wil Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 jeg har en del linux program som jeg kunne tenkte meg å prøvd, men så får jeg ikke pakket de ut, det jeg lurer på er om jeg må være root når jeg pakker ut filer, eller om jeg kan være vanlig bruker. må jeg skrive noe for å få pakket u filene eller? og hvis det er slik at man må skrive noe får å få pakket ut filene, hvor kan jeg skrive dette. har ikke så god peiling på linux enda. det er derfor jeg trenger litt hjlep. håper noen kan hjelpe. Forresten så har jeg Red Hat 8.0 Installert. _________________ Linux Rules Go for it. Harddisken=Seagate:lol: [ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-12-16 19:06 ] Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Vel.... La oss si du har lastet ned linux-2.4.20.tar.gz til din home-mappe (/home/wil) så åpner du en console (kan hete xterm,aterm,konsole,eterm,whateva) Da starter du normalt i din hjemmekatalog. Skriv så $tar zfxv linux-2.4.20.tar.gz ,da kommer mye tekst og du har pakket ut "programmet". derreter chdir'er du inn i den katalogen "progget" ble pakket ut i og leser enten README eller INSTALL (ja det er filer som som regel ligger med "programmet" i den utpakkede katalogen). Og hva skjønte du ikke? Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 tror jeg skal få det til. men jeg fikk feilmelding før skjønner du. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 19:27, skrev neonX:Vel.... La oss si du har lastet ned linux-2.4.20.tar.gz til din home-mappe (/home/wil) så åpner du en console (kan hete xterm,aterm,konsole,eterm,whateva) Da starter du normalt i din hjemmekatalog. Skriv så $tar zfxv linux-2.4.20.tar.gz ,da kommer mye tekst og du har pakket ut "programmet". derreter chdir'er du inn i den katalogen "progget" ble pakket ut i og leser enten README eller INSTALL (ja det er filer som som regel ligger med "programmet" i den utpakkede katalogen). Og hva skjønte du ikke? litt ot men det er ikke så veldig lurt å anbefale en nybegynner å mekke egen kernel, og det er at faktum at rh har sine egene kerneler som gjør at det ikke er så lurt å begynne med andre kerneler. btw: http://redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8...l/custom-guide/ http://redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8.../ch-kernel.html http://redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8...phical-rpm.html da har du nok å gjøre i julen :smile: Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 tar gz: tar -zxvf finavn.tar.gz ./configure make make install make clean Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2002 jeg er ikke helt sikker på hva som er console. for å være helt sikker så spør jeg hvordan man kommer inn i console. bare lurer. Lenke til kommentar
glabba Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Hva med å kjøpe en linux for dummies bok e.l.? Du virker litt grønn på det området :smile:. Hvis det er en fil med endelsen *.tar.bz2 skriver du følgende: tar jvxf filnavn.tar.bz2. Jeg pleier pleier å logge inn som root, og så legge filene i /usr/local/src. Deretter pakker jeg ut filen med "tar zxvf filnavn.tar.gz" eller "tar jxvf filnavn.tar.bz2". Oppi mappen skriver jeg bare ./config && make && make install. Dette går somregel greit. Angående console: Hvis du er i Gnome eller KDE, så leter du igjennom startmenyen helt til du finner noe som heter rxvt, eterm, aterm e.l. Ikonet likner antakelig på en skjerm. Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2002 takk skal du ha. dette skal prøves ut. Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2002 vet at jeg maser fert, men jeg må bare ha en ting klart. har prøvd det dere sa, om konsole, og root, men jeg har bare funnet noe som heter Terminal. er concole, og Terminal det samme. der var ikonet en skjerm. og et siste spørsmål. Litt dumt kanskje, men. hvordan logger jeg inn som root. og hvor logger jeg inn som root. Hvis jeg får vite dette så for jeg det til. Har prøvd å pakke ut et program, men får bare feilmelding. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Wil: please kjøp deg en bok om Linux og les den. Det ser ut som om du mangler grunnleggende kunnskap om Linux, og evne til å lese dokumentasjon. Det at du har klart å innstallere så mange distroer som du tilsynelatende har prøvd deg på, er fantastisk! Men for å svare: Bruker du KDE, så har du en svart "skjerm" som ikon nr. 2 til høyre for KDE-foten. Holder du musen over, så popper "Konsole" opp. Trykk på ikonet. Skriv så "su" og trykk enter. Da kan du taste inn root-passordet ditt. Lykke til! Lenke til kommentar
zup Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 I redhat 8.0 kan du : 1. alt+f1 og logge inn som root 2. systemverktøy->terminal-> skrive SU og blir da root i terminal vinduet Bruk rpm til å pakke ut pakker, og husk updatedb etter installasjon. Lenke til kommentar
Sword_Mas Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Du kan logge inn som root med å skrive su i console. :smile: Lykke til. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Det finnes en mulighet til også. Klikk deg frem til den mappen du vil inn i. Når du står i mappen, klikker du på "Tools" oppe på menyen. Klikk på "Open Terminal" nede på listen. I terminalen kan du "su" til "root" slik: # su <tast enter> password # **ditt*passord** <enter> Da kommer det f.eks opp: root@linux # I denne terminalen, hvor du står som "root", kan du gjære MYE ugagn, så vør litt forsiktig med hva du skriver. Fælg så forklaringene over her, på hvordan du pakker ut og installerer. Det kan også hende at du råker ut for såkallte "dependencies" (avhengigheter), hvor du må innstallere en eller flere pakker fær den opprinnelige. Håper dette hjelper. Lykke til, og ha en riktig god Jul!! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå