasje ved bruk av diverse programvare. Mange av oss har jo gjerne opplevd at en harddisk kan ta kvelden, men at dette skyldes en viss type (eller et spesifikt) programvare er vel ikke noe kjent fenomen Lenke til kommentar
roberts83 Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 mye rart kan skje på en pc..i noen dager nå har f.eks paintbrush (jo,det gode, gamle win-add-on-programmet) krevd over 1 gb ram og 100% av cpu... dette forsvant av seg selv i går -ikke skyt meg for at jeg bruker det..min 3 år gamle datter tegner der Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 det var vel en del av de eldre virusene som kunne klare å klokke cpu'en til den brant opp. På 486'ene og lignende, men det er vel ikke noe mer av det nå Lenke til kommentar
fflex Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Klart, sett laptopen i et varmt rom og kjør stress programer som orthos osv over en lang periode kan kanskje skade hardwaren? Virker mer for meg en som vil ha en "gyldig" grunn på reklamasjon / retur her hehe Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Dere trenger ikke å spørre hvorfor jeg spør om dette her Hei, lurte på om det finnes programmer som kan rett å slett kan ødelegge/slite ut en gammel laptop eller om det ihele tatt går ann. Da mener jeg ikke å putte en pinne i pcen eller ødelegge den fysisk. 8316210[/snapback] Vet ikke helt hva du er ute etter. Det er selvfølgelig mulig å lage programmer som sletter bios, eller legger inn feil data, og da er jo maskinen hjernedød for å si det mildt, og den vil ikke starte normalt igjen uten å skifte bios i hardware. Disse 3 linjene vil stresse en maskin med enkjerne processor 100% ved å kjøre en versjon av programlinjene. For maskiner med 2-kjerne må man kjøre programmet i 4 versjoner samtidig for å få samme effekten. Hvis du lager 2 linjer til som starter samme program om og om igjen vil enhver maskin tryne rimelig fort. Her er de tre første linjene. :start dir /w Goto start Jeg lagret programmet som d.bat Lagre det i C:\windows og start med kjør i startmenyen som d.bat Edit: det "første" som ble lagt til. Endret 6. april 2007 av vidaremil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå