Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

hvorfor isolere lettvegger

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å innrede en kjeller, og i den forbindelse skal jeg sette opp en bod der nede. Den delen av veggen til boden som vender inn i rommet, altså ikke yttervegg er satt opp med 1,5x4 tommers stendere - og jeg hadde sett for meg å isolere denne med 100 mm plater med glava e.l.

Men - er det virkelig nødvendig å isolere en lettvegg?

hvis det formentlig er samme temperatur inni boden som i rommet utenfor, og det ikke er noe spesiel støy man ønsker å dempe?

det eneste argumentet jeg kommer på er for å evt øke gjennombrenningstia ved en brann.

men hvis man ikke skal bruke isolasjon inni denne lettveggen, skal det bare være luft der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke nødvendig å isolere dersom det ikke er noe du skal isolere vekk.

Og det gjør ingenting at veggen er hul inni, men dersom det ikke er viktig hvordan boden ser ut innvendig kan det kanskje være like greit å la være å kle den på innsiden.

Endret av premium
Lenke til kommentar

"ytterveggene" på boden, dvs de som vender ut i rommet som boden står i er kledd med gips på utsia, og jeg skal kle med spon på innsia tenkte jeg.

men er det ikke vanlig å isolere lettvegger innomhus også? selv om det ikke er noen nevneverdig temperaturforskjell..

har forsøkt å google problemstillingen, lurte på om det fins noen iso, ns eller annen standard for dette.

Lenke til kommentar

Siden du har gips på utsiden blir du jo selvsagt nødt til å kle på innsiden også.

Isolering er jo ikke nødvendig dersom du verken skal isolere lyd eller varme. Om noen av bodens vegger er en yttervegg kan du spare litt energi hvis det ikke er nødvendig å ha det like varmt i boden som i resten av huset.

Lenke til kommentar
når jeg skriver "skal det bare være luft der" mener jeg ikke kledninga men inni, som i skal det være kun luft/tomrom inn i veggen hvis den ikke isoleres.

8324366[/snapback]

Det var det jeg mente også :)

Hvis du ikke skal isolere, kan det gjerne være hul vegg. Eller har du kanskje noe annet du har lyst å gjemme inni den? :p

Lenke til kommentar

ja jeg veit ikke hvorfor, men jeg syns det ble rart at den skal være tom. alle lettvegger jeg har vært inni tidligere :hmm: har vært isolert på et vis. men å resonnere med bruk av fornuft gir ikke alltid det samme resultatet som hvis man bare skal gjøre som man har sett tidligere.

Lenke til kommentar

En grunn til å isolere lettvegger er brannsikkring, hvis man bruker steinull (Rockwool), eller annen brannsikker isolasjon. (Glava, som er mest brukt, er ikke brannsikker).

Vil si det er ganske vanlig å ikke kle veggene på innsiden av en bod. Du sparer litt penger :)

Lenke til kommentar
En grunn til å isolere lettvegger er brannsikkring, hvis man bruker steinull (Rockwool), eller annen brannsikker isolasjon. (Glava, som er mest brukt, er ikke brannsikker).

Vil si det er ganske vanlig å ikke kle veggene på innsiden av en bod. Du sparer litt penger  :)

8344241[/snapback]

Rockwool er helt riktig noe mer brannsikker enn Glava, tåler 5000 grader eller noe sånt. Glava tåler litt mindre, 4500? I praksis regnes vel begge som brannsikre.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har skjønt tegninga rett så skulle det ikke være nødvendig å isolere den boden. Men så kommer det noen små ting som kan være litt viktig.

-I en bod blir det gjerne noen grader kaldere, spesielt i en kjeller hvis en ikke har noe varme på der inne.

Så hvis tanken er å ha en bod det gjerne er noe grader kaldere så vil det bli ytterlig kaldere der inne hvis du isolerer (og ikke har noen form for ovn der inne).

Og jo kaldere der blir des større sjang har ting for å "slå" seg, altså begynne å mygle osv

-skal du ha spon på veggen i boden så vil den trekke til seg fuktighet og veggen vil begynne å bule.

Så mitt tips til deg.

Hvis det bare er for å oppbevare ting og tang i noe lunde samme romtemp;

-dropp isolasjon

-sett i 2 stk 6" ventiler på veggen høyt oppe

-døren som settes inn bør ha flat terskel for bedre luft sirkulasjon i rommet

-ha gips istedet for spon, eller kryssfiner hvis du vil ha godt feste for ting du vil henge opp.

Endret av regga
Lenke til kommentar

Vil si det er ganske vanlig å ikke kle veggene på innsiden av en bod. Du sparer litt penger  :)

8344241[/snapback]

Nahh, Glava er omtrent like brannsikker som steinull. Glave er godkjent i konstruksjoner som kreves brannsikring.

Steinull smelter ved 1100-1200 grader. Glava smelter ved ca 950 grader.

Lenke til kommentar

8344241[/snapback]

det hjelper lite at det er høyere smeltepunkt på Rockwool når stenderene er av tre ;) det som hemmer brann og varme er gipsplater og andre "ikke" brennbare matrialer. Rockwool kommer bare til full utnyttelse når det er snakk om stålstendere.

Endret av Blod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...