Gå til innhold

Bruktsalg og reklamasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Garanti får du med når du kjøper/overtar produktet.

Hvis ikke så får du godsnakke med selger slik at han/hun kan levere det inn til reparasjon.

 

Ellers har du ingen muligheter for reklamasjon ovenfor selger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Det er jo galt. Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å reklamere til tidligere salgsledd. Eksempel:

 

Jeg kjøper en vare av trådstarter, som trådstarter har kjøpt på komplett -> Jeg kan reklamere direkte til komplett.

 

Problemet blir å få aksept fra komplett uten kvittering. Derfor er det viktig å få med denne typen papirer :D

8316563[/snapback]

 

Det jeg skriver er at det er galt å reklamere på selger.

Å reklamere til butikk/leverandør er noe annet.

Lenke til kommentar
Det er jo galt. Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å reklamere til tidligere salgsledd. Eksempel:

 

Jeg kjøper en vare av trådstarter, som trådstarter har kjøpt på komplett -> Jeg kan reklamere direkte til komplett.

 

Problemet blir å få aksept fra komplett uten kvittering. Derfor er det viktig å få med denne typen papirer :D

8316563[/snapback]

 

Det jeg skriver er at det er galt å reklamere på selger.

Å reklamere til butikk/leverandør er noe annet.

8316759[/snapback]

 

Jeg har faktisk tapt en slik sak med kjøper/forbrukerrådet.

 

Solgte pc'n min for noen år siden.

Denne brukte jeg i tre år i arbeidssammenheng og hadde aldri noen problemer.

(Jeg spesifiserte også nøye i salgsannonsen at produktet var utenfor garanti.)

 

Men uheldigvis for meg og kjøper begynte pc'en å svikte tre mnd etter inngått salgsavtale.

 

Kjøperen tok kontakt med forbrukerrådet, og utfallet ble at jeg måtte ta pc'en i retur og sende den til reparasjon på min bekostning.

Alternativ 2 var å heve kjøpet. Dvs. gi kjøper pengene tilbake.

 

Jeg tok selv kontakt med forbrukerrådet og fikk bekreftet dette.

 

Enden på visa ble at jeg sendte pc'en til reparasjon for kunden.

 

Tjente så og si ingenting på å selge en brukt gjenstand, og tar aldri sjangsen på å gjøre dette igjen.

Endret av stanp
Lenke til kommentar

For 3 år siden kom jeg i en rar situasjon. Solgte skjermkortet mitt, som hadde gått knirkefritt i 2 år, og var ombygd til vifteløst. Kjøper skrev fort at kortet hadde virket i 10 minutter, men deretter døde det. Han antok at GPU var brent pga manglende kjøling. Han krevde heving av kjøpet.

Men jeg var sikker på at kortet var i god stand da jeg sendte det, og han bekreftet at det virket ved ankomst. Forbrukerrådet sa da at jeg hadde alt mitt på det tørre, kjøper måtte dokumentere at kortet var defekt ved ankomst for at han skulle ha rett til å heve kjøpet.

Jeg tilbød meg å dele utgiftene med kjøper, å gi ham halvparten av pengene pga de uheldige omstendighetene. Men han var så sur at jeg ikke hørte mer fra ham :hrm:

Jeg vil nok si at forrige innskriver (stanp) gjorde mer enn det som kan kreves ved et slikt bruktsalg/kjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Jeg har faktisk tapt en slik sak med kjøper/forbrukerrådet.

 

Solgte pc'n min for noen år siden.

Denne brukte jeg i tre år i arbeidssammenheng og hadde aldri noen problemer.

(Jeg spesifiserte også nøye i salgsannonsen at produktet var utenfor garanti.)

 

Men uheldigvis for meg og kjøper begynte pc'en å svikte tre mnd etter inngått salgsavtale.

 

Kjøperen tok kontakt med forbrukerrådet, og utfallet ble at jeg måtte ta pc'en i retur og sende den til reparasjon på min bekostning.

Alternativ 2 var å heve kjøpet. Dvs. gi kjøper pengene tilbake.

 

Jeg tok selv kontakt med forbrukerrådet og fikk bekreftet dette.

 

Enden på visa ble at jeg sendte pc'en til reparasjon for kunden.

