missilecatcher Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg har tenkt til å bytte ut min K100D med et nytt kamera. før pentaxen hadde jeg brukt et Fujica ST701 med film fra 1971. Den tok fantastiske bilder og jeg hadde full kontroll over alt. Brukte selvsagt Fujis egen Velvia-film og var fornøyd med resultatene jeg fikk:) Videre har jeg hatt et Canon powershot G7, men denne solgte jeg til en venn da jeg innså begrensningene med fast optikk. Men etterhvert som tiden gikk ble fremmkalling av bilder dyrt, samtidig som at jeg mistet kontrollen over fremkallingsprosessen. Derfor kjøpte jeg meg et DSLR kamera. Da jeg er student og har begrensede midler, falt valge på en K100D. Men dette angrer jeg litt på. Tror kanskje jeg bestemte meg litt fort. For all del, jeg liker kameraet, men jeg får ikke helt den gode følelsen da jeg holder kameraet. jeg er også litt irritert over at jeg må inn i menyene for å stille på mange ting som f.eks. hvitbalanse og iso. Følte at kameraet var et skritt tilbake i forhold til mitt gamle når det gjaldt brukervennlighet. Derfor har jeg tittet meg litt rundt på nettet og besøkt de hyggelig folkene i FotoVideo-butikken i møllergata og sett på to modeller som er aktulle for meg: Canon EOS 30D og Nikon D200 Nikon utmerker seg med et ekstremt robust hus og god ergonomi, men dette er for så vidt gjeldende for Canon også. Jeg liker begge veldig godt, både byggekvaliteten og brukervennligheten, men er Nikon verdt de ekstra par tusenlappene? Og har dere forslag til andre gode modeller? Jeg vil ikke ende opp med å bytte ut mitt neste kamera med det første. Alle innspill mottas med takk Daniel Lenke til kommentar
buitre Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 De mest merkbare fordelene D200 har er blitzstyringen( Nikon er overlegen på dette området), værtett kamerahus og litt høyere oppløsning. Canon 30D har mindre støy ved høy ISO, bedre bildekvalitet rett ut av kameraet( tar man bilder i RAW format, er bildekvaliteten ca. den samme) og 3-4000kroner ekstra til kjøp av objektiv. Hvis du skal bruke off kamera blitz, eller flere samtidig, eller hvis du skal bruke kameraet i dårlig vær, vil D200 være verdt prisforsjkellen. Hvis du skal ta bilder innendørs uten blitz( konserter, innendørs sport, osv...) er 30D det beste valget. For action, sport eller dyrefoto( som krever rask AF og 5bps) er det gjevnt mellom disse modellene. For mitt bruk, ville jeg valgt 30D+17-55f/2,8 IS USM. Vil koste rundt 17.500kroner( tilsvarende Nikon D200 kit koster rundt 24.000kroner, uten IS). Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Og har dere forslag til andre gode modeller? Jeg vil ikke ende opp med å bytte ut mitt neste kamera med det første. Alle innspill mottas med takk Daniel 8314244[/snapback] Jeg har gått fra Pentax *istDS (som ligner ditt K100D) til Pentax K10D. Skrittet opp i brukervennlighet er ganske stort. I tillegg har jeg battergrepet som gjør at grepet i landskapsmodus også blir langt bedre. Med K10D stiller en ISO veldig lett. Det har også brytere og ratt for de andre mest brukte funksjonene. Hvitbalansejustering er derimot slik du er vant med på din K100D. K10D kan sammenlignes med de to andre kameraene du har sett deg ut. Har du noe annet Pentax tilbehør så burde du definitivt se nøyere på denne modellen. http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...ntax_k10d/34167 Lenke til kommentar
missilecatcher Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Takk takk! Men hvordan er det med objektivutvalget til pentax? Jeg kjente også litt på K10D, da denne også ble vurdert... Men det var bare ett eller annet med D200 og 30D. Jeg liker også å fotografere arkitektur og tenker på å kjøpe en "shift-tilt"-linse senere. Har pentax slike? Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg liker også å fotografere arkitektur og tenker på å kjøpe en "shift-tilt"-linse senere. Da er vel valget tatt. Etter det jeg vet (rettere sagt tror), er det kun Canon som har tilt/shift objektiver. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg liker også å fotografere arkitektur og tenker på å kjøpe en "shift-tilt"-linse senere. Da er vel valget tatt. Etter det jeg vet (rettere sagt tror), er det kun Canon som har tilt/shift objektiver. 8315740[/snapback] Nikon har også et slikt objektiv. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Forøvrig er oppsettet buitre nevnte (30D+17-55f/2,8 IS USM) en kremløsning både for utendørs og innedørs fotografering uten blitz. Har denne løsningen selv, og bruker blitz veldig sjeldent. Canon har også en cashback kampanje ut juni: Rabatter: Cashback-tilbud Cashback-beløp EOS 5D kamerahus kr 1200 EOS 30D kamerahus kr 800 EOS 400D kamerahus kr 650 EF 70-200mm f/2.8L IS USM kr 1600 EF100-400mm 4.5-5.6 L IS USM kr 650 EF 16-35mm f/2.8L II USM kr 800 EF 300mm f/4L IS USM kr 970 EF 180 mm f/3.5L Makro USM kr 560 EF 24mm f/1.4L USM kr 1200 EF 35mm f/1.4L USM kr 1200 EF 24-70mm f/2.8L USM kr 560 EF 70-200mm f/4L IS USM kr 970 EF 24-105mm f/4L IS USM kr 360 EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM kr 400 EF 135mm f/2.0L USM kr 400 EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM kr 650 EF 200mm f/2.8L II USM kr 400 EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM kr 1200 EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM kr 400 EF 100mm f/2.8 Makro USM kr 250 Makroblits MR-14EX kr 250 EF-S 60mm f/2.8 Makro USM kr 160 EF 50mm f/1.4 USM kr 160 Telekonverter EF 1.4x II kr 120 Speedlite 430EX kr 120 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg liker også å fotografere arkitektur og tenker på å kjøpe en "shift-tilt"-linse senere. Da er vel valget tatt. Etter det jeg vet (rettere sagt tror), er det kun Canon som har tilt/shift objektiver. 8315740[/snapback] Slett ikke. Pentax har et, men er sikkert ute av produksjon. Dessuten finnes det en drøss tredjeparts objektiver. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Nikon har også et slikt objektiv. Ja, det hadde nok vært rart hvis ikke Nikon også hadde noe slikt. Ser også at de har en 28mm. Forøvrig har Canon 24mm, 45mm og 90mm med tilt/shift. Endret 5. april 2007 av birk88 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Takk takk! Men hvordan er det med objektivutvalget til pentax? Jeg kjente også litt på K10D, da denne også ble vurdert... Men det var bare ett eller annet med D200 og 30D. Jeg liker også å fotografere arkitektur og tenker på å kjøpe en "shift-tilt"-linse senere. Har pentax slike? 8315656[/snapback] Pentax her en utmerket 14mm som er tilpasset digitale kameraer og har svært lite fortegning og vignettering. Jeg bruker det objektivet ofte til arkitektur. Det er ikke tilt eller shift objektiv, men hvis det er perspektiv og "fallende" bygninger du vil rette opp så gjøres det også greit og billig med programvare. Jeg har gode erfaringer med dette. Ellers er Pentax den produsenten som har satset sterkest på digital tilpasset objektiver og har mer å velge blandt enn både Nikon og Canon. Og som du sikkert vet så tar Pentax kameraer alt som finnes av Pentax objektiver som inkluderer skrufatning og mellomformat. Utvalget objektiver er ganske stort, men desverre er Pentax et liten produsent og spesielle objektiver må bestilles istedenfor å kunne trave inn på nærmeste fotobutikk og kjøpe der og da. Hartblei lager til og shift objektiver dersom du finner det aktuellt en gang. Lenke til kommentar
missilecatcher Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Uff, dette er vanskelig... Hehe. Heldigvis har jeg litt tid til å bestemme meg. Men når det gjelder objektiver generelt, hvordan er kvaliteten på de eldre (brukte) objektivene til produsentene. Vet at de objektivene jeg har til mitt kjære Fujica er av strålende kvalitet og har hatt nydelig ytelse siden jeg arvet det i 1995. Og da hadde de vært brukt flittig i litt over 20 år. Derfor innbiller jeg meg at de gode gamle, men også de litt nyere med autofokus er bedre enn noen av de nye til tilsvarende pris. Men derimot så ser det ut som at objektiver kanskje er ett av de få produktkategoriene der man tenker kvalitet og ikke kvantitet. Er dette riktig? Eller burde jeg grave litt i bruktmarkedet? Det er jo veldig gøy da:) Husker følelsen av å finne min 500mm til 2000 kr! Ser i testen av D200 at batterilokket er ganske billig laget. Dette kan bli et problem da jeg garantert skal ha to batterier som jeg regner med skal bli byttet stadig vekk. Noen som har erfaringer med 30D? Robusthet? Ergonomi? Tusen takk! Daniel Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Ser i testen av D200 at batterilokket er ganske billig laget. Dette kan bli et problem da jeg garantert skal ha to batterier som jeg regner med skal bli byttet stadig vekk. Er nok ikke et problem. Vi har i den tiden D200 har vært på markedet ikke fått tilbake ett eneste D200 med en svikt på en mekanisk del, som for eksempel batterilokket. Har fått særdeles få med noen som helst feil tilbake i det hele tatt. Skal du ha to kamera, kan batterigrep være et alternativ. Blir litt større, men da slipper du problemet med batteribytte. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Men når det gjelder objektiver generelt, hvordan er kvaliteten på de eldre (brukte) objektivene til produsentene. 8316595[/snapback] Gamle zoom objektiver fra 70 og tidlig 80 tall bør en kanskje styre unna. Selv har jeg derimot god erfaring med gamle objektiver med fast brennvidde. 50mm objektiv har jo stort sett beholdt samme konstrukasjon i en mannsalder og det er nok lite som skiller de. I 1971 var Pentax første produsent med antirefleksbehandling i flere lag (SMC eller Super Multi Coating) og det ga nok et lite sprang på kvalitetssiden. Etterhvert kom også de andre produsentene med bedre antirefleksbehandling. Nå er det nok uansett ikke så mange av dagens digitale kameraer som kan bruke så gamle objektiver. Canon kom f.eks. med sitt EOS system i 1987. Eldre Canon objektiver kan en stort sett glemme. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Canon er et bede alternativ hvis du ønsker T/S linse( dette har tilogmed Nikonian John Shaw sagt...). Likevel finns det brukbare alternativer i M42 mount( http://rugift.com/photocameras/lenses.htm ). Software som DxO Optics Pro er også veldig bra alternativer( tilt bevegelse, som kontrollerer fokusplan, kan ikke gjenskapes, men shift bevegelsen, som brukes til arkitektur, kan enkelt utføres med dette programmet). Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Canon er et bede alternativ hvis du ønsker T/S linse( dette har tilogmed Nikonian John Shaw sagt...). Likevel finns det brukbare alternativer i M42 mount( http://rugift.com/photocameras/lenses.htm ). Software som DxO Optics Pro er også veldig bra alternativer( tilt bevegelse, som kontrollerer fokusplan, kan ikke gjenskapes, men shift bevegelsen, som brukes til arkitektur, kan enkelt utføres med dette programmet). 8317176[/snapback] Det finnes en rekke programvare som klarer å rette opp bilder. I og med at Canons TS objektiver er ganske dyre (12.000,-) så er det noen kroner å spare hvis programvare kan brukes. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Heisann! Jeg har ikke lest hele tråden, men kommer bare med litt egen erfaring av førsteinntrykk. Jeg har D50 nå, men i dag var jeg i en fotobutikk å siklet på D200. Damen bak disken så min desperasjon å tok ut D200 og lot meg holde det. Herregud jeg skulle aldri tatt imot det. Nesten så jeg stakk ut døra med D200 i nevene. På objektivet var det påmontert Nikkor 10.5mm fisheye noe som ikke hjalp meg noe særlig med å slippe taket. For en følelse. Så det jeg syns du skal gjøre etter å ha lest uttalige tester, dra til en fotobutikk å be ekspeditøren gi deg et kamera i hånda uten å si hvilket det er, gjør dette med 30D og D200 så finner du helt sikkert ut hvilket som passer hånden din. Om jeg blir spurt når jeg er 30 år hvem min første forelskelse var så kommer jeg til å svare dønn seriøs D200. It's a feeling you can't forget! Endret 7. april 2007 av Marius olsen Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Ser i testen av D200 at batterilokket er ganske billig laget. Dette kan bli et problem da jeg garantert skal ha to batterier som jeg regner med skal bli byttet stadig vekk.Jeg har prøvd å bryte relativt brutalt på batterilokket til D200 og det var ingen tegn til at det skulle svikte. Afseth kan nok reklamere for gratis batterilokk til alle i Norge som greier å ødelegge det uten å tape penger på det. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Nikon D200 er litt dyrere enn Canon 30D, vil det si at D200 ligger i litt høyere nivå? Ser både på megapixler, fokuspunkter og bildesensorstørrelse at D200 ligger ett hakk foran. Lenke til kommentar
missilecatcher Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Etter det jeg har skjønt, så ligger de begge på omtrent samme nivå. 30D har noe D200 ikke har og vice versa. Det er nettopp derfor dette er så vanskelig... Å ha kjent på kameraene gjorde ting bare vanskeligere, for begge var utrolig gode å holde i. Likte svært godt tommelhjulet til 30D, og på D200 likte jeg knappene for ISO, hvitbalanse og oppløsning veldig godt. De er begge supre kameraer! And that is my predicament... (For et luksusproblem, dere...!) Lenke til kommentar
parleur Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 De er VELDIG like som du sier Kun småting som skiller de; kan gi noen eskempler så du kan sammenligne. ----------------------D200 ----------------30D Fokuspunkter ------11-------------------9 bildesensor------ 22.5x15.0mm------23.7x15.6mm megapixler ------- 11-------------------8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå