kyrsjo Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Har satt opp TV-ut med TwinView til Nvidia, i clone-modus. Det funker fint det, men det er litt kjedelig å måtte bytte til 800x600 overalt (selv om dette egentlig er ganske kjapt gjort med gnome) bare for å se en film på tv'n. Derfor lurer jeg på - er det mulig å få kortet til å "skalere ned" skjermoppløsningen, slik at jeg kan ha 1200x1600 (eller var det omvendt...) på CRT'en og se *samme bildet* i 800x600 på tv'n - uten scrolling eller klipping? Jeg vet det vil være totalt håpløst mtp. å lese tekst etc. (med mindre jeg har veeeldig store fonter...) - men for video/mythtv, som uansett bare er "fullscreen" har det nix og nada å si. EDIT: En annen ting - dersom dette ikke går - går det å få TV'n til å bli "primærmonitor" (den som for spesiell oppmerksomhet av video-akseleratorbrikken på kortet) når jeg er i 800x600? EDIT2: Ennå en annen ting - jeg har ganske lange kabler (12 meter), og lyden blir fryktelig lav på tv'n. Har koplet den inn i "speaker out" eller "front speaker out" eller noe slikt baki pc'n (samme som pc-høytalerene med innebygget amp), og for å få brukbar lyd må jeg skru lyden på tv'n opp i hundre. Mixeren på lydkortet har jeg bånna (noe jeg ikke er overlykkerlig over mtp. overstyring, lydkvalitet etc.), men likevel må jeg skru og skru og skru... Hakket før jeg finner fram loddebolten og tar en tur ned på elfa og bygger meg en enkel amp med to utganger... Har helt greie HAMA-kabler, så jeg *tror* ikke de er problemet - eller kansje er de det? Gullkabler til ørten hundrelapper er totalt uaktuelt... Opplegget er forøvrig: Video: TV-ut på skjermkort -> proprietær nvidia-dongel-> svideokabel på 12 meter -> s-video/SCART-overgang ->TV (nyyyyydelig bilde!) Audio: Hovedkortlydkort som aldri hitil har svikta meg, høyttaler ut -> minijack-splitter (andre går til høytalerene jeg har kopla på maskina) -> phono/RCA-kabel (2 m) -> RCA-skjøtekabel (12 meter) -> RCA/SCART-overgang -> TV (lav lyd) Endret 5. april 2007 av kyrsjo Lenke til kommentar
Palme Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Bumper denne litt jeg. Jeg har nå gått over til å kjøre en LCD skjerm på maskinen min. Før hadde jeg 2xCRT og skulle jeg se noe på TV-en skrudde jeg bare ned oppløsningen på den ene skjermen og byttet kontakt bak på PC-en. Nå derimot har jeg altså bare en skjerm, LCD, og da vil ikke TV-en ta mot signalet når jeg bytter kontakt. Det jeg da har måtte gjøre er å: 1: Skifte oppløsning fra 1600x1200 (LCD skjermen) til 1280x1024 (plasmaen) 2: restarte gdm og navigere på plasmaen. Jeg har også prøvd med på en: Option "TwinViewOrientation" "Clone" og kjørt 2 skjermer i "Clone-modus". Det som da blir problemet er at jeg ønsker å kjøre min LCD-skjerm med 1600x1200 og plasmaskjermen med 1280x1024. Da blir LCD-skjermen min helt feil skalert. Fullscreen på LCD-en blir bare en 1280x1024-boks oppe i hjørnet. Så, fant du/noen andre noe ut av det med skalering? Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Bruk Metamodes opsjonen for å sette oppløsning til skjermene. Bruk UseDisplayDevice for å sette opp skjermer/TV i rekkefølge, bruk xinerama for å bestemme om fullskjerm skal dekke begge skjermer eller ikke. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Har gjort alt det andre, men skjønte ikke helt hva du mente med xinerama... Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Sorry, er på ferie så jeg har ikke fått svart deg. Hvis du bruker twinview til å sette opp skjermene, så kan du styre hvorvidt vinduer maksimeres til begge skjermene (spesielt nyttig ved fullskjermvisning av film), eller bare den ene ved å sette om twinview skal få xineramainfo. Følgende linje i seksjonen til nvidia driveren (i xorg.conf) bør gjøre susen: Option "NoTwinViewXineramaInfo" "0" #do not span maximised window Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå