Gå til innhold

Partisjonering i Vista

Anbefalte innlegg

God aften.

Jeg er missfornøyd med driver tilgjengligheten på Vista, og har lyst og installere XP, samtidig som jeg beholder Vista partisjonen. Er det noen måte jeg kan lage en partisjon i selve Vista partisjonen. Jeg har en 200 GB partisjon, med 112 GB ledig, er det noen måte jeg kan gjøre de 112 GB til en XP partisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du kan jo bruke foreksempel PartitionMagic (eller andre partisjoneringsverktøy), og lage en ny partison.

Dette kan skade Vista-partisjonen, og jeg kan relativt lite om partisjonering av disk med OS, så noen andre kan kanskje hjelpe deg litt mer..

Men det skal være mulig i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Tror du skal slite litt med å få til å installere XP i etterkant av Vista.

Det er ikke noe problem å lage egen partisjon osv, men problemet får du når du installere XP.

XP vil uansett legge oppstartsfilene på c: der Vista'en din ligger. Og det resulterer i at Vista ikke vil starte, men kun XP.

Heldigvis får du raskt fikset Vista, ved å starte opp fra Vista DVD'en og velge reparer. Men da har du ikke tilgang til XP noe mer...

Har prøvd tre ganger nå på den bærbare, og det samme skjer hver gang. Og jeg har også kjøpt en OS loader fra Acronis, som påstår at du kan ha hundrevis av OS'er på samme pc, men ikke F om den takler Vista først og så XP.

Den andre veien går helt uten problemer. Installerer du XP først og så Vista på egen partisjon, er det ikke noe problemer i det hele tatt.

Men ser ikke frem til å slette en helt fungerende Vista installasjon, og så legge inn to OS'er på nytt....det blir noen timers arbeid det..... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Tja, du kan jo bruke foreksempel PartitionMagic (eller andre partisjoneringsverktøy), og lage en ny partison.

Dette kan skade Vista-partisjonen, og jeg kan relativt lite om partisjonering av disk med OS, så noen andre kan kanskje hjelpe deg litt mer..

Men det skal være mulig i hvertfall :)

8315973[/snapback]

PartitionMagic virker ikke i Vista enda.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva alle bryr seg om Partition Magic for. Det er dyrt og dårlig. Krasjer ofte når man partisjonerer. Selv bruker jeg Acronis DiskDirector på Stasjonæren og en kombinasjon av Acronis DiskDirector og Gparted på laptopen. Selv bruker jeg ikke å ha Partisjoneringsprogrammer installert på harddiskene mere. Jeg bruker istede LiveCD`er. Gparted kan lastes ned som LiveCD som du kan brenne ut så blir den bootbar.

Acronis DiskDrector sin BootCD kan du lage når du har installert programmet. Så kan du lage BootCD. etter det så kan du avinstallere Acronis fra harddisken og bruke BootCD`en. Jeg synes dette er enklere.

Lenke til kommentar
Tror du skal slite litt med å få til å installere XP i etterkant av Vista.

Det er ikke noe problem å lage egen partisjon osv, men problemet får du når du installere XP.

XP vil uansett legge oppstartsfilene på c: der Vista'en din ligger. Og det resulterer i at Vista ikke vil starte, men kun XP.

Heldigvis får du raskt fikset Vista, ved å starte opp fra Vista DVD'en og velge reparer. Men da har du ikke tilgang til XP noe mer...

Har prøvd tre ganger nå på den bærbare, og det samme skjer hver gang. Og jeg har også kjøpt en OS loader fra Acronis, som påstår at du kan ha hundrevis av OS'er på samme pc, men ikke F om den takler Vista først og så XP.

Den andre veien går helt uten problemer. Installerer du XP først og så Vista på egen partisjon, er det ikke noe problemer i det hele tatt.

Men ser ikke frem til å slette en helt fungerende Vista installasjon, og så legge inn to OS'er på nytt....det blir noen timers arbeid det..... :thumbdown:

8317548[/snapback]

Ååå, går det ann og skifte disk drive lettern fra D: til C: da, for så å slette hele Vista samtidig som en tar tilbake plassen og legger begge partisjonene i lag?

Lenke til kommentar
Men om jeg nå formaterer partisjon C:, altså Vista partisjonen, vil jeg da kunne boote opp XP? Tenker på at startup filene ligger jo på C:, vil det skape noe problem?

8320490[/snapback]

Da kan du få et problem, om du ikke gjør som beskrevet i bloggen min. Da vil den starte opp fra xp partisjonen. likevel tror jeg at det kan bli et problem om du formaterer c:

Lenke til kommentar
Hmm, om jeg vil fjerne Vista fra C: helt og holdent, samtidig som jeg holder på XP partisjonen på D:. Kan jeg da kopiere over start-up filene fra C: over til D:, for så og slette Vista på partisjon C: uten problemer?

8325216[/snapback]

Du må nesten bare prøve. I prinsipet så skal det gå så lenge du kopierer over alle filene også de skjulte filene.

Lenke til kommentar

Brukte en annen guide fra et annet forum. Lignet mye på din, så jeg tenkte det var den samme, men det var det altså ikke. Hele maskinen gikk bananas, så måtte formatere hele greia. Skulle nok lest bedre, men da lærer jeg til neste gang.

Takk skal du ha for hjelpa uannsett. :thumbup:

Lenke til kommentar

Når man installerer Vista ved å boote (starte maskinen) fra DVD'en, vil Vista kalle partisjonen den installeres på for C:\. Hos meg installerte jeg først XP på den første partisjonen, som XP kaller for C:\. Deretter installerte jeg Vista på den andre partisjonen, som i Vista kalles for C:\. For å ikke gå i surr, har jeg navngitt partisjonene.

Diskbehandler (Win+R | diskmgmt.msc) i Vista kan endre størrelsen på partisjoner. Ved å krympe en partisjon, kan man opprette en ny på den ledige plassen.

Edit 11.04.07: Denne siden dumpet ned i innboksen min fra Microsoft via Exploring Windows nyhetsbrev. Siden beskriver fremgangsmåten hvis man installerer XP etter Vista, og Vista ikke lenger starter.

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar

Når Vista er den første installasjon, og Winxp kommer etterpå, så:

Trenger man bootsect.exe for å tilbakestille Vista bootsector, med commando

-bootsec /nt60 sys /force (/force, ikke nødvendigvis)

(bootdect.exe finner du i \boot folder , i dvdplate)

Trenger man bcdedit.exe for legge bootloader til XP i Vistas store.

(bcdedit finner man i \windows\system32 i Vista. Med å åpne cmd i Vista kommer du direkte der.)

Til det:

-bcdedit /set {legacy} /d "windows XP" (ikke alltid nødvendig)

-bcdedit /set {legacy} device boot

-bcdedit /set {legacy} path \ntldr

-bcdedit /displayorder {legacy} /addlast eller addfirst

Eventuelt justere boot.ini.

Man trenger ikke en primær partisjon for å installere winXP. Det kan være en logisk stasjon i en extended partisjon, SÅ lenge du har en systempartisjon, og det har du siden du kjører Vista.

Bcdedit skal du og bruke hvis du har en Winxp installasjon i en annen disk fra før, men som du ønsker å få under en felles manager.

Så, man kan bruke tredje parts progs til å ordne det, men som sagt man har allerede alle verktøy man trenger i Vista.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ok, men ut i fra hva jeg selv opplevde og antall tråder hos pro-networks.org så tror jeg at oppskriften i bloggen min er den letteste måten å gjøre det på. Den funker i alle fall.

Kan være jeg tar feil med primærpartisjon og ikke, men boot filene må ligge på begge partisjoner for å få det til å fungere.

Men å redigere bcdedit er den tungvinte måten, å bruke Vista Boot pro gjør jobben mye enklere.

Lenke til kommentar
Ok, men ut i fra hva jeg selv opplevde og antall tråder hos pro-networks.org så tror jeg at oppskriften i bloggen min er den letteste måten å gjøre det på. Den funker i alle fall.

Kan være jeg tar feil med primærpartisjon og ikke, men boot filene må ligge på begge partisjoner for å få det til å fungere.

Men å redigere bcdedit er den tungvinte måten, å bruke Vista Boot pro gjør jobben mye enklere.

8333890[/snapback]

Siden du nevner at boot.ini må ligge på 2 plasser, så er det nok ikke nødvendig det.

Boot.ini skal være der som ntldr,ntdetect.com er å finne, skal ikke det da?

Hos deg har fungert på denne måte, og det er sikkert en måte å gjøre det.

Men boot.ini kan bli litt vanskelig noe ganger, og det på grunn at man er avhenging å lese , spesielt, partitions nr fra riktig sted.

Ellers det er riktig at man kan bruke andre progs for å få det til, ingen tvil om det.

Mine merknader går helst til selvhjelp, dvs ordne opp med det man har.

Uansett det er viktig, at det alltid finnes flerre løsninger enn de native.

Klarer man ikke med den enne så bruker man den andre.

Lenke til kommentar

Du kan slette boot ini fra xp partisjonen ja. Testet det nå.

Kopierte bare alle oppstartsfilene for å være sikker.

Og du har selvsagt rett at det er greit å bruke det man har, men som de skriver på pro-networks:

Why VistaBootPRO?

Chances are you're here because you're running Windows Vista and want to do one of two things. Install a second OS or manage your boot configuration without directly editing the BCDEdit file. As you likely now realize, Windows Vista has made this task somewhat complicated for most users. VistaBootPRO was developed to make changes to the Windows Vista Boot Configuration Data (BCD) registry quickly and easily, doing the job in a fraction of the time it would take using the alternative. The only other way to edit the BCD is to use the command prompt application "bcdedit.exe," located in the Windows\system32 folder of Windows Vista, which requires users to become familiar with the ins and outs of the bcdedit.exe switches and options, leaving many frustrated users in its path. VistaBootPRO allows users to easily and neatly organize their boot configuration entries from within all flavors of Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...