Gå til innhold

Hvilket kamera skal jeg gå for...? 30D eller D200

Anbefalte innlegg

Som fornøyd eier av 20D har jeg ingen innvendinger mot å velge 30D, så bare kjøp. Henger meg dog litt opp i ditt ønske om å bruk T/S-optikk. Når det gjelder ny optikk, er nok Canon å foretrekke. Det man da glemmer, er at Nikon har produsert slike objektiver med manuell fokus, som kanskje kan skaffes for en langt billigere penge enn et nytt objektiv. Siden D200 er fullt ut kompatible med disse (og ikke D40/50/70/80), så burde du kanskje tenke litt til over det valget. Når man tar bilder av arkitektur, så har man gjerne den tiden som trengs til å foreta en manuell fokusering.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Noen som kjenner til hvor "dårlig" batteri kapasiteten til D200'en er? Eventuelt også forskjellen mellom 30D og D200. Ofte brukererfaringer er litt mer til å stole på enn oppgitte spesifikasjoner.

Er i en fase hvor jeg sterkt vurderer en 30D med et av disse objektivene;

EF-S 10-22mm

eller

EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

8331453[/snapback]

Da ble det 30D med EF 17-40 f/4 L :D

Blir enda mer moro å lese videre i Digital fotografering i praksis nå, som for øvrig er en knallbra bok! Anbefales :thumbup:

Jeg har Photoshop Elements fra 2002. Bør jeg oppdatere?

Endret av el_oso
Lenke til kommentar

Da ble det 30D med EF 17-40 f/4 L  :D

Blir enda mer moro å lese videre i Digital fotografering i praksis nå, som for øvrig er en knallbra bok! Anbefales  :thumbup:

8595286[/snapback]

Gratulere med nytt kamera.

JEg anbefaler deg å oppgradere til siste versjon av Elements - mange nye features som er nyttige.

Lenke til kommentar

Trenger anbefaling av en hendig bag til Canon 30D med 17-40. Jeg kjøpte en LowePro Topload Zoom 1, men den blir for trang når jeg har solblenderen på, selv når den er montert bakover. Vil gjerne ha en hendig bag som er grei å frakte med seg uten at den blir for stor. Dvs, ikke sekk i denne omgang.

Tips tas imot med et :D

Lenke til kommentar

Da ble det 30D med EF 17-40 f/4 L  :D

Blir enda mer moro å lese videre i Digital fotografering i praksis nå, som for øvrig er en knallbra bok! Anbefales  :thumbup:

8595286[/snapback]

Gratulere med nytt kamera.

JEg anbefaler deg å oppgradere til siste versjon av Elements - mange nye features som er nyttige.

8595762[/snapback]

Takk, takk :) Men....!!

Når jeg startet kameraet for første gang, menyen for å stille dato og tid kom opp på skjermen, oppdaget jeg en pixel helt ytterst på høyre side som lyser konstant hvitt. Kameraet er ikke tatt i bruk, kun tatt ut av esken. Vet med selv at jeg kommer til å fokusere og irritere meg grønt over denne "skavanken" hver gang jeg ser på bilder som er relativt mørke eller når jeg er inne i menyene. Ergo, jeg må tilbake til butikken for å prøve å få byttet huset. Kjipt når en legger såpass mye penger i utstyr....og i tillegg er litt petimeter :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg kunne skrevet noe morsomt om Nikon og kvalitet men da dukker det sikkert opp noen som har kjøpt et Nikonkamera der bildebrikken er montert bak frem så det er like lurt å droppe det.

Man blir stort sett vant til sånne skavanker etter en tid men når man betaler såpass mye penger så burde man forlange at man får perfekt vare.

Lenke til kommentar
Jeg kunne skrevet noe morsomt om Nikon og kvalitet men da dukker det sikkert opp noen som har kjøpt et Nikonkamera der bildebrikken er montert bak frem så det er like lurt å droppe det.

8600887[/snapback]

Fyr løs! ;) Nysgjerrig på forskjellen... Kommer ikke til å gi meg på dette. Er såpass hardnakket og sta, at dersom jeg får et svar i butikken som "det er sånn du må regne med, og at dette er ikke grunnlag for nytt kamera" osv, så selger jeg hele pakka med noen få tusen i tap og kjøper Nikon (et annet sted). KVALITET og SERVICE lønner seg. Kjipt for de å tape en potensiell kunde for fremtiden. 10-22, 70-200 osv osv...

Blir spennende å høre hva de sier i morgen! Kameraet var tross alt noen timer gammelt når jeg oppdaget dette og er fremdeles ubrukt.

Lenke til kommentar
Må si jeg ble litt misunnelig på deg der... Kan du komme med tilbakemeldinger om hvordan samspillet mellom kameraet og objektivet er? Skal ha meg nøyaktig samme pakken nemlig...

Gratulerer!

8601284[/snapback]

Takk, takk...

Det har vært en lang prosess, før valget ble tatt. Er jo snakk om en del penger for oss dødlige.

Jeg har ikke kommet meg skikkelig i gang enda, litt også pga overnevnt problematikk. Men kommer nok til å bli grisefornøyd når "problemet" er løst og jeg får kommet meg i gang med bruken. Mye å sette seg inn i også. Har ikke fiklet med SLR etter jeg solgte mitt Nikon F70 for noen år siden. Husker ikke all verden fra tidligere kurs jeg har vært på heller. Men med 'Digital fotografering i praksis' og brukermanualen snakker vi nok boller etterhvert :)

Lenke til kommentar
Fyr løs!  Nysgjerrig på forskjellen... Kommer ikke til å gi meg på dette.
Jeg tror ikke det er noen betydelig forskjell men jeg hadde blitt lettere sjokkert hvis jeg hadde pakket opp et Nikon D200 med en defekt LCD pixel.

Jeg er ganske sikker på at du får et nytt kamera uten større problem.

Lenke til kommentar
Fyr løs!  Nysgjerrig på forskjellen... Kommer ikke til å gi meg på dette.
Jeg tror ikke det er noen betydelig forskjell men jeg hadde blitt lettere sjokkert hvis jeg hadde pakket opp et Nikon D200 med en defekt LCD pixel.

Jeg er ganske sikker på at du får et nytt kamera uten større problem.

8603291[/snapback]

Ja, det forundrer meg at produsentene ikke kvalitetssrikrer seg for sånne feil og mangler. Vet at Acer og andre pc-produsenter har garanti for pikselfeil, dvs ny maskin dersom den blir levert med feil. Hvorfor skal en forbruker finne seg i at et produkt ikke er 100 % når det er nytt... :no: Ordner seg nok!

Endret av el_oso
Lenke til kommentar

De fleste tver blir laget etter en slags standard, som gjør at du bare må leve med den døde pikselen, så kan du angre på at du ikke kjøpte utstillingsmodell.

Jeg vil si du er dum hvis du bytter kameraleverandør hvis du ikke får byttet kameraet imorgen. (det var min mening)

Lenke til kommentar
Ja, det forundrer meg at produsentene ikke kvalitetssrikrer seg for sånne feil og mangler. Vet at Acer og andre pc-produsenter har garanti for pikselfeil, dvs ny maskin dersom den blir levert med feil. Hvorfor skal en forbruker finne seg i at et produkt ikke er 100 % når det er nytt... :no:  Ordner seg nok!

8603927[/snapback]

Det kan ha skjedd under transport. Kanskje det var store svingninger mellom temperaturer som drepte den ene pixelen. Men så lenge du får ny, så. Har du husket å kjøpe beskyttelsesfilm til LCD-skjermen? Det er greit å ha

Danny

PS: Hvordan er solblenderen på objektivet? Er det veldig upraktisk?

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg skal kjøpe meg enten 30D eller D200 er rett og slett fordi jeg følte at K100D var et skritt tilbake for meg når det gjelder brukervennlighet og kontoll. Bildekvaliteten er viktig, den, men jeg nekter å bruke flerfoldige tusen på flott optikk til et hus jeg ikke er fornøyd med. Da jeg kjøpte K100D var D40 et alternativ, men dette var ikke spesielt godt å holde i, synes jeg, og derfor falt valget på K100D.

Dersom du ønsker et dSLR med "gammeldags" design, og bedre kontroll kan du også vurdere Dynax 7D. Hadde jeg hatt pengene hadde jeg seriøst vurdert å slå til på dette:

Konca Minolta 7D med Sigma 18-50mm f/F2.8

Noen sitater fra digits anmeldelse av kameraet:

Dynax 7d på digit

"Kamerahuset er støpt i en magnesiumlegering og har en mengde knapper, spaker og ratt, godt egnet for erfarne fotografer. Hvordan enkelte betjeningsorganer skal fungere, kan omprogrammeres fra oppsettsmenyen."

"Betjeningsorganene er preget av "gammeldags" design av ratt, spaker og brytere. Direkte valg av bl.a. lysmåling, AF/MF, serieopptak, hvitbalanse og opptaksmetode er strålende, men jeg savner ISO-verdi. Etter litt trening kan du betjene Dynax 7D i blinde!"

Lenke til kommentar
Ja, det forundrer meg at produsentene ikke kvalitetssrikrer seg for sånne feil og mangler. Vet at Acer og andre pc-produsenter har garanti for pikselfeil, dvs ny maskin dersom den blir levert med feil. Hvorfor skal en forbruker finne seg i at et produkt ikke er 100 % når det er nytt... :no:  Ordner seg nok!

8603927[/snapback]

Det kan ha skjedd under transport. Kanskje det var store svingninger mellom temperaturer som drepte den ene pixelen. Men så lenge du får ny, så. Har du husket å kjøpe beskyttelsesfilm til LCD-skjermen? Det er greit å ha

Danny

PS: Hvordan er solblenderen på objektivet? Er det veldig upraktisk?

8607768[/snapback]

I følge selger er det visst svært sjeldent feil med LCD skjemene, og jeg fikk byttet til et nytt. Beskyttelsesfilm har jeg ikke kjøpt og heller ikke tenkt på. Men helt klart en smart ide. Liker løsningen til Nikon der, med et utskiftbart beskyttelses lokk.

Solblenderen er nok kanskje litt upraktisk i forhold til håndtering av kamera i bag osv, men den har nok en god funksjon. En LowePro Topload blir for trangt med solblenderen på (montert bakover). Byttet til en litt større bag uten at det var store prisforskjellen.

Mye jobb om dagen, så har enda ikke kommet i gang med knipsingen. Men klør litt i fingrene, hehe.

Lenke til kommentar

Litt sent svar, men Lowepro Micro Trekker 100 (for eks) vil være en hendig sak. Kjøpte en slik til mitt tidligere 400D. Hadde Tamron 17-50, Canon EF 28-105, Canon 50mm F1.8 og en Sigma Blitz i denne sammen med kamera. Men den er veldig kompakt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...