Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil DSL-linje, hvor er feilkilden?

Anbefalte innlegg

Hepp :)

Sitter og undersøker et "spesielt" problem for noen bekjente, av en heller rar type jeg ikke har merket tidligere. Problemet ligger i at DSL sync forsvinner helt tilfeldig, enkelte ganger varer den i maks et par sekunder, mens den klarer å holde seg lengre når ruteren selv nedjusterer hastigheten til rundt 1Mbit, vanligvis ligger den på 3/4 Mbit, ref ruterens egen info.

Samtidig i dette systemet finnes det og splittere og ISDN utstyr "som vanlig", men jeg har merket et par finurligheter.

1) ISDN-boksen er veldig bråkete av seg, trodde ikke de skulle gi lyd fra seg?

2) Når jeg tar ut nettkabelen til ruteren høres det en bra skurrelyd i telefonene, men det gir seg kjapt.

3) Når jeg så kobler til igjen kabelen til ruteren mister ISDN boksen linjen i noen sekunder, og følgelig mister telefonene summetonen.

Kjapp oversikt over oppsettet:

Telefoninntak-->"Lynvern"-->splitter (til a og b)

a) --->ISDN-->telefoner

b) --->dsl-->switch-->wlan

Så jeg blir rett og slett litt usikker, hvor ligger problemet?

Noen tips i jakten på synderen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ISDN-boksen skal være stille ja.

- Prøvd uten lynvern ?

- Prøvd annen splitter ? Siden tlf mister summetone når du plugger inn modemet....

Men det kan jo være mye annet også - start i en ende :)

|2mmy|

Lenke til kommentar
Samtidig i dette systemet finnes det og splittere og ISDN utstyr "som vanlig", men jeg har merket et par finurligheter.

8315334[/snapback]

Regner med at du ikke mente flere enn en splitter? På ISDN skal bare en benyttes før U-grensesnittet.

Kan det heller være fra splitteren summelyden kommer? Dette er vanlig på et par typer splittere med ISDN tilkoblet. Ellers kan det også være normalt med en lav summelyd på noen av de eldre Alcatel ISDN boksene med innebyd analogadapter.

Får du samme feilsymptom fra rutermodemet(DSL) når du plugger det direkte i Telenors grensesnitt?(der hvor lynvernet forhåpentligveis står i dag).

Lenke til kommentar

Takker for tips hittil ;)

Da det og er et alarmsystem koblet mot telenettet er jeg småskeptisk til å ta ned telenettet for lenge.

Jeg prøvde å gå helt om overspenningsvernet, men splitteren var vrang og ga meg ikke lov, så jeg må frem med skrugjern der (teit plassering). Men jeg fikk testet med å ta kabelen som gikk inn i overspenningsvernet og plasserte den inn i ISDN-boksen, da ble det stille. Med en gang jeg koblet tilbake alt i orginal stand ble det bråk, også før DSL-modemet var skrudd på. Regner ikke med at støyen kan komme fra DSL-boksen(?), og da er det vel en fare for at det er overspenningsvernet som tuller.

edit:

For å gjøre ting verre her ;)

Alt er koblet tilbake til standard, jeg hører støyen på linja igjen, men ruteren er nå operativ med 5Mbit inn stabilt, det er ikke helt logisk.. :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...