Gå til innhold

Forskjellen på forsterker og reciver

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ganske n00b på dette feltet, og lurer på hva som er forskjellen på forsterker og reciver siden jeg må kjøpe meg en forsterker/reciver selv. Så hva er egentlig forskjell?

Og med det samme jeg er her inne. Jeg kunne også trenge litt hjelp til å finne en forsterker/reciver som er god for 600W (så mye W jeg har i høyttalera mine), og 5.1 surround. Pr. dags dato har jeg en "Yamaha "Natural Sound" Stereo Amplifier A-07" som er god for 180W, men har ikke surround.

Hadde satt stor pris på om jeg kunne fått litt hjelp, både med forskjellen på forsterker og reciver og på å finne en forsterker/reciver :)

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En receiver er en forsterker med integrert radio. Du trenger ikke en forsterker med like mange watt som høyttalerne er oppgitt til. :)

Hvilke høyttalere har du, og hvor mye penger hadde du tenkt å bruke?

8314960[/snapback]

OK, da er det forklart :) Takk!

Hadde vell egentlig ikke tenkt å bruke stort mer enn 4000 kr, siden jeg må spare til gaaaanske mye annet nå i tillegg. Aner ikke hvordan høyttalere jeg har, er noen jeg fikk av kusina mi.

Kenneth

EDIT: Høyttalera er av merket Pro Audio om dette er til noen hjelp

Endret av rcfrik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En receiver er en forsterker med integrert radio. Du trenger ikke en forsterker med like mange watt som høyttalerne er oppgitt til. :)

Hvilke høyttalere har du, og hvor mye penger hadde du tenkt å bruke?

8314960[/snapback]

Det går fint å bruke en forsterker med mindre forsterkerkraft enn produsenten anbefaler, men det er jo selvfølgelig en fordel med en forsterker som ikke sliter for mye med å drive høyttalerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...