Speik Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg mener helt klart at verden hadde vært ett mye bedre sted uten religion og gudstro. At noen stakkars mennesker baserer hele livet sitt på noe som ikke er bevist i det hele tatt er faktisk litt skremmende, og kan føre til utrolige ting. Ta Midtøsten-konflikten f.eks. Jeg vet det er andre faktorer inni bildet, men la oss fokusere på den ene grunnen til at disse to folkeslagene hater hverandre: Jerusalem. Begge folkegruppene vil ha jerusalem. Hvorfor det? Fordi Jerusalem er en "hellig" by, ifølge Bibelen. I mitt syn er Bibelen en av verdens beste fantasy-romaner, men jeg har ikke tenkt å tilbede den fordi. Hvor mange mennesker har blitt drept i midtøstenkonflikten? 100 000? 1 million? Og bare på grunn av at de var dumme nok til å tro på Bibelen. Mennesketap i millionklassen er bare en av tingene religion fører til. Andre ting er f.eks. dette. Uansett så er religion en naturlig ting. Mennesket har i hundretusenvis av år tilbedt guden som gir oss regn til avlingen. Men dette gjør det ikke mer sant. Jeg blir så frustrert av å se folk velger en unaturlig livsstil (f.eks. sølibat) på grunn av religion. Det er jo bare dumt å basere livet sitt på noe som ikke er bevist! Det er 100% prosent sikkert av Jesus fantes. Det er også veldig store sjanser for at han hadde unaturlige evner. Men dette gjør han ikke til ett "høyerestående vesen". La meg forklare: Med gjevne mellomrom dukker det opp mennesker som har unaturlige evner. ta f.eks. Criss Angel. Han .Ta f.eks. kinesiske healere. Nå har jeg ikke link, men jeg har sett flere asiater (tror de var fra kina) som hadde evnen til å helbrede skader ved bare å vifte med armene over skaden. Ta f.eks. Snåsakailln. Dette er en kar fra Snåsa i Nord Trøndelag (ikke langt unna hvor jeg bor) som helbreder og gjør livet bedre for folk. Det var en dokumentar om han på NRK i fjor. Kanskje dere tror at disse menneskene bruker "skitne triks", men det kunne jo Jesus óg gjort. Diskuter.. Lenke til kommentar
binko Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Så du baserer kun livet ditt på 100% fakta? Er ikke det kjedelig? "Øy, blir med å se en film eller?" "Næh, er ikke ekte uansett. Kan ikke stole på deg engang, kanskje du er et romvesen som skal probe meg." Mennesket har jo ønsker. Alle vil oppfylle ønskene sine, altså paradis. Mange mener da for å oppnå dette må man slite litt. Ta f.eks sølibat. Vet ikke om de har så veldig LYST til det, men de er mennesker som setter guden så høyt at de hopper over sitt eget liv. Har en del andre tanker, men akkurat nå gidder jeg ikke skrive inn mer. Diskuter folkens! Er du uenig? Hvorfor? Og når? Med hvem? I hvilken by? Klokka? Nei vent. Diskuteeeer Norge! Lenke til kommentar
.V. Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Er vel litt usaklig å dra inn film her, da man i det tilfellet har et klart skille mellom fakta og fiksjon. Ingen utgir for eksempel Ringenes Herre for å være en ekte historie om noe som virkelig hendte. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Hva skal diskuteres? Jeg er fullstendig enig i at verdens religioner er tull og fanteri, men det diskuteres i en haug tråder allerede. Om spørsmålet er "hvorfor ha en religion?", slik tittelen antyder, så kan jeg spekulere: * Det er tradisjon. Religioner er dypt flettet inn i så og si alle kulturer på kloden. Derfor er det vanskelig å gi slipp for mange. * Vi har en naturlig trang/tendens til å tro. Det er i alle fall mye som kan tyde på det. * Mennesker tror, eller innbiller seg at de gjør det, at etikk og moral må komme fra en autoritet. De tror altså at samfunnet vil kollapse om ikke Allah eller Jesus eller Buddha er øverste autoritet når det gjelder etikk. * Lettvinte svar. Mennesket er nyssgjerrig, men mange er tilfredse med "Guds veier er uransaklige" og driter i at svarene religion gir er nærmest blottet for forklaringskraft. Jeg må dessverre si meg uenig i at det er 100% sikkert at Jesus fantes. Jesus er en karakter fra 2000 år tilbake, og kildene utenfor Bibelen fra hans samtid er usedvanlig tause. Dermed er det trolig at vi vet mindre om en eventuell historisk Jesus enn vi tror. Om vi antar at de bibelske beretningene om Jesus er ganske nøyaktige foruten miraklene (noe det forøvrig ikke er særlig god grunn til å tro), så er det eneste vi vet at han var en karismatisk, villedet fyr med en talegave. Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Jeg er ingen tilhenger av religion generelt eller Jesus spesielt for den saks skyld, men å trekke frem Criss Angel som er person med "unaturlige" evner er veldig søkt. Han er en helt vanlig illusjonist, i likehet med David Blaine og David Copperfield. Ikke en gang en veldig godt illusjonist ... og i ALLE fall ikke en som har noe som helst overnaturlig over seg selv. (og at det finnes 100% belegg for Jesus (med stor J) er langt i fra sant) Lenke til kommentar
Speik Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Poenget mitt er at jesus også kunne vært en illusjonist. Når vi ser att mennesker rundt oss greier å gå på vannet og helbrede andre, hvorfor var jesus så spesiell? Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Som nevnt ovenfor er jo mange redde for at moralen i samfunnet kollapser om man ikke har en Gud som setter regler for hva som er rett og galt. Om en Gud er nødvendig for å opprettholde en moral kan jo diskuteres. Det finnes jo andre folkeslag (de gamle grekerne) som har hatt et relativt velfungerende samfunn uten noe særlig stor fokus på religion. Zeus kom for eksempel ikke med "bud" slik som i Bibelen, men allikevel mente grekerne at det var galt å stjele og drepe. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Hvorfor ha en religion? Jo, for å komme til himmelen! Alt det som profetene har gjort er for å få oss til å tro på Gud! Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 jeg tror ikke at man kommer til himmelen. når hjernen din råtner er det ikke lenger noe "deg", det er ikke en mystisk sjel som på et eller annet vis flyr opp til himmelen. det er bare ingenting, og takke faen for det Lenke til kommentar
Juden Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 jeg tror ikke at man kommer til himmelen. når hjernen din råtner er det ikke lenger noe "deg", det er ikke en mystisk sjel som på et eller annet vis flyr opp til himmelen. det er bare ingenting, og takke faen for det 8326921[/snapback] Men sjelen er jo deg! Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 jeg tror ikke at man kommer til himmelen. når hjernen din råtner er det ikke lenger noe "deg", det er ikke en mystisk sjel som på et eller annet vis flyr opp til himmelen. det er bare ingenting, og takke faen for det 8326921[/snapback] Men sjelen er jo deg! 8326923[/snapback] nei, som jeg sa så har jeg ikke noe sjel Lenke til kommentar
Speik Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Såklart kommer vi ikke til "himmelen" eller "helvete". Det er ikke noe afterlife. De som tror det har for liten intelligens til å akseptere at en dag slutter vi å eksistere. Ja faktisk, det går tilbake til å bli slik det var før vi var født: Vi eksisterte ikke. Var vi i himmelen da? Nei. Og dit kommer vi heller ikke når vi slutter å eksistere, altså dør. Geez. Og btw. Jeg HATER uttrykket "sjel". kan ikke folk bare akseptere att kroppen er slik den er og fungerer følgende. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Geez. Og btw. Jeg HATER uttrykket "sjel". kan ikke folk bare akseptere att kroppen er slik den er og fungerer følgende. 8342923[/snapback] Sjel er et norrønt fenomen. Kristne har ikke sjeler, de har pust. (Altså: De lever.) Hvorfor moderne kristne mener at de har "sjelen" fra norrøn mytologi er noe jeg aldri forstod -- på samme måte som de kaller "det brennende stedet med svovel" i bibelen for "Hels rike" -- som for øvrig er et kaldt sted. Både Hels Vete og Sjel er norrøn. "Hjerte" er en annen absurditet fra mange religioner: For tusen år siden og før trodde de fleste at man tenkte med hjertet. Dermed er "ha noen i hjertet" i gammel tid det samme som å si at man "tenker på noen". Å føle gud i sitt hjerte er for tusen år siden det samme som å oppleve gud i hodet -- noe som får meg til å lure på dagens kristne som har en norrøn sjel, har gud i hjertet (og da mener de ikke hodet, slik man gjorde da man skrev bibelen) og tror at man kommer til guden Loke sin datter når man dør, selv om man tror at den kristne gud er den eneste guden... Merkelig... Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det er 100% prosent sikkert av Jesus fantes. Det er også veldig store sjanser for at han hadde unaturlige evner. 8315985[/snapback] Det er ikke 100% sikkert at Jesus fantes. Det finnes svært lite beviser fra samtiden. Det er sannsynlig at det fantes en person som Jesuskarakteren er bygget på, og det er til og med en liten sjanse for at noen av de biografiske detaljene, som mor og far, fødeby, dåpen, dødsårsak, etc, etc, er korrekte. Det er ekstremt små sjanser for at han hadde "unaturlige evner", både fordi at det er komplett usannsynlig at noen "unaturlige evner" finnes(Og hvis de finnes, er de naturlige), og fordi de tidligste tekstene som beskriver hans overnaturlige evner er skrevet lenge etter han døde(rundt år 50), og noen av de påstått tidligste tekstene(Thomasevangeliet) ikke engang beskriver noen av disse evnene. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hvorfor ikke ha religion? Det er da fint å ha noe godt å støtte seg til i denne verden da den er så FUCKED UP som den er for tiden. Det er ikke noe vondt i religion, men i folks egne meninger om disse religionene, enten man er på den ene eller andre siden. Jeg ser noen skriver om Jesus. For meg eksisterte absolutt han. Om hvorvidt han var frelseren er en annen sak, men det at han var god og intelligent er jeg sikker på Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg ser noen skriver om Jesus. For meg eksisterte absolutt han. Om hvorvidt han var frelseren er en annen sak, men det at han var god og intelligent er jeg sikker på 8466798[/snapback] "Hvorfor ikke ha våpen? Det er da fint å ha noe å beskytte seg med i denne verden da den er så fucked up som den er for tiden. Det er ikke noe vondt i våpen, men i folks bruk av disse, enten man er på den ene eller den andre siden." Og om jesus: Historisk eksistens er ikke relativ. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hvorfor ikke ha religion? 8466798[/snapback] Fordi det er vrøvl? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg ser noen skriver om Jesus. For meg eksisterte absolutt han. Om hvorvidt han var frelseren er en annen sak, men det at han var god og intelligent er jeg sikker på 8466798[/snapback] "Hvorfor ikke ha våpen? Det er da fint å ha noe å beskytte seg med i denne verden da den er så fucked up som den er for tiden. Det er ikke noe vondt i våpen, men i folks bruk av disse, enten man er på den ene eller den andre siden." Og om jesus: Historisk eksistens er ikke relativ. 8467059[/snapback] Selvfølgelig er det ikke noe vondt i våpen, men det er noe vondt i det de ble skapt for. Nemlig ødeleggelse. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Selvfølgelig er det ikke noe vondt i våpen, men det er noe vondt i det de ble skapt for. Nemlig ødeleggelse.8467419[/snapback] Ok. Poenget mitt var at religion, på samme måte som våpen, fungerer som noe negativt mellom (og i) samfunn. Religion er den enkleste og mest effektive måten å sette merkelapp på folk - kristne og muslimer, for eksempel - og er en måte å få mennesker til å gjøre grusomme handlinger på bakgrunn av livssyn. Våpen gjør heller ingen fortred om de får ligge i fred. Men det er en utopi. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hvorfor ikke ha religion? Det er da fint å ha noe godt å støtte seg til i denne verden da den er så FUCKED UP som den er for tiden. Religion er jo en stor del av denne oppfuckinga da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå