Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har opplevd pneumothorax?

moon_blood

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du forklare kort hva det er?

(Vet jeg kunne brukt google, men blir litt dumt hvis alle skal gå inn på google og sjekke :p:)

Velkommen til forumet ;)

8315926[/snapback]

Pneumothorax er kort fortalt en punktering i lunga hvor luft siver ut i pleuraen (lungesekken) som omgir lungen og skaper et overtrykk som gjør noe inni helvetes vondt.

Av og til hender det at lungen kollapser, dvs, den faller sammen, og dette kan være farlig da den kan falle på hjertet og stoppe blodpumpingen.

Jeg har selv rekord, slo norgesrekorden i antall pneumothorax når jeg hadde hatt 5, nå har jeg hatt 11 på 7 mnd. Har "diagnosen" residiverende pneumothorax bilateralt.

Lenke til kommentar
Vil det si at det føles som et ekstremt kraftig hold (som kan oppstå under fysisk aktivitet), og varer i 5-6 sekunder?

8315960[/snapback]

Man havner på sykehus, oftest blir det bare vanlig drenering, 6-7 dager, men har man hatt det 2 ganger eller fler blir det operasjon. Først mikrokirurgi, stopper det ikke da, blir det åpen operasjon. Den åpne operasjonen er den mest smertefulle innen kirurgien (det kan jeg bekrefte). Jeg har tilbringet mesteparten av året på sykehus med 2 rør, 38 mm i diameter inn i brystet.

Det gjør forresten noe inni helvetes vondt når det sprekker. Ikke bare i 5-6 sekunder. Lenge. Helt til luften er sugd ut. Tar noen dager det gitt...

Endret av moon_blood
Lenke til kommentar
Okay! Da har jeg aldri opplevd dette, og håper at jeg slipper! :)

8315983[/snapback]

La oss alle håpe du aldri opplever det. Jeg var et knekt menneske, totalt psykisk ødelagt, men har takket være fantastiske mennesker rundt meg er jeg kommet til hektene igjen.

Men: "What doesnt kill you only makes you stronger" :)

Endret av moon_blood
Lenke til kommentar

Jeg har selv rekord, slo norgesrekorden i antall pneumothorax når jeg hadde hatt 5, nå har jeg hatt 11 på 7 mnd. Har "diagnosen" residiverende pneumothorax bilateralt.

8315955[/snapback]

Har legen forklart deg hvorfor du får tilbakefallende pneumothorax?

Har du andre underliggende sykdommer? f.eks kronisk astma osv..?

Lenke til kommentar

8315955[/snapback]

8317668[/snapback]

Jeg kan mer om dette enn legen. Jeg har astma, men ingen skjønner hvorfor det kommer så ofte og med et så kort tidsrom mellom hver gang.

Lenke til kommentar

8315955[/snapback]

8317668[/snapback]

Jeg kan mer om dette enn legen. Jeg har astma, men ingen skjønner hvorfor det kommer så ofte og med et så kort tidsrom mellom hver gang.

8319061[/snapback]

Fordi pneumothorax er assosiert med astma, det er en av patologiske unormalitet som forårsake pneumothorax. Jeg antar at du har blitt undersøkt av en pulmonlog(lungedoktor)? Kanskje du har en medfødt svak pleura...

Lenke til kommentar

8315955[/snapback]

8317668[/snapback]

8319061[/snapback]

Fordi pneumothorax er assosiert med astma, det er en av patologiske unormalitet som forårsake pneumothorax. Jeg antar at du har blitt undersøkt av en pulmonlog(lungedoktor)? Kanskje du har en medfødt svak pleura...

8320165[/snapback]

Det er for det første ikke pleuraen som sprekker. Har blitt undersøkt av det som er av leger til lands. Ble vurdert av norges fremste lungekirurg på riksen. De vurderte å sende meg til et annet land, men jeg har ikke penger til det. Noen har opprettet fond for meg, så nå får vi nå se...

Lenke til kommentar
Det er for det første ikke pleuraen som sprekker.

8320669[/snapback]

Det harJeg aldri påstått det heller...

Jeg ønske deg bare lykketil :thumbup:

8320679[/snapback]

Du sa at det kunne være at pleuraen var svak. Det har ingenting med lungen å gjøre.

Men takker å bukker. I need it I think...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ble oppmerksom på denne tråden nå, og har selv hatt spontan pneumothorax 3 ganger tenkte jeg at jeg kunne poste litt her. Den første skjedde i 10. klasse, da jeg var på vei hjem fra speideren. Da jeg var halveis hjemmefra (ca 500m igjen) fikk jeg sinsykt vondt i brystet og klarte så vidt å gå opp resten av bakken og hjem. Siden vi aldri hadde hørt om dette før regnet vi med at det bare var en veldig strekk eller lignende så det tok et par dager før vi kontaktet lege. Dette var høyre side.

Den andre gangen satt jeg hjemme å spilte Sid Meier's Railroads (genialt spill). Plutselig fikk jeg sykt vondt i brystet, og la meg litt på senga, men det slutta ikke. Det ble bare vondere. Dette var da på venstre side. Da skjønte jeg jo selvsagt med en gang hva det var, og vi reiset til legen, der jeg fikk beskjed om at jeg var hysterisk og ble sendt hjem. Dagen etter ble jeg lagt inn på sykehuset.

På det første sykehuset jeg ble lagt inn på kunne de ikke veldig mye om dette, og klarte ikke å "fikse" meg. Dvs. at deres drensbehandling ikke hjalp og jeg ble overført til Ahus, der jeg ble opperert med såkaldt mikrokirurgi. Dette skjedde rett før jul i fjor.

På The Gathering 07 i år (dag 2) fikk jeg spontan pneumothorax på høyre side igjen og ble lagt inn på Hamar Sykehus. Der ville de ikke utføre den operasjonen, men i stede legge inn et mobilt dren. Dette var fordi de trudde det skulle hjelpe, og da kunne jeg faktisk være på TG om dagen.

Dette hjalp selvsagt ikke, og jeg ble lagt inn på Ahus igjen, der de opererte meg med mikrokirurgi på høyre side.

Nå har jeg blitt operert på begge sider med mikrogirurgi der de har "rubbet" lungeveggen min og veggen i lungesekken slik at de skal gro sammen. Samtidig fjærnet de noen blemmer på utsiden av lungene mine, slik at det vist nok er minimal sjangs for at det skal skje igjen.

Lenke til kommentar
Ble oppmerksom på denne tråden nå, og har selv hatt spontan pneumothorax 3 ganger tenkte jeg at jeg kunne poste litt her. Den første skjedde i 10. klasse, da jeg var på vei hjem fra speideren. Da jeg var halveis hjemmefra (ca 500m igjen) fikk jeg sinsykt vondt i brystet og klarte så vidt å gå opp resten av bakken og hjem. Siden vi aldri hadde hørt om dette før regnet vi med at det bare var en veldig strekk eller lignende så det tok et par dager før vi kontaktet lege. Dette var høyre side.

Den andre gangen satt jeg hjemme å spilte Sid Meier's Railroads (genialt spill). Plutselig fikk jeg sykt vondt i brystet, og la meg litt på senga, men det slutta ikke. Det ble bare vondere. Dette var da på venstre side. Da skjønte jeg jo selvsagt med en gang hva det var, og vi reiset til legen, der jeg fikk beskjed om at jeg var hysterisk og ble sendt hjem. Dagen etter ble jeg lagt inn på sykehuset.

På det første sykehuset jeg ble lagt inn på kunne de ikke veldig mye om dette, og klarte ikke å "fikse" meg. Dvs. at deres drensbehandling ikke hjalp og jeg ble overført til Ahus, der jeg ble opperert med såkaldt mikrokirurgi. Dette skjedde rett før jul i fjor.

På The Gathering 07 i år (dag 2) fikk jeg spontan pneumothorax på høyre side igjen og ble lagt inn på Hamar Sykehus. Der ville de ikke utføre den operasjonen, men i stede legge inn et mobilt dren. Dette var fordi de trudde det skulle hjelpe, og da kunne jeg faktisk være på TG om dagen.

Dette hjalp selvsagt ikke, og jeg ble lagt inn på Ahus igjen, der de opererte meg med mikrokirurgi på høyre side.

Nå har jeg blitt operert på begge sider med mikrogirurgi der de har "rubbet" lungeveggen min og veggen i lungesekken slik at de skal gro sammen. Samtidig fjærnet de noen blemmer på utsiden av lungene mine, slik at det vist nok er minimal sjangs for at det skal skje igjen.

8582997[/snapback]

De luftblærene... Når du er disponibel for dannelse av disse blærene skal man ikke se bort ifra at det dannes flere, både oppe (hvor 90% liggeR) og nede, som det også er på meg.

Det skal visstnok være promillesjans for at det dannes nye blærer, men ser man nærmere på statistikken får man bakoversveis: 1 gang PT - 30% sjans for tilbakefall. 2 gang PT - 50-60% sjans for tilbakefall. 3 gang PT - 80% sjanse for nytt tilbakefall, men mindre man går inn med åpen operasjon og fjerne de små blærene man ikke ser med mikrokirurgi.

Legene har innrømmet overfor meg at de har prøvd den vanlige nedroingsmetoden ved å si at "dette går bra, sjansen er liten for tilbakefall" helt til jeg konfronterte dem med det etter den 6 eller 7 lungekollapsen min.

Husk at kirurger også er mennesker, så ta gjerne med dere det de sier, men ikke alltid ta det for god fisk. Undersøk selv, kjenn på deg selv og lær deg selv å kjenne. Finnes ingen bedre lege for deg enn deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_gnu_*
Kan du forklare kort hva det er?

(Vet jeg kunne brukt google, men blir litt dumt hvis alle skal gå inn på google og sjekke :p:)

Velkommen til forumet ;)

8315926[/snapback]

Pneumothorax er kort fortalt en punktering i lunga hvor luft siver ut i pleuraen (lungesekken) som omgir lungen og skaper et overtrykk som gjør noe inni helvetes vondt.

Av og til hender det at lungen kollapser, dvs, den faller sammen, og dette kan være farlig da den kan falle på hjertet og stoppe blodpumpingen.

8315955[/snapback]

Er ofte unge høye gutter/menn som får det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Guest_Benedikte_*

Hei..

vel lenge siden denne var postet.. men jeg må spørre... hvordan går det? selvhar jeg hatt min første spontan pneumothorax i januar i år.. lå tre uker med dren og sug før de opererte med kikkehull, fjernet blemmer og stiftet etterpå... Nå har dne andere lungen fått enda flere blemmer enn det den hadde, så jeg er liksom en tikkende bombe... finnes ikke mye på nettet om dette ihvertfall ikke om disse blemmene og sjangsene for å få pneumothorax flere ganger når du først har hatt en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...