 

Tjente så og si ingenting på å selge en brukt gjenstand, og tar aldri sjangsen på å gjøre dette igjen.

8332190[/snapback]

 

Med mindre du glemte å skrive i kontrakten at utstyret selges som det er forevist, så er dette feil.

Lenke til kommentar

Så lenge du har kvittering og gir med denne så er det ingen som kommer til å si til deg at du ikke kan levere inn der varen er orginalt kjøpt. Eventuelle regler ved bruktkjøp må avtales på forhånd og hvis du selger varen "som forevist" så har du ingen forpliktelser ved senere problemer.

Lenke til kommentar

når jeg selger brukte ting, leverer jeg bestandig med kvittering for produktet.

Og har vært borti ett par ganger at det har blitt feil med produktet jeg har solgt, men da har kjøper kontaktet butikken og fått reparert produktet uten at det har gått utover meg.

 

For uansett hvor sikker man er at ting fungerer, vet man aldri hvor ille posten har herjet med det, eller hvordan kjøper har håndtert produktet.

 

Hadde ett tilfelle hvor jeg solgte en AMD XP cpu, den fungerte fint når jeg sendte den, men kjøper klarte å feilmontere kjøleribba så kjerna ble ødelagt. Hva kan man gjøre i slike situasjoner egentlig?

 

Det kjøper gjorde var å sende denne inn til butikken og fikk konstantert feil, og jeg fikk tilbake cpu`en.. Den gikk rett i søppla, var jo trossalt ubrukelig.

 

Siden da har jeg bestandig tatt bilder av varen jeg selger før jeg sender den.

Lenke til kommentar
Det er jo galt. Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å reklamere til tidligere salgsledd. Eksempel:

 

Jeg kjøper en vare av trådstarter, som trådstarter har kjøpt på komplett -> Jeg kan reklamere direkte til komplett.

 

Problemet blir å få aksept fra komplett uten kvittering. Derfor er det viktig å få med denne typen papirer :D

8316563[/snapback]

 

Det jeg skriver er at det er galt å reklamere på selger.

Å reklamere til butikk/leverandør er noe annet.

8316759[/snapback]

 

Jeg har faktisk tapt en slik sak med kjøper/forbrukerrådet.

 

Solgte pc'n min for noen år siden.

Denne brukte jeg i tre år i arbeidssammenheng og hadde aldri noen problemer.

(Jeg spesifiserte også nøye i salgsannonsen at produktet var utenfor garanti.)

 

Men uheldigvis for meg og kjøper begynte pc'en å svikte tre mnd etter inngått salgsavtale.

 

Kjøperen tok kontakt med forbrukerrådet, og utfallet ble at jeg måtte ta pc'en i retur og sende den til reparasjon på min bekostning.

Alternativ 2 var å heve kjøpet. Dvs. gi kjøper pengene tilbake.

 

Jeg tok selv kontakt med forbrukerrådet og fikk bekreftet dette.

 

Enden på visa ble at jeg sendte pc'en til reparasjon for kunden.

 

Tjente så og si ingenting på å selge en brukt gjenstand, og tar aldri sjangsen på å gjøre dette igjen.

8332190[/snapback]

 

Solgte du denne PC-en som privatperson, eller gjennom eget firma?

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk tapt en slik sak med kjøper/forbrukerrådet.

 

Solgte pc'n min for noen år siden.

Denne brukte jeg i tre år i arbeidssammenheng og hadde aldri noen problemer.

(Jeg spesifiserte også nøye i salgsannonsen at produktet var utenfor garanti.)

 

Men uheldigvis for meg og kjøper begynte pc'en å svikte tre mnd etter inngått salgsavtale.

 

Kjøperen tok kontakt med forbrukerrådet, og utfallet ble at jeg måtte ta pc'en i retur og sende den til reparasjon på min bekostning.

Alternativ 2 var å heve kjøpet. Dvs. gi kjøper pengene tilbake.

 

Jeg tok selv kontakt med forbrukerrådet og fikk bekreftet dette.

 

Enden på visa ble at jeg sendte pc'en til reparasjon for kunden.

 

Tjente så og si ingenting på å selge en brukt gjenstand, og tar aldri sjangsen på å gjøre dette igjen.

8332190[/snapback]

Strengt tatt trengte du ikke å følge forbrukerrådet da det ikke er en rettslig innstans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...