Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Golf 2 CL 1.6 84mod ligger på for høyt turtall.


Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste, golfen min legger seg på høyt turtall når motoren er varm... På tomgang vil jeg tippe at den ligger på rundt 3000rpm. Har skrudd opp forgasser, sjekket slanger og flyttet luftinntaket til motorrom for å se om det var kald luft som var problemet.

 

Så oppdaget jeg en "pinne" som forsvinner inn når jeg starter motor, mot den er det en til "pinne" som jeg forstiller meg at skal følge etter den andre... For når jeg skyver den inn mot den som "forsvinner innover" så senkes turtallet. Jeg lurer på det er choken som er problemet.

 

forgasser003um0.th.jpg

Her ser dere "pinnene" jeg snakker om...

forgasser004wz8.th.jpg

Her er "klokka" som jeg trur holder igjen "pinnen" som egentlig skal følge etter..

forgasser002tl5.th.jpg

Her har jeg åpnet klokken, men det er andre siden av klokken jeg vil se... Men får ikke skrudd den av siden den ene skruen er "sporløs"...

forgasser001lw1.th.jpg

Her e forgassern uten luftfilteret oppå...

 

Noen som vet ka æ bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Limer inn fra en annen tråd:

 

Nevnes at 1.6 og 1.8L golf (1984 til 1988) bruker Pierburg/solex 2E2 Forgasser..

 

dette er ikke den beste forgasseren verden har sett, men det fungerer

 

har du problemer med den, så vil det som oftest ligge i vakuum slangene (dette grunnet at forgasseren er vakuum styrt)

 

Det kan også være (hvis tomgangen går høyt) problemer med en vokstermostat som styrer mye av tomgangen (kaldstart etc) .. eller det kan ligge i vakuumlåsene på baksiden av forgasseren, hvis disse ikke lukker(eller var det åpner) så vil bilen ha en tendens til å henge seg opp på ca 3 000 RPM .. dette skyldes i 80% ledningene

 

På det 3. bildet du viser er automatchoken, siden du har tatt denne frahverandre kan choken være feiljustert nå.

Lenke til kommentar

Husker ikke helt akkurat forskjellen på de ulike modellene til Pierburg, men tror denne løsningen skal passe. Hvis du ikke kjenner igjen forgasseren din ut fra det jeg skriver, så er det stor mulighet for at jeg har tatt feil mellom 2E2 og 2E3-modellen. Er ikke helt sikker på om disse har helt samme patent. :ermm:

 

Så... hvis du har sjekket rundt med startgass (husk at luftfilterboks må være montert) og ikke funnet noe grunnlag for at motoren drar falskluft, så ville jeg holdt en knapp på at hurtigtomgangen ikke trekker seg tilbake med chocken (må ikke forveksles med tomgangsskruen)! Vil tro at denne henger seg opp (en vanlig "feil" på disse forgasserne).

 

Den "pinnen" du snakker om, vil jeg tro er fra vakuum-dåsen som åpner spjeldet bittelitt ved kaldstart, slik at spjeldet ikke er helt lukket. Denne er, hvis jeg ikke husker feil, koblet til solenoid-ventilen ved hjelp av en vakuum-slange. Denne skal ikke ha noe å si når motoren er varm og chocken åpner seg slik den skal. Fungerer ikke denne, ville du hatt store problemer med å få start på bilen ved kaldstart.

 

Ut fra bilde, så åpner chock-spjeldet seg, så det er neppe problemet. Hadde ikke chocken lukket seg når det skulle, ville dette påvirket kaldstarten og du hadde neppe fått start på kalde dager, så jeg ser ingen grunn til å tvile på chocken din ut fra det du har fortalt og det bildene viser.

 

Det du burde gjøre, er å ORDENTLIG rengjøre overføringen fra chock-huset til chock-spjeldet. Fjærene der har en tendens til å henge seg opp. Bruk deretter masse SMØREOLJE for å smøre opp. Prøv dette først! Jeg har "ordnet" en del Pierburg-forgassere ved å gjøre dette.

 

P.S: Hvis du har skrudd på noen skruer bør du opplyse om dette, siden disse skruene både stiller CO, tomgang og hurtigtomgang! Chocken som du også har demontert skal stå montert på en spesiell måte, så sjekk om det er hakket inn et merke med et skrujern e.l., slik at den står slik den orginalt skal når du setter den sammen!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden du har demontert og skrudd en del selv, bør du sette bilen på et verksted og få justert forgasseren korrekt igjen når (hvis?) du får den til å funke som den skal. Dette vil både du og miljøet spare på.

Lenke til kommentar

Kan forresten tipse deg om at det florerer av disse forgasserne brukt og de koster et par-tre hundrelapper. Du kan fort bli plaget ved reprasjon av disse forgasserne og derfor kan det lønne seg å kjøpe en brukt.

 

Det eneste du da trenger å gjøre er å justere CO'en. Det å få et verksted i dag til å justere en forgasser som du ikke helt vet om er i orden, kan bli en VELDIG dyr erfaring, både pga pris pr. time, men også på grunn av den generelle kunnskapen verksteder har om forgassere og som regel er denne lav etter at innsprøytning kom for fullt på slutten av 80-tallet. Dagens mekanikere har lite erfaring med å skru og feilsøke på forgassere siden folk sjelden gir verksteder slike oppdrag...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...