Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan feste en flaggstang i fast grunn

Anbefalte innlegg

Har en oppgave på skolen der jeg skal planlegge en hage +++ (ikke så nøye). Jeg har nå kommet frem til at jeg vil ha en flaggstang i denne hagen, og lurer på om noen kan fortelle meg hvordan denne skal festes. Den skal stå på en liten knaus, altså fast grunn, ikke med noe betonganker.

Jeg trenger å vite hvordan det gjøres, hvilken redskap man bruker, hvilken sikkerthetsutstyr som er nødvendig for jobben osv...alt. Må man støpe noe rundt også, er det i så fall C25 som er tingen?

Takker...

edit; om noen vet hvordan det er med drenering under en sandkasse hadde det også vært flott. Hiver man bare på litt 1-32/0-16 og fyller på med sand oppå? Trenger man en duk eller noe for å holde på sanden? Lenge siden jeg har vært i en sandkasse nå, husker ikke hva man treffer på om man graver seg ned i bunn. Vil hvertfall ha god drenering, så bakterier ol. blir vasket ut raskest mulig.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør vel fungere å borre 3-4 hull i steinen/fjellet på samme måte som du ville gjort i et fundament. Deretter bruke passende størrelse ekspansjonsbolter/murbolter og bolte fast flaggstangen.

En grei forklaring kan du lese her:

http://www.midthaug.no/Oppdatering_Standar..._flaggstang.pdf

Blir det samme om du feste boltene i stein/fjell som i betong. Gitt at fjellet er stabilt og ikke "løst og råttent".

Angående sandkasser kan du sikkter ringe til parkvesenet i din kommune og spør hvordan de gjør, eller en lokal entreprenør/annleggsgartner.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Bør vel fungere å borre 3-4 hull i steinen/fjellet på samme måte som du ville gjort i et fundament. Deretter bruke passende størrelse ekspansjonsbolter/murbolter og bolte fast flaggstangen.

En flaggstang må ha et rett underlag å stå på. Derfor er det vel enklest å lage et betongfundament uansett.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Hadde sett for meg at man skulle mye lengre ned for å få en stabil flaggstang, men men. Satser på at det holder, jeg. Må vel ha en liten kloss som den står på, da fjellgrunnen ikke er helt rett. Murer jeg bare klossen av C25 + litt kamstål?

Sandkassen er egentlig ikke så veldig viktig, så jeg gidd ikke ringe noen. Hiver bare på plass et huske/disse-stativ istedenfor, kan jeg mye mer om.

edit; premium tenkte visst det samme som meg...samtidig, yay!

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

En flaggstang må ha et rett underlag å stå på. Derfor er det vel enklest å lage et betongfundament uansett.

8313729[/snapback]

Jupp det forutsetter jo at det er rett underlag, men små ujevnheter kan jo rettes ut vha mellomleggskiver.

Slike som dette.

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-595_l.jpg

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-871_l.jpg

Edit: men ja ikke noe vits i å gjøre det mer vanskelig enn det trenger å være hvis du har alternativer :yes:

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...